NOWE SAMOCHODY | Czwartek, 14 maja 2020 (15:39)
Kompaktowe SUV-y są obecne na rynku od 26 lat i dziś trudno sobie wyobrazić motoryzację bez tych wszechstronnych samochodów. Pierwszym autem łączącym zalety terenówki i miejskiego hatchbacka, które otworzyło nowe możliwości odkrywania świata poza asfaltem przed szerokimi rzeszami kierowców, była Toyota RAV4. Do dziś auto doczekało się pięciu generacji, a w lutym 2020 roku sprzedał się 10-milionowy egzemplarz.
1 / 5
RAV4 debiutowało w 1994 roku jako pierwszy kompaktowy SUV na świecie, dając początek nowemu segmentowi rynku. Początkowo był to model trzydrzwiowy mierzący zaledwie 3,69 m długości. Źródłem napędu był 2,0-litrowy silnik benzynowy o mocy 129 KM, zamontowany poprzecznie, z układem stałego napędu na wszystkie koła, ale bez skrzyni rozdzielczej o niskim przełożeniu, występującej w konwencjonalnych autach terenowych na ramie. Kolejne innowacje, które miały stać się normą, to lekkie samonośne nadwozie i niezależne tylne zawieszenie. Kompaktowe wymiary RAV4 i wysoka pozycja za kierownicą ułatwiały manewrowanie, a jego zwrotność i komfort bardziej przypominały prowadzenie hatchbacka niż pojazd AWD. W 1996 roku ofertę poszerzono o wersję pięciodrzwiową (o długości 4,1 m) oraz opcję napędu na przednią oś. Następnie w wersji trzydrzwiowej zastosowano miękki dach i zaprezentowano napędzany akumulatorami model elektryczny RAV4 EV, który produkowano w ograniczonej liczbie w latach 1997-2000.
Źródło: