Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 4x4 Elegance - test

Praktyczne nadwozie, mocny silnik, efektywny napęd 4x4 – Skoda Octavia w tej wersji przypomina motoryzacyjny uniwersalny szwajcarski scyzoryk.

Skoda Octavia to od dawna nr. 1 polskiego rynku nowych samochodów. Jej sukces tkwi w tym, że to auto kompaktowe, ale na tyle duże, że stanowi alternatywę dla droższych modeli klasy średniej. Swój udział w takim stanie rzeczy mają też dwie wersje nadwozia, szeroka gama silników i skrzyń biegów.

Niedawno do gamy najnowszej Octavii dołączyły dwie kolejne wersje - usportowiona RS i odmiana z napędem 4x4.

Bezkonkurencyjna?

Jeśli ktoś poszukuje kompaktowego kombi z napędem na 4 koła, nie ma wielkiego wyboru. Jedynym rywalem Octavii jest VW Golf Variant 4Motion.

Reklama

Wersja 4x4 z zewnątrz nie różni się od przednionapędowego kombi. W kabinie, poza gałką dźwigni zmiany biegów z logo 4x4, też próżno szukać różnic. Istotne są za to te konstrukcyjne. Mowa o tylnym zawieszeniu wielowahaczowym. W Octavii z przednim napędem (z wyjątkiem wersji 1.8 TSI) stosuje się belkę skrętną - rozwiązanie proste i stosunkowo skuteczne. Z kolei to zastosowane w odmianie 4x4 przekłada się na lepsze właściwości jezdne i poprawione tłumienie nierówności.

Za napęd 4x4 stosowany w Octavii odpowiada najnowsza, 5. generacja sprzęgła Haldex. Napęd przenoszony jest na przednie koła, a w razie potrzeby, w ułamku sekundy, moment obrotowy trafia także na tylną oś. W porównaniu do wcześniejszych generacji Haldexa, najnowsze wydanie tego systemu działa płynnie i nie zaskakuje kierowcy nagłym załączeniem napędu tylnej osi.

Suma wielu zalet

Octavia 4x4 wyróżnia się świetną trakcją. Swój udział w tym ma również seryjna elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego (EDS) na przedniej i tylnej osi. Kierowca dostaje w tym aucie sporą porcję przyjemności z jazdy.

Dwulitrowy turbodiesel o mocy 150 KM to optymalne źródło napędu tego rodzinnego kombi. Testowe przyspieszenie od 0 do 100 km/h wyniosło 8,9 sekundy, co trzeba uznać za bardzo dobry wynik.

Nieco gorzej wypada ocenić zużycie paliwa, które nijak ma się do optymistycznych deklaracji producenta. Teoretycznie średnie spalanie wynosi 4,9 l/100 km, w praktyce trzeba się liczyć z wynikiem na poziomie 7,0 l/100 km.

Octavia 2.0 TDI 4x4 jest tak uniwersalna jak szwajcarski scyzoryk - ma wiele talentów i dobrze odnajdzie się w każdej sytuacji drogowej. Nic dziwnego, że właśnie w Szwajcarii aż 55% Octavii to właśnie wersje 4x4.

Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 4x4 Elegance - podsumowanie

Octavia to dopracowana i przemyślana konstrukcja. W tej wersji to auto na każdą drogę i warunki pogodowe.

Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 4x4 Elegance: plusy

  • funkcjonalne wnętrze,
  • ogromny bagażnik,
  • wysoka jakość wykonania,
  • komfort jazdy,
  • osiągi,
  • skuteczny napęd na obie osie.


Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 4x4 Elegance: minusy

  • silnik jest oszczędny, ale daleko mu do optymistycznych deklaracji producenta,
  • wnętrze utrzymane w ponurej kolorystyce.

Dane techniczne: Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 4x4 Elegance

Silnikturbodiesel
Pojemność skokowa1968 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Zasilaniewtrysk common rail
Moc maksymalna150 KM/3500
Maks. moment obrotowy320 Nm/1750
Napęd4x4
Skrzynia biegówman./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./tarcz.
Długość/szerokość/wysokość466/181/147 cm
Rozstaw osi268 cm
Średnica zawracania11,0 m
Masa/ładowność1380/638 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)610/1740 l
Poj. zbiornika paliwa50 l (ON)
Opony225/45 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna213 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h8,7 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h8,9 s
Elastyczność 60-100 km/h6,7 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h12,7 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)35,9 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)35,7 m
Poziom hałasu przy 100 km/h65,3 dB →
Rzeczywista prędkość*95 km/h
Liczba obrotów kierownicą2,7
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)5,9/4,3/4,9
Teoretyczny zasięg1120 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)7,8/6,2/7,0
Rzeczywisty zasięg790 km
Cena wersjii podstawowej**100 700 zł
Cena104 700 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h; **z tym samym silnikiem

Tekst: Wojtek Jurko, zdjęcia: Robert Brykała

Skoda Octavia RS Combi 2.0 TDI DSG - TEST

Używana Skoda Octavia II (2004-2013) - PORADNIK KUPUJĄCEGO

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy