Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium - test

Nowa twarz, nowe serce, nowe gadżety – Fiesta po liftingu wygląda szykownie, a jej turbodoładowany silnik i systemy elektroniczne reprezentują najnowsze motoryzacyjne trendy.

Ford nie spieszył się z liftingiem Fiesty. Nie było takiej potrzeby - produkowany od 5 lat model wciąż przoduje w europejskich statystykach sprzedaży. Kilka głębszych cięć ma pomóc mu odeprzeć ataki młodszej konkurencji.

Szlachetne oblicze

Najbardziej zauważalną ze zmian jest nowy wlot powietrza, kształtem przypominający ten z modeli Aston Martina. Chromowane listwy sprawiają eleganckie wrażenie, zwłaszcza w towarzystwie LED-owych świateł do jazdy dziennej. Nowe są także wzory obręczy i wkłady tylnych lamp.

W ślad za atrakcyjną sylwetką idą kształty kokpitu. Obsługa "wiszącego" panelu radia z licznymi, niewielkimi przyciskami wymaga jednak przyzwyczajenia, podobnie jak ukrytego za dźwignią zmiany biegów sterowania wentylacją. Główny wyświetlacz ma rozmiar karty kredytowej, ale okazuje się wystarczająco czytelny, a efektowna kombinacja seledynowego, niebieskiego i czerwonego podświetlenia nie przeszkadza podczas jazdy nocą. Plus za obszerne kieszenie w przednich drzwiach oraz poręczne przegródki w tunelu środkowym.

Reklama

Dobrze skrojona

Niezmiennie Fiesta rozpieszcza kierowcę dwupłaszczyznową regulacją kierownicy i solidnym wyprofilowaniem fotela. Wysoko poprowadzona linia dachu sprawia, że miejsca w obu rzędach wystarczy nawet dla wysokich osób. Z tyłu zdecydowanie zabraknie im jednak przestrzeni na nogi. 281-litrowy bagażnik ma foremny kształt, ale po złożeniu oparć powstaje niepraktyczny próg. Za 180 zł można dokupić wkładkę wyrównującą podłogę.

W duchu downsizingu

Jako kolejna z rodziny Fordów, odnowiona Fiesta korzysta z dobrodziejstw turbodoładowanego, 3-cylindrowego silnika 1.0 EcoBoost. 100-konny wariant wymaga 2050 zł dopłaty względem wersji napędzanej wolnossącą jednostką 1.4 (96 KM). Jego dźwięk nie jest natarczywy, a dynamika dość dobra, by wybrać się za miasto z dwójką pasażerów i bagażem. 170 Nm maksymalnego momentu dostępnego w szerokim zakresie obrotów (1400-4000 obr./min) umożliwia bezpieczne wyprzedzanie i nie zmusza do częstego sięgania do dźwigni 5-biegowej skrzyni. Fiesta nie jest jednak tak oszczędna, jak deklaruje producent. Podczas spokojnej jazdy w trasie potrzebuje około 5,5, a w mieście - niespełna 8 l/100 km.

Do niższej masy silnika EcoBoost dostosowano zestrojenie zawieszenia oraz elektrycznego wspomagania. Spontaniczna reakcja na zmiany kierunku jazdy to wciąż wizytówka małego Forda, podobnie jak wysoki komfort tłumienia nierówności i skuteczne hamulce.

Cena nowoczesności

Lifting wiąże się też z aktualizacją "oprogramowania". Lista opcji wzbogaciła się m.in. o układ awaryjnego hamowania z niskich prędkości Active City Stop (działa do 30 km/h) oraz systemy multimedialne SYNC i MyKey. Dobór elementów wyposażenia ułatwiają rozbudowane pakiety. Niestety, nieźle wyposażona Fiesta ze 100-konnym silnikiem EcoBoost kosztuje 58,5 tys. zł, a po uwzględnieniu dodatków - już ponad 65 tys. zł.

Ford SYNC i MyKey

Dane techniczne: Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium

Silnikbenzynowy, turbo
Pojemność skokowa999 cm3
Układ cylindrów/zaworyR3/12
Układpoprzeczny
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Moc maksymalna100 KM/6000
Maks. moment obrotowy170 Nm/1400
Napędprzedni
Skrzynia biegówmanualna/5-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednieMcPherson
Zawieszenie tylnebelka skrętna
Masa/ładowność1026/529 kg
Średnica zawracania10,2 m
Pojemność bagażnika (min./maks.)281/965 l
Pojemność zbiornika paliwa45 l (Pb 95)
Wymiar (dł./szer./wys.)397/172/150 cm
Rozstaw osi249 cm
Opony195/50 R15
Teoretyczny zasięg1000 km
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h11,2 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)5,9/3,7/4,5
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h11,4 s
Elastyczność 60-100 km/h12,1 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h20,3 s (5. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)42,5 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)42,1 m
Poziom hałasu przy 100 km/h65,5 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)7,9/5,5
Rzeczywisty zasięg670 km
Cena wersji podstawowej*52 500 zł
Cena58 500 zł
*z tym samym silnikiem

Tekst: msob, zdjęcia: Robert Brykała

Ford Fiesta ST od 73 500 zł - WIADOMOŚCI

Ford Kuga 2.0 TDCi 163 4WD Titanum - TEST

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy