Renault Megane RS Red Bull Racing RB8 - test

Renault Megane RS – jedno z najlepszych aut typu GTI na rynku – doczekało się odmiany nawiązującej do Formuły 1. I tym samym stało się jeszcze lepsze.

Renault Megane RS to świetny przykład na to, że dobry produkt obroni się sam. Model ten debiutował już 3 lata temu, ale do dziś okupuje czołówki plebiscytów na najlepsze auto sportowe.

Francuski producent postawił przede wszystkim na prowadzenie. Stąd twardo zestrojony układ jezdny, który pozwala dotrzymać kroku na torze znacznie mocniejszym autom. Co więcej, można dokupić jeszcze sztywniejsze zawieszenie i samoblokujący mechanizm różnicowy, by otrzymać pojazd właściwie z pogranicza aut seryjnych i wyczynowych. Taki zestaw pozwala na pokonanie północnej pętli toru Nurburgring w niecałe 8 min i 8 s - to rekord wśród aut z przednim napędem.

Reklama

Mocna zachęta

Francuzi mają jednak jeszcze jeden atut: trzykrotne mistrzostwo świata konstruktorów Formuły 1 (zdobyte przez korzystający z ich silników zespół Red Bull Racing). I właśnie postanowili go wykorzystać, prezentując limitowaną serię "meganki" - Renault Megane Renault Sport Red Bull Racing RB8.

Wersja ta wyróżnia się lakierem nawiązującym do bolidów Sebastiana Vettela i Marka Webbera. Kontrastuje on z matowoszarymi elementami (listwa w przednim zderzaku, lusterka, klamki, spoiler), a całości dopełniają czarne felgi (18'' lub 19'').

Jednak ważniejsze jest to, czego nie widać z zewnątrz. Renault wyposażyło bowiem wersję RB8 w komplet dodatków usprawniających jazdę. Seryjne są więc zarówno usztywnione zawieszenie, jak i mechaniczna "szpera".

Mistrz gładkiej drogi

A jak to auto spisuje się na drodze? To zależy od jej stanu. Na nierównej RB8 potrafi porządnie dać w kość podróżnym, brutalnie informując ich nawet o najdrobniejszych wybojach. W takich warunkach trzeba mocno zacisnąć ręce na kierownicy, bo "meganka" staje się wtedy bardzo nerwowa.

Za to jeśli droga jest równa, Megane RS RBR RB8 nie da się nie pokochać. Dzięki sztywnemu zawieszeniu nadwozie prawie się nie przechyla, a auto jest stabilne nawet podczas gwałtownych manewrów (slalom pokonuje z prędkością 69,5 km/h, czyli szybciej niż Audi R8 czy Porsche Cayman!). Bardzo czuły i precyzyjny układ kierowniczy ułatwia wejście w zakręt, a blokada mechanizmu różnicowego zapewnia odpowiednią trakcję przy wyjściu na prostą.

265-konny silnik momentalnie reaguje na dodanie gazu, zapewniając sprint do 100 km/h w 6,2 s. Z kolei dzięki hamulcom Brembo (nie tylko skuteczne, ale i łatwe w dozowaniu) do zatrzymania się z tej prędkości wystarcza mniej niż 36 m.

Komplet zalet

Fenomenalne prowadzenie jest największą, ale nie jedyną zaletą tego modelu. Do mocnych stron należy design auta - już standardowe Megane RS wygląda świetnie. Zestaw rasowych (ale nie krzykliwych) dodatków tylko mu pomaga.

Do plusów trzeba też zaliczyć cenę. Choć odmiana RB8 jest o całe 15,7 tys. zł droższa od standardowej RS, świadczy to raczej o niskiej cenie tej drugiej (105 550 zł, a z aktualnym rabatem - jedynie 93 050 zł).

Za to RB8 jest o wiele lepiej wyposażona - seryjnie oferuje m.in. sztywniejsze zawieszenie, "szperę", system R.S. Monitor drugiej generacji (więcej poniżej), nawigację czy metaliczny lakier. Gdyby brakujące opcje dokupić do Megane RS, jego cena wzrosłaby niemal do 110 tysięcy.

Czy warto dołożyć kolejne 2 tysiące i kupić odmianę RB8? Bez dwóch zdań tak - otrzyma się w ten sposób nie tylko szybkie, ale i ekskluzywne auto - do Polski trafiło zaledwie 10 sztuk. 9 znalazło już nabywców.

Renault Megane RS Red Bull Racing RB8 - podsumowanie

Już seryjne Megane RS składa się właściwie z samych zalet. Ale odmiana Red Bull Racing RB8 okazuje się jeszcze lepsza - nie tylko pewniej się prowadzi i szybciej pokonuje zakręty, ale dodaje do tego nawiązania do zespołu, który zdominował w ostatnich latach wyścigi Formuły 1. Co więcej, ma zupełnie rozsądną cenę, a dzięki ograniczonej serii jest autem wręcz ekskluzywnym.

Renault Megane RS Red Bull Racing RB8: nadwozie i wnętrze

Plusy:

  • atrakcyjny design nadwozia,
  • świetnie wyprofilowane fotele o odpowiednio dobranej twardości,
  • spora przestronność przedniej części kabiny


Minusy:

  • kiepska widoczność do tyłu


Renault Megane RS Red Bull Racing RB8: układ napędowy

Plusy:

  • bardzo mocny silnik,
  • dobrze zestopniowana i precyzyjnie działająca skrzynia biegów,
  • sprawna mechaniczna "szpera",
  • efektowny dźwięk jednostki napędowej


Renault Megane RS Red Bull Racing RB8: właściwości jezdne

Plusy:

  • fenomenalna zwinność,
  • bardzo precyzyjny układ kierowniczy,
  • neutralne prowadzenie,
  • błyskawiczna reakcja na ruchy kierownicą


Minusy:

  • mały komfort jazdy


Renault Megane RS Red Bull Racing RB8: wyposażenie i cena

Plusy:

  • rozsądnie skalkulowana cena zakupu,
  • niedrogie dodatki,
  • bogate wyposażenie seryjne,
  • zaawansowany system monitorowania parametrów auta

System R.S. Monitor 2.0

Oto jeden z najbardziej zaawansowanych systemów telemetrycznych w seryjnych autach. Pozwala on śledzić m.in. moc, moment obrotowy, temperaturę oleju, płynu chłodniczego i powietrza dolotowego, ciśnienie oleju, doładowania i w układzie hamulcowym, skręt kierownicy, uślizg kół napędzanych, przeciążenie, osiągi czy czas przejazdu okrążenia toru. System oferuje też możliwość zmiany sposobu pracy pedału gazu (pięć trybów). Można też ustawić obroty, przy których lampka na obrotomierzu przypomni o zmianie biegu na wyższy.

Dane techniczne: Renault Megane RS Red Bull Racing RB8

 Renault Megane RS Red Bull Racing RB8
Silnikbenzynowy, turbo
Pojemność skokowa1998 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Zasilaniewtrysk wielopunktowy
Moc maksymalna265 KM/5500
Maks. moment obrotowy360 Nm/3000
Napędprzedni
Skrzynia biegówman./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./tarcz. went.
Długość/szerokość/wysokość430/185/144 cm
Rozstaw osi264 cm
Średnica zawracania11,4 m
Masa/ładowność1379/508 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)344/991 l
Poj. zbiornika paliwa60 l (Pb 95)
Opony235/40 R18
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna255 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h6,0 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h6,2 s
Elastyczność 60-100 km/h4,4 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h8,6 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)35,8 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)35,6 m
Poziom hałasu przy 100 km/h69,0 dB
Rzeczywista prędkość*95 km/h
Liczba obrotów kierownicą2,7
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)11,3/6,5/8,2
Teoretyczny zasięg730 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)11,5/8,4/10,0
Rzeczywisty zasięg600 km
Cena wersji podstawowej**105 550 zł
Cena121 250 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby;
*przy wskazaniu 100 km/h; **z tym samym silnikiem

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Robert Brykała

Za pomoc w realizacji sesji zdjęciowej dziękujemy Automobilklubowi Radomskiemu

Renault Captur 1.2 TCe EDC Intens - TEST

Renault Clio Grandtour 0.9 TCe 90 Dynamique - TEST

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy