Volkswagen Golf 1.6 TDI 105 Highline - test

Volkswagen z dieslem nie kojarzy się z niską ceną? Golf 1.6 TDI przeczy tej opinii.

Choć w Grupie VW to Skoda produkuje najkorzystniej wycenione auta, nie znaczy to, że jej modele zawsze są najtańsze. A przynajmniej nie każdej wersji. Także wśród Volkswagenów zdarzają się bowiem auta w rozsądnych cenach - czasem nawet rozsądniejszych niż ich czeskie odpowiedniki.

Dobrym przykładem jest VW Golf - w większości odmian jest on droższy od Skody Octavii (średnio o ok. 1500 zł), ale są i takie, w których to Skoda kosztuje więcej. Konkretnie - te z 1,6-litrowym dieslem. Testowane auto to Golf 1.6 TDI Highline za 84 150 zł - o 100 zł droższy od swojego czeskiego odpowiednika, ale już w o jeden poziom niższych wersjach wyposażeniowych to Skoda jest o 560 zł droższa. Zresztą także Ford Focus czy Opel Astra w porównywalnych odmianach kosztują więcej niż Golf.

Reklama

Stosunkowo niska cena nie jest jednak największą zaletą testowanego Golfa. Jest nią 105-konny turbodiesel. Jednostka ta pozwala autu osiągnąć 100 km/h w niecałe 11 s, co jest zupełnie wystarczającym wynikiem dla kogoś, kto nie czuje potrzeby ścigania się z innymi kierowcami. Zresztą na co dzień Golf wydaje się szybszy - to zasługa niezłej elastyczności i sporego zapasu momentu obrotowego przy niskich obrotach.

Taka charakterystyka silnika ma jeszcze jeden efekt - kompakt Volkswagena jest jednym z najoszczędniejszych aut w klasie. Podczas spokojnej jazdy poza miastem na każde 100 km zużywa zaledwie 4,3 l ON, w mieście - 6,4 l/100 km. Co prawda do rekordzisty segmentu jeszcze trochę brakuje (Renault Megane 1.6 dCi w trasie wystarcza 3,9 l/100 km), ale już taki rezultat Golfa sprawia, że właściciel może tankować go średnio co 930 km. A podczas dalszych wyjazdów, gdy będzie podróżował głównie poza miastem, przejedzie na jednym zbiorniku paliwa nawet o 200 km więcej.

Wadą Golfa 1.6 TDI jest skrzynia, której brakuje szóstego przełożenia. Co prawda brak ten ujawnia się dopiero przy autostradowych prędkościach, ale efektem jest naprawdę spory hałas i zwiększone zużycie paliwa.

Volkswagen Golf 1.6 TDI 105 Highline: plusy

  • bardzo oszczędny silnik,
  • niezłe osiągi,
  • przestronna kabina,
  • rewelacyjna jakość wykończenia wnętrza,
  • świetna ergonomia.


Volkswagen Golf 1.6 TDI 105 Highline: minusy

  • brak szóstego przełożenia w skrzyni biegów, co powoduje hałas przy wyższych prędkościach,
  • dość nudny design nadwozia.

Dane techniczne: Volkswagen Golf 1.6 TDI 105 Highline

Silnikturbodiesel
Pojemność skokowa1598 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Moc maksymalna105 KM/3000
Maks. moment obrotowy250 Nm/1500
Skrzynia biegówman./5-biegowa
Napędprzedni
Pojemność bagażnika (min./maks.)380/1270 l
Opony205/55 R16
Długość/szerokość/wysokość426/179/145 cm
Rozstaw osi264 cm
Osiągi
Prędkość maksymalna192 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h10,7 s
Zuż. paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie w l/100 km) 4,6/3,3/3,8
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa w l/100 km)6,4/4,3
Cena84 150 zł

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Volkswagen Jetta Hybrid - TEST

Volkswagen Golf GTI - PIERWSZA JAZDA

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy