Suzuki Grand Vitara 2.4 Premium - test

Delikatny lifting nie zmienił charakteru Grand Vitary. To wciąż najbardziej terenowy SUV w swojej klasie.

Premiera w 2005 roku, pierwszy lifting w 2008, kolejny w 2012. Grand Vitara to model z długim rynkowym stażem, ale taka strategia jest praktykowana przez Suzuki od lat. Przeprowadzone właśnie zmiany objęły modernizację i przedniej części nadwozia i ograniczenie gamy jednostek napędowych do jednego silnika - 2.4 (w wersji 3d dostępny jest też 1.6).

Konkurencja w klasie kompaktowych SUV-ów jest obecnie tak silna, jak nigdy dotąd. Jednak większość rywali w tym segmencie traci terenowy charakter na rzecz wszechstronności crossoverów. Grand Vitara z pewnością nie jest tak funkcjonalna jak najnowsza Honda CR-V i nie prowadzi się tak pewnie jak Mazda CX-5, ale ma nad nimi jedną wyraźną przewagę - zdolności terenowe.

Reklama

Stały napęd na 4 koła z centralnym mechanizmem różnicowym, reduktor, krótkie zwisy nadwozia i 19-centymetrowy prześwit to poważne argumenty Suzuki. Tam, gdzie większość SUV-ów kończy swoją przygodę z terenem, Grand Vitara ją zaczyna.

To, co jest off-roadową siłą Suzuki, w codziennej eksploatacji staje się jednak słabością. Przy wyższych prędkościach dokucza wysoki poziom hałasu. Skrzynia biegów ma tylko 5 przełożeń. Zawieszenie zapewnia zaledwie przeciętny komfort, a wnętrze i bagażnik nie imponują przestronnością.

Najlepszego wrażenia nie robi też jednostka napędowa Grand Vitary. Benzynowy silnik 2.4 o mocy 169 KM to zaprzeczenie obowiązującego trendu, czyli downsizingu. Ma stosunkowo dużą pojemność, która nie przekłada się na osiągi, ale wpływa na zużycie paliwa. W ruchu miejskim trzeba się liczyć ze spalaniem na poziomie 13 l/100 km. W trasie spada do 10 l/100 km, ale brak 6. biegu jest wówczas mocno odczuwalny. Warto zaznaczyć, że skrzynia nie jest wzorem precyzji działania, a do zmiany biegu trzeba użyć sporej siły.

Grand Vitara to wyjątkowa propozycja w swojej klasie. Zainteresowani tym modelem muszą zrobić dokładny bilans tego, czego oczekują od auta. Jeśli są to właśnie zdolności terenowe, będą zadowoleni. Jeśli liczą na komfort, przestronność wnętrza i osiągi, mogą się rozczarować.

Plusy:

  • zdolności terenowe są jednymi z lepszych w tej klasie,
  • rozsądna cena zakupu, przy uwzględnieniu poziomu wyposażenia.

Minusy:

  • zaawansowany wiek modelu,
  • słaba dynamika jednostki napędowej,
  • spory apetyt na paliwo,
  • nieduży bagażnik,
  • praca skrzyni biegów.

Dane techniczne: Suzuki Grand Vitara 2.4 Premium

Silnikbenzynowy
Pojemność skokowa2393 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Moc maksymalna169 KM/6000
Maks. moment obrotowy227 Nm/3800
Skrzynia biegówman./5-biegowa
Napęd4x4
Poj. bagażnika (min./maks.)398/1386 l
Opony225/65 R17
Długość/szerokość/wysokość458/188/170 cm
Rozstaw osi264 cm
Osiągi
Prędkość maksymalna185 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h11,7 s
Zuż. paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie w l/100 km) 11,2/7,5/8,8
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa w l/100 km)13,0/10,5
Cena107 900 zł

Tekst: Wojtek Jurko, zdjęcia: Robert Brykała

Suzuki Grand Vitara od 83 900 zł - WIADOMOŚCI

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy