Mercedes GLS 500 4Matic – test

Rozsądek podpowiada wybór diesla, ale to właśnie benzynowy silnik V8 najlepiej pasuje do takiego samochodu, jak Mercedes GLS.

Mercedes GLS to żywe zaprzeczenie ekologicznej lub jak to się też czasem określa, zrównoważonej motoryzacji - gigantyczny (ponad 5 m długości, prawie 2 m szerokości), ważący niemal 2,5 tony i z wielkim, 4,7-litrowym benzynowym silnikiem V8 biturbo.

Wszystko zdaje się przemawiać za tym, że takie "mastodonty" nie mają sensu. Ale w stosunku do samochodów nie zawsze i nie wszyscy kierują się chłodną kalkulacją. Liczą się także emocje. A tych GLS 500 dostarcza co niemiara.

Potęga pod maską

Siły benzynowej jednostki V8 można się domyślać już w chwili jej "odpalenia" - basowy pomruk na biegu jałowym i przyjemne brzmienie wydechu zapowiadają bardzo dobre osiągi. Ale tego, co dzieje się po maksymalnym wciśnięciu pedału gazu, trudno spodziewać się po jednym z trzech największych SUV-ów na rynku, w dodatku nie w usportowionej wersji AMG. GLS 500 startuje z miejsca i rozpędza się z łatwością kompaktowego hot-hatcha. A właściwie osiągając 100 km/h na godzinę w 5,3 s (w pomiarach uzyskaliśmy wynik identyczny jak podaje fabryka) pozostawia znaczną większość z nich daleko w tyle.

Reklama

Nie mniejsze wrażenie robi płynność rozpędzania przy wyższych prędkościach. GLS-em, czy to na autostradzie, czy drogach lokalnych, wyprzedza się z niezwykłą łatwością, co jest zasługą ogromnego momentu obrotowego generowanego przez silnik. Maksymalne 700 Nm jest dostępne od 1800 do 4000 obr./min.

9 biegów do ciszy

Jednostkę V8 połączono z 9-biegową przekładnią automatyczną. Tak duża liczba przełożeń w kapitalny sposób podnosi komfort jazdy. Przy 100 km/h silnik pracuje z prędkością zaledwie 1300 obr./min, a przy 140 km/h - o 500 obr. większą. W efekcie w kabinie jest bardzo cicho (co potwierdzają nasze pomiary). W większości sytuacji "automat" zmienia biegi bardzo miękko (i szybko), jedynie gwałtowne wciśnięcie gazu powoduje mocne i nieprzyjemne szarpnięcie.

Trudno oczekiwać, by 455-konny silnik, który musi radzić sobie z masą 2,5 tony, był ekonomiczny. Bez trudu może zużywać blisko 20 l/100 km, ale rozsądniejsze traktowanie pedału gazu (co wcale nie oznacza mało dynamicznej jazdy) daje całkiem akceptowalne 13,4 l/100 km.

GLS jest solidnie wyposażone do jazdy z dala od ubitych dróg. Ma skuteczny napęd 4x4, a kierowca może pokrętłem na konsoli między fotelami wybierać tryby jego pracy (do dyspozycji są sportowy, komfortowy, na śliskie nawierzchnie, offroad i indywidualny) oraz dzięki pneumatycznemu zawieszeniu zwiększyć prześwit (z 201 do 276 mm).

Opcjonalny pakiet AMG, w skład którego wchodzą m.in. absurdalnie wielkie, 21-calowe koła z szosowymi oponami 295/40, pasuje tu jak kwiatek do kożucha. To właśnie ogumienie (pospołu z ogromną masą auta) może być główną przeszkodą w sprawnym poruszaniu się w cięższym terenie.

MERCEDES GLS 500 4MATIC: CENA NA TLE KONKURENTÓW

Mercedes GLS 500 4Matic
455 KM, 0-100: 5,3 s
484 500 zł

Range Rover 5.0 V8 Supercharged
510 KM, 0-100: 5,4 s
680 800 zł

Bentley Bentayga 6.0 W12
608 KM, 0-100: 4,1 s
1 127 865 zł

Na tle konkurentów GLS 500 jest tani. Bentley z silnikiem 12-cylindrowym gra jednak w zupełnie innej lidze cenowej.

Dane techniczne, osiągi, dane testowe: Mercedes GLS 500 4Matic

 Mercedes GLS 500 4Matic
Silnikbenzynowy, biturbo
Pojemność skokowa4663 cm3
Układ cylindrów/zaworyV8/32
Moc maksymalna455 KM/5250
Maks. moment obrotowy700 Nm/1800
Napędprzedni
Skrzynia biegówautomatyczna/9-biegowa
Długość/szerokość/wysokość513/193/185 cm
Rozstaw osi308 cm
Średnica zawracania12,4 m
Masa/ładowność2455/805 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)680/2300 l
Poj. zbiornika paliwa100 l (Pb 95)
Opony275/55 R19
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta)
Prędkość maksymalna250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h5,3 s
Zużycie paliwa*14,9/9,2/11,3
Zasięg880 km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h5,3 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)38,1 m 
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)38,9 m 
Poziom hałasu przy 100 km/h60,8 dB 
Zużycie paliwa*16,5/10,2/13,4
Rzeczywisty zasięg740 km
Cena484 500 zł
* miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

MERCEDES GLS 500 4MATIC: PLUSY I MINUSY

+ znakomite osiągi
+ bardzo wysoki komfort jazdy
+ przestronna kabina
+ duży bagażnik

- wysokie zużycie paliwa
- skrzynia biegów potrafi szarpać
- dopłata m.in. za nawigację

MERCEDES GLS 500 4MATIC: PODSUMOWANIE

W Mercedesie GLS komfort stoi na pierwszym miejscu. Dobrze, że nikt na siłę nie próbował go "usportowić".

Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 29/2016

Mercedes G 500 – TEST

Używane Mercedesy - co się w nich psuje? – OPINIE O SAMOCHODACH

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy