Dacia Dokker Van 1.5 dCi 90 - test

Prawdziwi fachowcy słono liczą sobie za swoje usługi. Nie dotyczy to Dokkera.

Na ceny następcy Logana Van, czyli modelu Dokker Van, czekano z niecierpliwością. Szczególny niepokój wzbudziły wśród rywali: nikt do tej pory nie zaoferował kombivana z odsuwanymi drzwiami w cenie poniżej 30 tys. zł netto (36 800 zł brutto). Wprawdzie kwota ta dotyczy tylko modelu Base z silnikiem benzynowym, ale nawet testowany Dokker Van w odmianie Confort i z silnikiem Diesla kosztuje zaledwie 48 462 zł, podczas gdy samochody konkurencji (np. Fiat Doblo, Citroen Berlingo) w bazowych wersjach zaczynają się od 60 tys. zł brutto. Cenowo Dacia jest więc prawdziwym ciosem w konkurencję.

Reklama

Tanio, czyli jakim kosztem?

Samochody dostawcze, takie jak Dokker, nie muszą być piękne - przede wszystkim zwraca się uwagę na liczby, określające ładowność czy pojemność przestrzeni ładunkowej. W Dokkerze Van najbardziej zdumiewa fakt, że za cenę zdecydowanie niższą niż pojazdy konkurencyjne, otrzymuje się praktycznie takie same parametry pojemności i ładowności jak w innych kombivanach. Jedyna różnica to to, że Dokker Van nie oferuje różnych wersji rozstawu osi czy takich gadżetów, jak podwyższany dach uchylny w części ładunkowej. Wybór wersji nadwozia ogranicza się do wariantu z drzwiami przesuwnymi tylko na lewej burcie (seria) lub z obu stron. Można też dopłacić za przeszklenie bocznych drzwi przesuwnych i szyby w tylnych drzwiach asymetrycznych. Nie jest to zły pomysł, bo standardowa wersja (widoczna na zdjęciach) martwi bardzo słabą widocznością na boki i do tyłu.

Lusterka boczne są zdecydowanie za małe, a martwe pole - ogromne. Ten problem oraz brak zamykanego schowka w kabinie to wszystkie wady Dokkera, jakie zauważyliśmy.

Dla singla lub pary

W zależności od wersji, Dokker może wieźć dwóch pracowników lub tylko kierowcę - jeśli dokupi się specjalną, łamaną kratę oddzielającą przestrzeń ładunkową i pasażerską. Po złożeniu przedniego fotela i odchyleniu kraty można przewozić towary o długości 3,1 m.

Zmodernizowany diesel 1.5 dCi to idealne źródło napędu dla Dokkera. Cichy silnik ma świetną reakcję na gaz, a ponadto bardzo dobrze dobrano przełożenia skrzyni biegów. Są stosunkowo długie, co obniża zużycie paliwa w trasie i zmniejsza hałaśliwość. Zużycie paliwa przekracza 6 l/100 km tylko jeśli jeździ się z pełnym obciążeniem.

Plusy:

  • znakomita oferta cenowa,
  • bardzo oszczędny silnik wysokoprężny,
  • duża przestrzeń ładunkowa,
  • największy w klasie rozstaw osi.

Minusy:

  • zła widoczność na boki i do tyłu (lusterka są zdecydowanie za małe),
  • przydałyby się zamykane schowki w kabinie.

Dane techniczne: Dacia Dokker Van 1.5 dCi 90

Silnikturbodiesel
Pojemność skokowa1461 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/8
Moc maksymalna90 KM/3750
Maks. moment obrotowy200 Nm/1750
Skrzynia biegówman./5-biegowa
Napędprzedni
Pojemność ładunkowa3,3 m3
Opony185/65 R15
Długość/szerokość/wysokość436/175/181 cm
Rozstaw osi281 cm
Osiągi
Prędkość maksymalna162 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h13,6 s
Zuż. paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie w l/100 km) 5,2/4,2/4,5
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa w l/100 km)5,2/6,0
Cena48 462 zł

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy