Mitsubishi eX. Auto mądrzejsze od kierowcy?

Na Tokyo Motor Show 2015 debiutował nowy model Mitsubishi o nazwie eX Concept. Samochód wyznacza kierunki, którymi - w najbliższym czasie - podążać będą japońscy inżynierowie i styliści.

Priorytetem dla tych ostatnich było połączenie eleganckich linii nadwozia typu shooting brake z cechami charakterystycznymi dla kompaktowego SUV-a. Przód nadwozia prezentuje nową interpretację firmowej koncepcji "dynamicznej tarczy".

Inżynierowie podkreślają natomiast system napędu elektrycznego EV nowej generacji. Układ napędowy zasilają nowe akumulatory, które charakteryzuje dwa razy większa gęstość zmagazynowanej energii, niż w poprzednio stosowanych. Źródłem napędu są dwa silniki elektryczne zamontowane przy każdej z osi. Łączna moc wynosi 190 KM. Na każdą z osi przypada równo po 95 KM .

Reklama

Jednostki napędowe współpracują z systemem dynamiki jazdy S-AWC, który kontroluje zachowanie samochodu i koryguje je wykorzystując do tego sterowanie hamowaniem kół przednich i systemem AYC zmieniającym rozdział momentu obrotowego pomiędzy tylne koła.

Kierowca może wybierać spośród trzech różnych trybów jazdy. W trybie AUTO czujniki i kamery monitorują i przekazują sygnały świadczące o stanie nawierzchni drogi do jednostki sterującej S-AWC, która automatycznie wybiera optymalny tryb jazdy dla warunków występujących na drodze. Tryb GRAVEL (szuter) zapewnia optymalną przyczepność i napęd na nieutwardzonych drogach lub w ulewnym deszczu. Kierowca ma też do wyboru tryb SNOW (śnieg) oferujący optymalne osiągi na zaśnieżonych lub innych bardzo śliskich nawierzchniach.

MITSUBISHI eX Concept może zostać połączony z systemem V2H, który umożliwia wykorzystanie energii zmagazynowanej w akumulatorach trakcyjnych do zasilania urządzeń gospodarstwa domowego, co w przeciętnym domu zapewni energię elektryczną na cztery dni. Gniazdo prądu zmiennego 100V o maksymalnej mocy 1500W pozwala również na zasilanie urządzeń elektrycznych, gdy samochód wykorzystywany jest w warunkach biwakowych.

Ciekawym rozwiązaniem jest - pozostający w stałym połączeniu z "chmurą" internetową - system Mitsubishi Connect. Gdyby samochód brał udział w wypadku drogowym, automatycznie zostaną przesłane informacje o uszkodzeniach bazujące na sygnałach z czujników (skala wypadku, czy poduszki powietrzne zostały użyte, czy nie), jak również lokalizacja miejsca zdarzenia. Wszystkie te informacje trafią do odpowiednich służb ratowniczych.

Oprócz tego auto wyposażono w szereg innych, aktywnych systemów bezpieczeństwa, jak np. system łagodzenia kolizji czołowych (FCM) oraz ultradźwiękowy system dezaktywacji pedału przyspieszenia przed przeszkodą (UMS). Zakres działania tych systemów współpracujących z kamerami i radarami został rozszerzony o wykrywanie pieszych i rowerzystów.

Ciekawym, opracowanym zapewne głownie z myślą o amerykańskim rynku... - jest ultradźwiękowy system dezaktywacji pedału przyspieszenia przed przeszkodą (UMS). Używa on radaru do wykrywania przeszkód znajdujących się przed lub za pojazdem i reguluje moc silnika, gdy kierowca omyłkowo naciska pedał przyspieszenia, aby zapobiec gwałtownemu ruszeniu z miejsca w kierunku przeszkody.

Koncepcyjne Mitsubishi eX wyposażono też w rozbudowany system monitorowania kierowcy wykorzystują kamerę termowizyjną umieszczoną w desce rozdzielczej oraz czujniki w kolumnie kierownicy i w fotelu do monitorowania mrugania powiek, nieregularnych zmian pozycji, tętna i innych sygnałów biologicznych. Komputer zwraca także uwagę na jazdę "wężykiem" lub inne nieprawidłowości w prowadzeniu samochodu w celu określenia poziomu czujności kierowcy i w razie potrzeby wzywa go do odpoczynku.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Mitsubishi
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy