Używana Honda CRX. To auto się nie starzeje

Znakomita aerodynamika, niska masa i wysokoobrotowy silnik benzynowy to recepta na auto sportowe, która się nie starzeje. W 2017 roku CRX skończy 30 lat!

HONDA CRX
lata produkcji: 1987-1991
ceny: od 3000 zł

Kryzys paliwowy początku lat 80. XX w. zmusił producentów do oferowania samochodów mniejszych i oszczędniejszych. Przedstawiona po raz pierwszy w 1983 r. Honda CRX łączyła przyjemność z jazdy coupe z wybitnie niskim zużyciem paliwa.

W 1987 r. zaprezentowano jej następczynię: CRX II (na zdjęciach): ten właśnie model zdobył najbardziej "kultowy" status.

Najlepiej na wprost

To małe coupe waży poniżej 1000 kg i ma współczynnik oporu aerodynamicznego 0,29. W wersji ze 124-konnym silnikiem D16 do 100 km/h rozpędza się według danych fabrycznych w ok. 8 sekund, ale w prezentowanym egzemplarzu dokonano pomiaru z użyciem odpowiedniego sprzętu i wyniki były bliższe 7,1-7,3 s.

Reklama

Współczesne samochody bywają oczywiście szybsze, ale wrażenie przyspieszenia w CRX-ie jest niezapomniane: siedzi się prawie na ziemi, a silnik "kręci się" do ponad 7000 obr./min.

O ile na wprost za CRX-em trudno nadążyć, o tyle w zakręcie ujawnia on swoją słabość: małą sztywność nadwozia. Pogarsza ją ogromny otwór na tylną klapę, która dodatkowo jest ciężka i potrafi podskakiwać. Jedyny łatwy sposób, żeby poprawić właściwości jezdne CRX-a to montaż rozpórek z przodu i z tyłu, oraz oczywiście sportowych sprężyn i amortyzatorów. Jednak to narusza już oryginalność.

CRX ma dość skomplikowane zawieszenie jak na tak mały samochód: wielowahaczowe zarówno z przodu, jak i z tyłu. Mimo to, trzeba wystrzegać się niespodziewanej nadsterowności: szybkie szarpnięcie kierownicą powoduje, że tył próbuje wyprzedzić przód.

1,6-litrowy silnik serii D16 występował w wielu wersjach mocy. Najpopularniejsza jest ta 124-konna, którą sprzedawano na rynku niemieckim, z dwoma wałkami rozrządu i z katalizatorem. W wariancie pozbawionym katalizatora moc była wyższa o 6 KM.

Topową, ale rzadko spotykaną odmianą jest CRX 1.6 VTEC: to zupełnie inna jednostka napędowa (typ B16) z układem zmiennego wzniosu zaworów. Moc maksymalną 150 KM rozwija przy... 7600 obr./min, a maksymalny moment obrotowy - 600 obr. wcześniej, wydając przy tym niezwykły, kojarzący się z Formułą 1, dźwięk.

Dolej olej

Niezależnie od wersji, trzeba pamiętać o podstawowym zaleceniu eksploatacyjnym: utrzymywaniu poziomu oleju w górnym rejestrze bagnetu. Silniki Hondy zużywają trochę oleju w naturalny sposób, co nie powinno stanowić powodu do paniki, ale zmusza do regularnego kontrolowania poziomu i w razie potrzeby - dolewania. Wrażliwa na poziom oleju jest także skrzynia biegów.

Jeśli chodzi o instalację LPG, to oczywiście spotyka się "dwupaliwowe" CRX-y, ale obecna tendencja to raczej demontaż gazu niż jego montaż: ta Honda jest już prawdziwym młodym klasykiem.

Trudności z dostępem do części to rzecz znana wszystkim właścicielom starszych aut z Japonii. Do CRX-a można kupić sporo zamienników, ale są one przeciętnej jakości, a elementy oryginalne albo nie występują, albo kosztują krocie (2300 zł za chłodnicę!). Jak mówi właściciel, "kiedy kupiłem tego CRX-a, miał wgniecione drzwi - poruszyłem niebo i ziemię, żeby ściągnąć ostatnie oryginalne drzwi z magazynu w Chinach".

Jak zwykle, podstawowy problem stanowi korozja, zwłaszcza że większość aut ma za sobą przygody blacharskie.W pierwszej kolejności rdzewieją końcówki progów i tylne błotniki.

Honda CRX (1987-1991): dane techniczne i osiągi

 1.6 DOHC
1.6 VTEC
Silnikbenzynowybenzynowy
Pojemność skokowa1590 cm31595 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16R4/16
Moc maksymalna124 KM/6800150 KM/7600
aksymalny moment obrotowy140 Nm/5700145 Nm/7000
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna205 km/h226 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h8,3 s7,4 s
Średnie zużycie paliwa6,9 l/100 km7,6 l/100 km

HONDA CRX: HISTORIA MODELU

1983: pierwsza generacja CRX-a, także jako CRX Ballade
1987: premiera II generacji (na zdjęciach), technicznie bazującej na Civicu IV
1989: lifting, zmienione zderzaki i tablica przyrządów, w ofercie nowy silnik 1.6 VTEC z katalizatorem (150 KM)
1992: III generacja CRX-a otrzymuje dodatkową nazwę Del Sol
1998: zakończenie produkcji

UŻYWANA HONDA CRX (1987-1991): TYPOWE USTERKI I PROBLEMY

  • Nadmierne zużycie oleju: silniki Hondy są bardzo wrażliwe na jego poziom, jeśli oleju jest zbyt mało, pierścienie tłokowe wycierają się.
  • Korozja: rdzewieją nie tylko progi i tylne błotniki, ale także przewody paliwowe.
  • Klapa bagażnika opada.
  • Zużyte synchronizatory w skrzyni biegów.



UŻYWANA HONDA CRX (1987-1991): SYTUACJA RYNKOWA

Honda CRX (1987-1991): orientacyjne ceny rynkowe

MODELSTAN 1STAN 2STAN 3
STAN 4STAN 5
1.6 DOHCbrak ofert16 000 zł10 000 zł5000 zł3000 zł
1.6 VTECbrak ofert21 000 zł12 000 zł6000 zł3500 zł

Mimo niewielkiej podaży ceny tego auta nie rosną. Zawierają się przeważnie w przedziale od 5 do 10 tys. zł. Można z góry przyjąć, że prawie każdy CRX w polskich ogłoszeniach jest w jakiś sposób zmodyfikowany i niestety również powypadkowy. W Niemczech ceny są dużo wyższe, przekraczają często 5000 euro (21 000 zł).

UŻYWANA HONDA CRX (1987-1991): PODSUMOWANIE

Technicznie to naprawdę solidne auto: jeśli regularnie wymienia się olej, jego układ napędowy wytrzyma jeszcze wiele tysięcy obrotów. Największy problem to znalezienie samochodu, który nie został "zajechany" lub nie był w przeszłości poważnie rozbity. CRX nie prowadzi się tak dobrze, jak można by tego oczekiwać od coupe, ale gwarantuje niespotykane w dzisiejszych czasach wrażenie "kontaktu z maszyną".

OCENA 4/5

Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski; "Motor" 37/2015

Honda Civic X hatchback - pierwsze zdjęcia – WIADOMOŚCI

Używana Honda Civic VIII (2006-2011) – OPINIE O SAMOCHODACH

Honda Legend (2004-2012) – SAMOCHODY UŻYWANE

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy