Kia Optima 1.7 VGT CRDi 6AT XL - test

Kia Optima – jedno z najlepiej wyglądających aut klasy średniej – już po 2 latach została zmodernizowana i teraz prezentuje się jeszcze lepiej. A jak jeździ?

Zmiany ograniczono głównie do wyglądu. W lampach przednich pojawiły się diody do jazdy dziennej, a w przeprojektowanym zderzaku - poczwórne światła przeciwmgielne, identyczne z tymi w Kii pro_cee'd GT. Z tyłu z kolei ostrzej narysowano krawędź bagażnika i... również postawiono na LED-y.

Ładnie i obszernie

W kabinie największą nowością jest 4,3-calowy wyświetlacz m iędzy zegarami, zastępujący mniejszy 3,5-calowy. Tu i ówdzie, np. na kierownicy, konsoli środkowej i w drzwiach, znalazły się akcenty dekoracyjne w fortepianowej czerni. Jakość jest wysoka, choć materiały w dolnych okolicach kokpitu mogłyby być lepsze. Nie zmienia to jednak faktu, że wnętrze Optimy - jedno z największych w klasie średniej - jest dopracowane i bardzo atrakcyjne dla oka.

Reklama

Obsługa nie nastręcza problemów, choć panel po lewej stronie deski rozdzielczej, m.in. z przyciskami ESP czy regulacji podświetlenia zegarów, zasłania kierownica. Nocą drażni zbyt jasno świecący ekran nawigacji, który da się wprawdzie wyłączyć, ale np. przy ustawianiu temperatury klimatyzacji rozświetla się on ponownie i automatycznie nie gaśnie.

Powolny automat

Gama silników Optimy obejmuje albo 2-litrową jednostkę benzynową, albo 1,7-litrowego turbodiesla. Ten drugi w testowanym aucie współpracuje z 6-stopniowym automatem o klasycznej konstrukcji. 136-konna jednostka zapewnia wprawdzie Kii niezłą dynamikę, przebijając osiągi deklarowane przez producenta, ale dźwiękiem zawsze przypomina o swoim wysokoprężnym charakterze.

Przy spokojnej jeździe Optima potrafi się jednak odwdzięczyć niewielkim apetytem na paliwo, wynoszącym w trasie 5,4 l/100 km. Na autostradzie zużywa z kolei 7,1 l/100 km, a w gęstym ruchu miejskim - około 8,5 l/100 km.

6-biegowa skrzynia automatyczna jest powolna, jednak na kickdown odpowiada w miarę szybko, pozwalając np. na bezstresowe wyprzedzanie.

Optima z automatem może jeździć w jednym z trzech trybów - Normal, Active ECO oraz Sport. Zmieniają one reakcje silnika i wspomagania kierownicy, ale tylko w pierwszym układ kierowniczy (niezbyt bezpośredni) zapewnia dobre czucie drogi. W drugim pracuje za lekko, a w trzecim - z kierownicą trzeba się siłować.

Kia ma dość miękko dostrojone zawieszenie, co nie przeszkadza jej w pewnym pokonywaniu zakrętów. Reakcje auta są spokojne i nawet duże niedoskonałości jezdni nie wytrącają go z równowagi. Szkoda, że pojedyncze dziury jeszcze przez chwilę po ich pokonaniu przenoszą echo na karoserię.

Kia Optima XL odznacza się pełnym wyposażeniem i dobrą ceną. Gdyby jeszcze jeździła tak dobrze, jak wygląda...

Kia Optima 1.7 VGT CRDi 6AT XL - podsumowanie

Odnowiona Kia Optima wygląda lepiej niż auto sprzed liftingu. Niestety, strona techniczna nie zmieniła się.

Kia Optima 1.7 VGT CRDi 6AT XL: plusy

  • wysoka jakość wykonania,
  • obszerna kabina,
  • pewne właściwości jezdne,
  • pełne wyposażenie seryjne,
  • oszczędny silnik,
  • długa gwarancja


Kia Optima 1.7 VGT CRDi 6AT XL: minusy

  • nie najlepsze wybieranie pojedynczych nierówności,
  • głośno pracujący silnik,
  • powolny automat,
  • wielkie zawiasy bagażnika

Dane techniczne: Kia Optima 1.7 VGT CRDi 6AT XL

 Kia Optima
Silnikturbodiesel
Pojemność skokowa1685 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Zasilaniewtrysk common rail
Moc maksymalna136 KM/4000
Maks. moment obrotowy320 Nm/2000
Napędprzedni
Skrzynia biegówaut./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./tarczowe
Długość/szerokość/wysokość485/183/146 cm
Rozstaw osi276 cm
Średnica zawracania10,9 m
Masa/ładowność1520/530 kg
Pojemność bagażnika505 l
Poj. zbiornika paliwa70 l (ON)
Opony225/45 R18
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna197 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h11,6 s
Dane testowe*
Przyspieszenie 0-100 km/h10,7 s →
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)42,0 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)42,9 m
Poziom hałasu przy 100 km/h65,8 dB →
Rzeczywista prędkość**96 km/h
Liczba obrotów kierownicą2,9
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)7,9/4,9/6,0
Teoretyczny zasięg1170 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)8,5/5,4/7,0
Rzeczywisty zasięg1000 km
Cena wersji podstawowej***91 900 zł
Cena119 400 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*opony zimowe;
**przy wskazaniu 100 km/h;
***z tym samym silnikiem

Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy