Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI 4MOTION DSG Edition 25 - test

VW do perfekcji opanował sztukę tworzenia wszechstronnego vana z napędem 4x4 na bazie auta dostawczego. Ta sztuka nazywa się Multivan i trwa już od 25 lat.

Multivan 4Motion to samochód, który poza Mercedesem Viano nie ma bezpośrednich rywali. Duży komfortowy van z napędem 4x4 zbudowany na bazie Transportera okazał się strzałem w dziesiątkę.

25 lat temu pojawił się Multivan Syncro (4x4), a wersja specjalna Edition 25 ma uświetnić tę rocznicę. Z zewnątrz wyróżnia się czarnymi lakierowanymi i oklejanymi elementami nadwozia. W połączeniu z jasnym lakierem, taki kontrast jest całkiem efektowny. Poza tym, Edition 25, podobnie jak każdą wersję Multivana, można wyposażyć w liczne dodatki. Dotyczy to zarówno możliwości aranżacji wnętrza, jak i systemów wspomagania jazdy czy multimediów. Ten samochód może być wzorowo dostosowany do potrzeb.

Reklama

Z górnej półki

Ciekawie prezentuje się topowa wersja silnikowa 2.0 BiTDI o mocy 180 KM w połączeniu ze skrzynią DSG i napędem na 4 koła. Taka kombinacja teoretycznie gwarantuje idealną wszechstronność - dobre osiągi i trakcję przy rozsądnym zużyciu paliwa. O ile spalanie pozytywnie zaskakuje, to już osiągi nie są tak wspaniałe. Zwłaszcza w porównaniu do silnika 2.5 TDI (174 KM), który odszedł do historii wraz z ostatnim liftingiem Multivana. Nowy silnik biturbo w teorii jest dynamiczny, jednak w czasie jazdy z większym obciążeniem brakuje mu mocy. W takich sytuacjach drogowych jak np. wyprzedzanie ciężarówki nie ma co liczyć na błyskawiczne wykonanie manewru.

Oszczędny charakter

2.0 BiTDI imponuje za to zużyciem paliwa. Bez większych problemów można uzyskać spalanie na poziomie tego, które podaje producent, czyli 11,1 l/100 km w ruchu miejskim i 7,5 l/100 km w trasie. Biorąc pod uwagę aerodynamikę, masę własną (2,2 tony) i napęd na obie osie, są to wyniki co najmniej dobre. To samo można powiedzieć o układzie hamulcowym, który zapewnia krótką drogę hamowania (poniżej 38 m ze 100 km/h) i jest przy tym odporny na przegrzewanie. Po stronie plusów należy też zapisać widoczność z miejsca kierowcy

Mniej radości sprawi pozycja za kierownicą, typowa dla aut dostawczych, i cena zakupu (ponad 225 tys. zł), typowa dla samochodów luksusowych. Cena wszechstronności okazuje się wysoka, ale można uznać, że Multivan to dwa auta w jednym.

Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI 4MOTION DSG Edition 25 - podsumowanie

Najlepszy sposób na transport 6-7 osób i ich bagażu. Szybko i komfortowo, ale niestety drogo.

Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI 4MOTION DSG Edition 25: plusy

  • Fantastyczna funkcjonalność - luksusowy van i auto dostawcze w jednym,
  • wysoki komfort,
  • niskie zużycie paliwa,
  • bogate wyposażenie


Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI 4MOTION DSG Edition 25: minusy

  • Pozycja za kierownicą,
  • słabsza dynamika w porównaniu do starszych wersji 2.5 TDI,
  • wysoka cena zakupu

Dane techniczne: Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI 4MOTION DSG Edition 25

Silnikbiturbodiesel
Pojemność skokowa1968 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Zasilaniewtrysk common rail
Moc maksymalna180 KM/4000
Maks. moment obrotowy400 Nm/1500
Napęd4x4
Skrzynia biegówaut./7-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. w./tarcz. w.
Długość/szerokość/wysokość489/190/197 cm
Rozstaw osi300 cm
Średnica zawracania11,9 m
Masa/ładowność2209/871 kg
Poj. bagażnika4300 l
Poj. zbiornika paliwa80 l (ON)
Opony235/55 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna188 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h12,1 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h12,6 s →
Elastyczność 60-100 km/h9,8 s (4. bieg) →
Elastyczność 80-120 km/h20,1 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)37,7 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)37,3 m
Poziom hałasu przy 100 km/h65,6 dB
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)11,1/7,5/8,8
Teoretyczny zasięg910 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)10,5/7,5/9,0
Rzeczywisty zasięg890 km
Cena wersji podstawowej*209 990 zł
Cena225 670 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby;
*z tym samym silnikiem

Tekst: Wojtek Jurko, zdjęcia: Robert Brykała

Volkswagen Golf 1.6 TDI 105 Highline - TEST

Używany Volkswagen T3 Westfalia (1979-1991) - OPINIE

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy