Używana Toyota Camry XV40 (2006-2011)

Camry to najpopularniejszy samochód osobowy w USA. Przekłada się to na sporą skalę importu do Europy. Jeśli ktoś woli jeździć spokojnie – Camry jest ciekawą alternatywą dla Avensisa.

Europejscy klienci stracili zainteresowanie Camry, ponieważ "zniszczył" je atrakcyjny Avensis II i tym sposobem, po 4 generacjach ten model zniknął z Europy w 2006 r. Tymczasem Camry nieprzerwanie święci triumfy za Atlantykiem, gdzie dzierży tytuł najpopularniejszego auta osobowego. W samym 2012 r. sprzedano 400 tys. sztuk tego modelu. W ślad za ogromną popularnością podąża spora skala importu tego auta do Polski.

Bez kombinacji

Camry nie walczy na pojemność bagażnika, chociaż 535 litrów przy długości nadwozia równej 480 cm nie jest powodem do wstydu. Za to rozpieszcza ilością miejsca z tyłu. Jest tam tak przestronnie, że można założyć nogę na nogę. Długie podróże to sama przyjemność także z uwagi na doskonałe wyciszenie wnętrza: przy 110 km/h poziom hałasu to zaledwie 62,5 dB. Tylko samochody klasy Mercedesa CLS czy BMW serii 5 osiągają podobne rezultaty. Zawieszenie i fotele są miękkie, tak jak cenią to sobie amerykańscy kierowcy.

Reklama

Rozczaruje się jednak ten, kto w Camry szuka luksusu. Podstawowa wersja CE ma plastikową kierownicę, welurowe fotele, radio, klimatyzację manualną i ABS. Skórzana tapicerka z podgrzewaniem i elektrycznym sterowaniem foteli to domena wyższych wariantów SE i XLE. Próżno jednak szukać np. ekranu dotykowego z nawigacją - zresztą w aucie z USA ta opcja i tak byłaby mało przydatna.

Jeśli chodzi o konieczną przeróbkę oświetlenia zewnętrznego, to kosztuje ona ok. 800 zł i nie stanowi żadnego problemu - europejska wersja Camry oferowana jest np. w Rosji, wszystkie elementy są łatwo dostępne.

Paleta silników obejmowała oczywiście tylko jednostki benzynowe. Podstawowe, 2.4 i 2.5 można było kupić z manualną skrzynią biegów, jednak była to niezwykle rzadko wybierana opcja.
Wyboru typu przekładni nie dawała już odmiana 3.5 V6,
łączona z bogatszymi wersjami wyposażeniowymi.

Dla "uświadomionych ekologicznie" nabywców przeznaczono wersję 2.4 Hybrid (tylko skrzynia automatyczna) z tym samym rodzajem napędu, który stosuje się m.in. w Priusie. Silnik elektryczny wspomaga jednostkę benzynową, a energię swoją czerpie z układu akumulatorów, które umieszczono za tylną kanapą, zmniejszając bagażnik do 389 litrów. Zużycie paliwa kształtuje się na poziomie 9-10 l/100 km. To ciekawa alternatywa dla montażu instalacji gazowej, na co decyduje się wielu właścicieli Camry - zużycie paliwa, zwłaszcza odmiany 3.5, jest iście amerykańskie.

Założenie nr 1: trwałość

Według amerykańskich założeń, samochód powinien przejechać ok. 200 tys. mil (300 tys. km) bez poważniejszych awarii. Camry jest skonstruowana tak, aby nie tylko osiągnąć, ale i przekroczyć ten próg. Nie ma w tym aucie skomplikowanych i delikatnych rozwiązań - piezoelektrycznych wtryskiwaczy i turbosprężarek. Jeśli regularnie wymienia się olej - silniki jeżdżą i jeżdżą, podobnie jak skrzynie automatyczne (źle znoszą one próby "sportowej jazdy"). Istotnych usterek Camry właściwie brak. Niektóre egzemplarze 2.4 VVT-i cierpią na wycieki z pompy płynu chłodzącego, zdarzały się też przypadki sporego zużycia oleju w 2.4 i złej jakości powłoki lakierniczej. Potencjalni nabywcy nie powinni się nimi martwić. Przed zakupem trzeba zainteresować się głównie raportem o szkodach, które zgłoszono
w USA (Carfax lub Auto-Check). Większość
sprowadzonych Camry ma za sobą kolizję,
jednak nie zawsze była ona groźna. Ze względu
na niską wartość Camry w USA często orzekano
szkodę całkowitą nawet po stłuczce.

Podsumowanie

Amerykańsko-japoński sedan zadziwia poziomem komfortu (choć trochę rozczarowuje wykończeniem) i zachwyca niezawodnością. A że dużo pali? Trudno to uznać za wadę w przypadku 4,8-metrowej limuzyny. Uwaga tylko na samochody powypadkowe - na rynku są one w przewadze, zwłaszcza w przypadku nowszych egzemplarzy.

Rynkowi rywale z USA

Nissan Altima L32 (2007-2012)

Altima to najbliższy rywal rynkowy Camry. Nie dziwi więc identyczna paleta silników - 4-cylindrowy 2.5 i 3.5 V6 oraz hybryda, korzystająca zresztą z technologii Toyoty. Różnica: zamiast tradycyjnego automatu - skrzynia CVT.

Honda Accord VIII (2008-2012)

Amerykański Accord znacząco różni się stylizacją od wersji europejskiej. To samochód mniejszy od Camry, w USA uznawany za bardziej sportowy. Za Oceanem można jednak kupić europejskiego Accorda pod nazwą Acura TSX.

Toyota Camry XV40: historia modelu
2006: prezentacja opisywanego modelu Camry (XV40). Wersje standardowe powstają w USA, hybrydy w Japonii.
2009: lifting, zmieniony przód, silnik 2.4 VVT-i zastąpiony przez wersję 2.5.
2010: opcjonalna kamera cofania w wersji XLE.
2012: zupełnie nowy model.

Toyota Camry XV40: typowe usterki i problemy

  • Wycieki płynu chłodzącego z okolic mocowania pompy wody: w silniku 2.4 VVT-i. Podobną usterkę znamy... z Yarisa.
  • Lakier złej jakości: w samochodach z początku produkcji matowieje i odchodzi.
  • Stukające zawieszenie: to zwykle tylko łączniki stabilizatora.
  • Nadmierne zużycie oleju - przypadłość tylko wersji 2.4 VVT-i, ponadto nie jest to usterka bardzo powszechna.

Dane techniczne: Toyota Camry XV40 (2006-2011)

Wersje2.4 VVT-i2.5 VVT-i3.5 V62.4 HYBRID
Silnikbenzynowybenzynowybenzynowybenz.+elektr.
Pojemność skokowa2362 cm32494 cm33456 cm32362 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16R4/16V6/24R4/16
Moc maksymalna157 KM171 KM272 KM149 KM
Maksymalny moment obrotowy214 Nm233 Nm336 Nm187+270 Nm
Osiągi     
Prędkość maksymalna180 km/h180 km/h200 km/h180 km/h
Średnie zużycie paliwa w l/100 km9,49,412,47,1

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski

Toyota Prius+ Prestige - TEST

Toyota zamiast BMW? - HISTORIA

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy