Używane Audi Q5 (2008-)

Wielu kierowców zakłada, że Q5 to taki droższy VW Tiguan. Nieprawda – Audi ma zupełnie inny układ napędowy. To raczej małe Q7 pozbawione drogich bajerów.

AUDI Q5
w produkcji: od 2008 r.
ceny: od 70 000 zł

Audi Q5 należy do najmłodszych i jednocześnie najdroższych reprezentantów swojego segmentu na rynku wtórnym. Ceny egzemplarzy w dobrym stanie rozpoczynają się od ok. 70 tys. zł. Wyraźnie droższe od niego (średnio o 5-8 tys. zł) są tylko Mercedesy GLK. BMW X3 można kupić aż o 10 tys. zł taniej. Tańsze są także Volvo XC60 (średnio o 5-7 tys. zł) i VW Tiguan (średnio o 15 tys. zł).

Torsen, nie Haldex

Audi Q5 imponuje wysoką jakością wykonania nadwozia - jest wzorowo zabezpieczone przed korozją. Konstrukcyjnie bazuje na osobowym modelu A4 (B8). Korzysta z tej samej płyty podłogowej, ma silnik umieszczony wzdłużnie, a w początkowym okresie produkcji wszystkie wersje miały stały napęd na cztery koła quattro z centralnym mechanizmem różnicowym Torsen. Odmiana 2.0 TDI z napędem przednim pojawiła się z opóźnieniem jako uzupełnienie gamy. To główna cecha, która odróżnia go od Tiguana - tańszy Volkswagen ma silnik umieszczony poprzecznie, a napęd na tył jest opcją realizowaną za pośrednictwem sprzęgła Haldex. Jedynym SUV-em spokrewnionym z Audi Q5 jest Porsche Macan.

Reklama

Audi Q5 jest wyposażone w zaawansowane, wielowahaczowe zawieszenie kół przednich i tylnych. To ostanie jest wyjątkowo odporne na zużycie. Z przednim jest nieco gorzej. Seryjnie auto jest wyposażone w tradycyjne amortyzatory gazowe. Droższe wersje mają możliwość korekty siły tłumienia. Pneumatyka pozwalająca na regulację prześwitu (bardzo popularna w większym Q7) tu nie występuje w ogóle.

Skazany na TDI

Osoba, która szuka używanego Q5 i liczy się z kosztami paliwa, wybierze zapewne samochód z dieslem TDI. Podstawowe silniki dwulitrowe o mocach 143 oraz 170 KM nie są może najtrwalszymi jednostkami w swojej klasie, ale mają zasilanie common rail i w statystykach awaryjności wypadają o niebo lepiej od wadliwych 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami montowanych w VW Passatach B6. To silniki bardzo oszczędne i wystarczająco dynamiczne, które bez większych problemów wytrzymują przebiegi rzędu 200-250 tys. km.

Znacznie większe ryzyko wiąże się z zakupem topowego diesla 3.0 TDI V6. Tej jednostce przytrafiają się problemy z łańcuchowym rozrządem. Zdarzają się także przypadki wypalenia tłoków. Mimo wszystko nie brakuje jednak użytkowników bardzo zadowolonych z tego silnika, który zapewnia Q5 iście sportowe osiągi.

W gamie zabrakło prostych, niezawodnych silników benzynowych. Wszystkie mają bezpośredni wtrysk paliwa. Podstawowe 2.0 TFSI 180/211 KM nadmiernie zużywają olej. Topowy 3.2 V6 o mocy 270 KM okazuje się dla odmiany bardzo trwały, ale paliwożerny.

S tronic czy Tiptronic?

W ogłoszeniach dominują samochody z ręcznymi skrzyniami biegów, ale nie brakuje także "automatów". Najbardziej popularnym z nich jest dwusprzęgłowa, 7-stopniowa przekładnia S tronic (tak Audi nazywa spopularyzowaną przez Volkswagena skrzynię DSG). Zazwyczaj spisuje się świetnie do przebiegu 200 tys. km. Później zaczyna generować koszty. Zwykła wymiana oleju oznacza wydatek rzędu tysiąca złotych, a wymiana zestawu sprzęgieł to już koszt ponad 5 tys. zł!

Znacznie lepszym rozwiązaniem na dłuższą metę okazują się tradycyjne przekładnie ze sprzęgłem hydrokinetycznym - Tiptronic. Polecamy je zwłaszcza w połączeniu z topowymi jednostkami - trzylitrową benzynową (od 272 do 354 KM) oraz z topowym, trzylitrowym turbodieslem. Naturalna, nieznacznie większa zwłoka w działaniu w porównaniu z "S tronikiem" jest dla użytkownika bez znaczenia, ponieważ wszystko z nawiązką rekompensuje duży moment obrotowy.

AUDI Q5 (2008-): HISTORIA MODELU

2008: prezentacja Audi Q5
2012: niewielka modernizacja modelu; do gamy dołącza wersja hybrydowa (silniki benzynowy i elektryczny) oraz sportowy turbodiesel SQ5 3.0 TDI. Model hybrydowy jak na razie nie przyjął się na rynku. W ogłoszeniach takie auta pojawiają się sporadycznie (od 130 tys. zł.) Przedstawiona na zdjęciu obok wersja SQ5 ma już poliftingowe światła.


Audi Q5 (2008-): dane techniczne i osiągi

 2.0 TFSI
2.0 TFSI
3.2 TFSI
2.0 TDI2.0 TDI3.0 TDI
Silnikbenzynowy, turbobenzynowy, turbobenzynowyturbodieselturbodieselturbodiesel
Pojemność skokowa1984 cm31984 cm33197 cm31968 cm31968 cm32967 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16R4/16V6/24R4/16R4/16V6/24
Moc maksymalna180 KM/4000211 KM/4300270 KM/6500143 KM/4200170 KM/4200240 KM/4000
Maksymalny moment obrotowy320 Nm/1500350 Nm/1500330 Nm/3000320 Nm/2500350 Nm/1750500 Nm/1500
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna210 km/h222 km/h234 km/h190 km/h204 km/h225 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h8,5 s7,6 s6,9 s11,4 s9,9 s6,5 s
Średnie zużycie paliwa8,4 l/100 km8,3 l/100 km9,3 l/100 km6,5 l/100 km6,7 l/100 km7,5 l/100 km

UŻYWANE AUDI Q5 (2008-): TYPOWE USTERKI I PROBLEMY

  • Skrzynia S tronic nie działa tak, jak powinna: to norma w autach z przebiegiem większym niż 200 tys. km. Przekładnia się nie zepsuła, tylko wymaga wymiany oleju i zestawu sprzęgieł. Koszt - ponad 5 tys. zł.
  • Zbyt duże zużycie oleju przez silniki 2.0 TFSI: typowa przypadłość tych jednostek. Lepiej się z tym pogodzić niż walczyć.
  • Drobne usterki elektroniki pokładowej: często wynikają z powypadkowej przeszłości samochodu.

UŻYWANE AUDI Q5 (2008-): SYTUACJA RYNKOWA

Audi Q5 (2008-): orientacyjne ceny rynkowe

MODEL201320122011201020092008
2.0 TFSI110 000 zł95 000 zł87 000 zł83 000 zł80 000 zł70 000 zł
2.0 TDI120 000 zł100 000 zł90 000 zł85 000 zł80 000 zł72 000 zł

W ogłoszeniach dominują wersje 2.0 TDI. Bardzo popularne są automatyczne skrzynie biegów (Tiptronic lub S tronic). Jeśli ktoś dysponuje budżetem ok. 80-100 tys. zł, może poszukać egzemplarza kupionego w kraju, który będzie pochodził z pierwszej ręki. Nie brakuje aut poleasingowych.

UŻYWANE AUDI Q5 (2008-): PODSUMOWANIE

Audi Q5 nie jest tanie, ale i tak to bardzo atrakcyjna propozycja na rynku wtórnym. Atutami modelu są trwałe nadwozie i świetny napęd na cztery koła. Dwulitrowe diesle common rail zasługują na ocenę co najmniej dobrą. Uważać należy na silnik 3.0 TDI, wszystkie jednostki benzynowe oraz na skrzynie S tronic.

OCENA 4/5

Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum; "Motor" 3/2016

Audi Allroad Quattro (1999-2006) – SAMOCHODY UŻYWANE

Używane Audi Q7 (2005-) – OPINIE O SAMOCHODACH

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy