Używana Toyota Land Cruiser J7

Choć Land Cruiser serii J7 pozostaje w produkcji już od 28 lat, wczesne egzemplarze szybko stają się cennymi klasykami.

Anglicy nie przepadają za starymi Land Cruiserami. To właśnie produkowany od 1960 r. model Land Cruiser J4 i jego następca - prezentowany J7 - skutecznie wyparły Land Rovery z ich tradycyjnego środowiska. Drogie, dość skomplikowane i radykalnie niekomfortowe angielskie terenówki musiały ustąpić miejsca prostszym i tańszym Land Cruiserom (i Hiluxom).

Produkowany do dziś Land
Cruiser J7 jest oferowany na rynku afrykańskim, azjatyckim, australijskim oraz częściowo w Ameryce Południowej i na Karaibach, czyli wszędzie tam, gdzie potrzebny jest prawdziwy terenowy samochód o dużej wytrzymałości. Tymczasem wczesne egzemplarze z lat 80. szybko nabierają statusu klasyków - zwłaszcza te nieprzerobione i z niezardzewiałym nadwoziem.

Chociaż Land Cruiser J7 występował w wielu wersjach nadwoziowych, w Polsce przede wszystkim spotyka się krótką odmianę trzydrzwiową (jak na zdjęciach) lub jej nieco wydłużoną odmianę, ale też tylko z jedną parą drzwi. Rarytasem są wersje "Troop Carrier" (długi rozstaw osi, jedna para drzwi) i "Station Wagon", czyli wersja pięciodrzwiowa. Praktycznie nie spotyka się pick-upów.

"Nie ma lipy"
Model J7 to klasyczna, twarda terenówka. Nie ma elektronicznych systemów wspomagających, więc jeżeli ktoś nie radzi sobie z samochodem wymagającym zarazem siły, jak i opanowania, niech lepiej nie porywa się na jazdę nią w terenie. Nadwozie spoczywa na solidnej ramie, która rzadko poddaje się korozji, chyba że auto jeździło w warunkach nadmorskich (np. na holenderskich polderach). Jeśli w ramie są dziury - egzemplarz jest zdyskwalifikowany.

Co innego nadwozie - to ma tendencję do korodowania, zwłaszcza wokół ramek szyb i na nadkolach. Jeśli samochód ma plastikowe poszerzenia - najczęściej tam pojawiają się ogniska korozji. Można to sprawdzić, zaglądając pod klapkę skrywającą podnośnik w bagażniku. Niestety samochody w idealnym stanie blacharskim to rarytasy, które szybko zmieniają właścicieli.

Jeśli kontrola stanu blacharki wypadła pomyślnie dla danego pojazdu, trzeba sprawdzić układ napędowy. J7 ma napęd na tylną oś z ręcznie dołączanym mostem przednim, bez centralnego mechanizmu różnicowego. Po latach pojawiają się w nim liczne luzy i wycieki. Najczęściej - z reduktora, z okolic tylnego mostu (tam, gdzie wał wchodzi do dyferencjału), a także z kul przednich zwrotnic. Przed zakupem łatwo sprawdzić reduktor, włączając go i rozpędzając auto na tyle, by dało się wrzucić trzeci lub czwarty bieg. Jeśli słychać "klekotanie" - to luz na wałku głównym w reduktorze. Pozostałe wycieki i luzy trzeba sprawdzić na podnośniku.

Silników pod dostatkiem
Do J7 montowano wiele różnych jednostek napędowych, a także, w zależności od rocznika, różne wersje zawieszenia. Odradzamy samochody z silnikami benzynowymi 2.4 -?mają za mały moment obrotowy. Nie warto także interesować się autami z resorami w przedniej osi - trudno utrzymać je na asfalcie przy szybszej jeździe. Resory z przodu ostatecznie wycofano w 1999 r.

W samochodach sprzed liftingu, czyli przed rokiem modelowym 1991, najczęściej pod maską pracuje czterocylindrowy silnik Diesla 2.4 TD o mocy 85 KM (bez turbo - 72 KM). Znacznie rzadziej pojawiają się wersje 3,4-litrowe (4 cylindry) lub o pojemności 4,2 l (6 cylindrów). Ta ostatnia słynie z ogromnej wytrzymałości, ale też nie grzeszy oszczędnością i zużycie paliwa na poziomie 15-17 l/100 km nie powinno dziwić. W Niemczech trafia się natomiast sporo Land Cruiserów z trzylitrowym turbodieslem o mocy 125 KM, znanym także z modelu J9.

Najniższa cena, za jaką da się kupić sensowny egzemplarz, to 15-17 tys. zł, niezależnie od rocznika. Z tzw. pakietem startowym, czyli uszczelnieniem wycieków, likwidacją luzów i wymianą rozrządu, koszty nie powinny przekroczyć 23-25 tys. zł za solidne auto w krótkiej wersji z silnikiem 2.4 TD. Auta przygotowane na wyprawy lub do ekstremalnych jazd terenowych są nawet dwukrotnie droższe. Na pewno nikt, kto lubi jazdę w terenie, nie będzie rozczarowany "siedemdziesiątką", ale w żadnym razie nie jest ona alternatywą dla współczesnych SUV-ów.

Reklama

Podsumowanie
Terenówki starzeją się znacznie wolniej, więc ponad 20-letnie Land Cruisery J7 z powodzeniem nadają się jeszcze nawet do codziennej eksploatacji. Trzeba być jednak fanem obcowania z prawdziwą mechaniką, bo jest to samochód o charakterze bardziej użytkowym niż rodzinnym. Choć produkowano ogromną liczbę wersji silnikowych i nadwoziowych J7, w Polsce dominują odmiany krótkie, nadające się do jazdy rekreacyjnej, a nie na wyprawę. Mnóstwo informacji o tym modelu znajdzie się pod adresem www.tlc.org.pl.

Tymon Grabowski

Toyota Land Cruiser J7: historia modelu
1984: prezentacja Land Cruisera J7, na początku wyłącznie wersje 3-drzwiowe.
1987: w ofercie diesel serii B o pojemności 3,4 litra (4 cylindry) oraz automatyczna skrzynia biegów.
1990: lifting, nowy silnik 6-cylindrowy (diesel 4.2, typ 1HZ). W ofercie nadwozie 5-drzwiowe pod nazwą Prado.
1993: nowy diesel 3.0 TD, moc 125 KM.
1999: znaczące zmiany konstrukcyjne. Rezygnacja z resorów w przedniej osi, wydłużenie resorów przy tylnym moście.
2007: kolejny lifting, nowe wnętrze. Jedyny silnik w ofercie to 4.2 diesel.

Toyota Land Cruiser J7: typowe usterki i problemy

  • Luzy i wycieki w układzie napędowym - luz w mocowaniu przedniego wału napędowego, wycieki z reduktora.
  • Korozja wokół szyb oraz na nadkolach. Szczególnie dotkliwa w samochodach np. z Danii czy Holandii. Czasem także korozja ramy.
  • Zużycie wałka głównego reduktora. Objawia się charakterystycznym klekotaniem.
  • Uszkodzenia kul przednich zwrotnic (wycieka olej).

Dane techniczne: Toyota Land Cruiser J7

Wersja2.42.4 D2.4 TD3.0 TD3.4 D3.4 TD4.2 TD
Silnik, układ cyl./zaworybenz. R4/8diesel R4/8t. diesel R4/8diesel R4/8diesel R4/8t. diesel R4/8t. diesel R6/12
Pojemność skokowa2367 cm32446 cm32446 cm32982 cm33432 cm33432 cm34164 cm3
Moc maksymalna105 KM72 KM86 KM125 KM98 KM124 KM130 KM
Maks. moment obr.184 Nm155 Nm188 Nm195 Nm216 Nm280 Nm280 Nm
Prędkość maksymalna145 km/h120 km/h130 km/h150 km/h120 km/h150 km/h150 km/h
Przysp. 0-100 km/h   20,5 s25,8 s25,0 s14,9 s17,1 s15,3 s17,4 s
Średnie zuż. paliwa w l/100 km12,99,910,011,210,912,615,4

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy