Samochód używany sprowadzony z zagranicy – jak sprawdzić historię i przebieg

Często nie potrzeba wiele wysiłku, by sprawdzić historię przebiegu i napraw sprowadzonego auta.

Za granicą też cofają liczniki. Zdarzają się także problemy z zaliczeniem obowiązkowych badań technicznych.

Przed zakupem sprowadzonego auta warto prześledzić jego historię. Można dowiedzieć się, czy eksploatacja przebiegała z problemami i czy ktoś nie "majstrował" przy liczniku.

W wielu krajach funkcjonują strony zbliżone do naszej "historii pojazdu". Zwykle można na nich prześledzić narastanie przebiegu auta podczas kolejnych przeglądów technicznych, ale także napraw, a niekiedy nawet rutynowych kontroli policyjnych.

Wyróżniają się tutaj kraje skandynawskie czy Wielka Brytania. Wystarczy podać numer rejestracyjny pojazdu, aby otrzymać informacje o stanie licznika na ostatnim (często także na wcześniejszych) badaniach. Na stronie brytyjskiej udostępniane są także szczegółowe informacje o usterkach wychwyconych podczas przeglądów (nawet gwoździu wbitym w oponę czy niesprawnej żarówce podświetlenia tablicy rejestracyjnej).

Reklama

Niestety, w Niemczech, głównym kierunku importu aut, a także w Belgii czy Francji, takiej internetowej bazy danych nie ma. Można sobie jednak radzić w inny sposób. Podobnie jak u nas, podczas badania technicznego otrzymuje się pisemne potwierdzenie, zawierające m.in. przebieg pojazdu. Jak pokazuje doświadczenie, takie dokumenty często można znaleźć w sprowadzonym aucie, handlarzom zdarza się je przegapić podczas przygotowywania auta do sprzedaży.

SPRAWDZANIE HISTORII SAMOCHODÓW Z RÓŻNYCH PAŃSTW

BELGIA

W Belgii przy sprzedaży auta wystawiany jest certyfikat Car Pass. Zawiera on informacje o przebiegu i datach, w których dokonano odczytów (podczas przeglądów, napraw itp.). Dokument wystawiany jest na piśmie, ale na stronie car-pass.be można zweryfikować dane. Trzeba tylko znać numer certyfikatu (12-cyfrowy).

DANIA

Historię narastania przebiegu w zestawieniu z datami można prześledzić na ogólnodostępnej stronie internetowej selvbetjening.trafikstyrelsen.dk/sider/soegning.aspx. Wystarczy wpisać numer rejestracyjny auta lub kod VIN.

FRANCJA

We Francji nie ma ogólnodostępnej bazy danych z historią pojazdu. Podczas okresowych przeglądów wydawane są jednak pisemne certyfikaty, w których wpisywane są także przebiegi. Warto sprawdzić, czy sprzedający nie dysponuje dokumentami z kolejnych przeglądów.

HOLANDIA

Na bezpłatnych stronach https://ovi. rdw.nl lub http://publiek.vwe.nl po podaniu numeru rejestracyjnego można sprawdzić, czy przebiegi przy kolejnych odczytach układają się w logiczny ciąg (zakładka tellerstanden/orodeel), choć nie poznamy szczegółowych liczb. Można otrzymać je za opłatą, jako wyciąg z bazy danych Nationale Auto Pass.

NIEMCY

Podobnie jak we Francji, nie ma internetowej bazy informacji o historii auta. Jedyna szansa na oficjalne ustalenie przebiegu w przeszłości to pisemne potwierdzenia wykonania badań technicznych (HU). Często takie zaświadczenie można znaleźć w dokumentach załączanych przy sprzedaży.

SZWECJA

Przebieg auta można ustalić na podstawie numeru rejestracyjnego, wystarczy wejść na stronę https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb. Odczyt licznika z ostatniego badania znajduje się w zakładce besiktning.

USA

Historię auta można prześledzić na płatnych serwisach http://www.carfax.com lub http://www.autocheck.com. Należy podać numer identyfikacyjny VIN.

WIELKA BRYTANIA

Na stronie https://www.check-mot. service.gov.uk można prześledzić dość szczegółową historię przeglądów (daty, przebiegi, stwierdzone niesprawności). Serwis jest bezpłatny, wystarczy podać numer rejestracyjny pojazdu.

GDZIE JESZCZE WARTO POSZUKAĆ INFORMACJI O SPROWADZONYM AUCIE

HISTORIA POJAZDU

Gdy auto znajduje się na terenie naszego kraju od pewnego czasu, dane z przeglądów znajdziemy na stronie historiapojazdu.gov.pl

FORA INTERNETOWE

Bezcenne źródło wiedzy dla kupujących: użytkownicy forów poświęconych danej marce pomogą ocenić sprzedawane auto i sprawdzić jego historię.

GOOGLE

W wyszukiwarkę warto wpisać nr VIN, nr rejestracyjny i nr telefonu właściciela/sprzedawcy. Jest szansa, że trafimy na wcześniejsze ogłoszenia sprzedaży.

DEKODERY

Pozwalają ustalić, czy specyfikacja samochodu jest zgodna z fabryczną. W wyszukiwarkę należy wpisać "marka vin dekoder" i poszukać bezpłatnej strony.

STRONY SPECJALISTYCZNE

Za kilkadziesiąt złotych oferują płatne raporty na temat historii aut. Warto zapłacić szczególnie w przypadku egzemplarzy m.in. z USA, czy Belgii.

Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: archiwum

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy