Kobieta lepsza od mężczyzny?

"Jeśli sprostasz oczekiwaniom kobiet, przekroczysz oczekiwania mężczyzn" - takie hasło przewodziło dzisiejszej prezentacji nowego, koncepcyjnego modelu Volvo YCC na stoisku szwedzkiej marki w Genewie. Twórcami tego pojazdu jest grupa kobiet, która postanowiła udowodnić, że dobry samochód wcale nie musi być dziełem mężczyzny.

Pomysł stworzenia złożonego wyłącznie z kobiet zespołu podejmującego wszystkie decyzje dotyczące opracowania nowego samochodu studyjnego zrodził się w Volvo jesienią 2001 roku. W czerwcu 2002 roku Camilla Palmertz wraz z niewielką grupą koleżanek została poproszona o przedstawienie pomysłu Hansowi-Olov Olssonowi, prezesowi Volvo Car Corporation, którego reakcja była entuzjastyczna.

Reklama

Po wykonaniu serii wstępnych prac studialnych, w grudniu 2002 roku kierownictwo Volvo Cars zatwierdziło projekt do realizacji. Samochód roboczo nazwano YCC (your concept car), a podstawowe zadanie zespołu było jasno określone - mając całkowitą swobodę, zaprojektować samochód studyjny, który mógłby zyskać akceptację najbardziej wymagającej grupy klientów Volvo - niezależnych kobiet o wysokich kwalifikacjach zawodowych.

Rozplanowanie miejsca na bagaż nie ogranicza się jedynie do schowka na torebkę - to również kwestia przewidzenia miejsca na telefon, klucze, komputer przenośny, aktówkę, torbę sportową i wiele innych przedmiotów, które wozimy w naszych samochodach.

Najlepszym miejscem do przechowywania wszystkich niezbędnych rzeczy pod ręką jest przestrzeń pomiędzy przednimi siedzeniami. Tam jednak znajduje się zazwyczaj dźwignia zmiany biegów i dźwignia hamulca ręcznego. - Po prostu je przeniosłyśmy. W YCC dźwignia zmiany biegów znajduje się przy kierownicy, a zintegrowany hamulec ręczny jest sterowany elektronicznie. W ten sposób zwolniłyśmy miejsce na schowki w centralnej konsoli - wyjaśnia Cindy Charwick, która projektowała wnętrze YCC.

W pokrywie konsoli centralnej znajduje się płytki schowek na klucze, telefon, monety i inne drobiazgi. Pokrywa ta odsuwa się do tyłu, ukazując głębszy schowek, wystarczająco duży, by pomieścić torebkę. Inna komora przeznaczona jest na przenośny komputer. Z miejsca kierowcy łatwo dostępny jest także schowek schładzany. Ostatnim elementem zwiększającym wygodę codziennego użytkowania jest kosz na papierki. - Większość klientek z grupy do której kierujemy produkt twierdzi, że bagaż znacznie częściej umieszcza na tylnych siedzeniach, niż na przednim fotelu pasażera. Zdecydowałyśmy zatem, by zaprojektować tylną część kabiny przede wszystkim z myślą o przewożeniu bagażu, zapewniając w razie potrzeby natychmiastowy dostęp do miejsc siedzących dla dwojga pasażerów - mówi Camilla Palmertz.

Prawidłowa pozycja za kierownicą oraz dobra widoczność jest bardzo ważna zarówno ze względu na bezpieczeństwo, jak i komfort obsługi wszystkich elementów sterowania. - W YCC połączyliśmy ergonomię oraz pole widzenia w ramach systemu Ergovision, który obecnie patentujemy - mówi Elna Holmberg. Oto jak działa ten system - w punkcie dealerskim dokonuje się skanowania sylwetki kierowcy. Następnie dane o wymiarach ciała (wzrost, długość nogi, długość ramienia) wykorzystywane są do określenia odpowiedniej pozycji za kierownicą. Informacja ta jest zapisana w postaci cyfrowej w osobistym kluczyku użytkownika. Po zajęciu miejsca w fotelu kierowcy i umieszczeniu kluczyka w centralnej konsoli, fotel, kierownica, pedały, zagłówek i pasy bezpieczeństwa przestawią się automatycznie do położenia właściwego dla budowy ciała kierowcy. W rezultacie pozycja za kierownicą jest doskonale dopasowana i zapewnia możliwie najlepszą widoczność. Chcąc zmienić zapisane położenie, wystarczy przestawić wybrany element układu i zapisać nowy zestaw ustawień w kluczyku. Układ ostrzeże kierowcę o nieprawidłowym polu widzenia za pomocą soczewkowego hologramu z symbolem stylizowanego oka, wyświetlanym na słupku A pomiędzy szybą czołową i drzwiami.

Obsługa eksploatacyjna, jest możliwie najprostsza. - Otwieram pokrywę silnika tylko wtedy, gdy potrzebuję uzupełnić płyn do spryskiwaczy - twierdzi Tatiana Butovitsch Temm, kierownik komunikacji w projekcie YCC. - Dlatego zadałyśmy sobie pytanie, czy tylko w tym celu naprawdę trzeba otwierać pokrywę silnika? Stwierdziłyśmy, że równie łatwo płyn będzie można uzupełnić z boku samochodu. Dlatego za drzwiami po stronie kierowcy YCC ukryte ma dwa pozbawione korków otwory wlewowe z zaworami kulkowymi, podobne do tych, jakie stosowane są w samochodach wyścigowych. Jeden służy do uzupełniania paliwa, drugi ? do nalewania płynu do spryskiwaczy. Bez kombinowania przy korku czy zamkach pokrywy.

Umieszczenie wlewu płynu do spryskiwaczy poza przedziałem silnikowym sprawiło, że pokrywa komory silnika stała się zbędna - przynajmniej w konwencjonalnej formie. Pracownicy serwisu Volvo są jedynymi osobami, które w ogóle potrzebują mieć dostęp do silnika podczas obsługi okresowej. Gdy nadejdzie pora planowego przeglądu samochód automatycznie powiadomi o tym wybrany przez użytkownika punkt serwisowy, który zaproponuje termin wizyty, zaś właściciel pojazdu będzie mógł go zaakceptować lub odrzucić. YCC wykonuje również w regularnych odstępach czasu własne testy diagnostyczne i powiadamia serwis, gdy cokolwiek wymaga baczniejszej uwagi. Takie rozwiązanie gwarantuje, że wszelkie części zamienne i materiały znajdą się w serwisie wtedy, kiedy będą potrzebne.

YCC wyposażony jest w ogumienie typu "Run-Flat". Nawet po przebiciu opony autem można dojechać do serwisu lub miejsca dogodnego do zatrzymania się.

Zarówno mężczyźni, jak i kobiety oczekują wyposażenia pojazdu w urządzenie ułatwiające parkowanie równoległe. W YCC jest to system dwustopniowy. Gdy kierowca musi zaparkować pomiędzy dwoma samochodami, ale najpierw chce upewnić się, czy ma wystarczająco dużo przestrzeni, naciska jednokrotnie przycisk układu w celu uruchomienia funkcji sprawdzenia dostępnego miejsca. Gdy układ podpowie "tak", kierowca ma możliwość włączenia funkcji automatycznego parkowania poprzez ponowne naciśnięcie tego samego przycisku. Samochód pomaga manewrować kierownicą, natomiast kierowca obsługuje pedał przyspieszenia i hamulca oraz zmienia biegi. Funkcja ta sprawia, że równoległe parkowanie staje się niezwykle proste.

YCC jest przygotowany do zastosowania pięciocylindrowego silnika PZEV o niskiej emisji i mocy 215 KM, wyposażonego w alternator zespolony z rozrusznikiem (Integrated Starter-Generator, ISG). Jednostka ta, podobnie jak inne silniki PZEV Volvo, spełnia najbardziej surowe normy emisji spalin. ISG ma wiele zalet. Pozwala uniknąć niepotrzebnego utrzymywania pracującego silnika na biegu jałowym, ponieważ - na przykład podczas oczekiwania na światłach - jednostka napędowa może automatycznie się wyłączyć. Silnik uruchamia się z powrotem, gdy tylko kierowca wciśnie pedał gazu. Rozwija również znaczny moment nawet przy niewielkich prędkościach obrotowych, co oznacza uzyskiwanie maksymalnej siły napędowej już podczas ruszania. ISG pozwala na uzyskanie napięcia zasilania 60V, dzięki czemu dodatkowo rozszerzają się możliwości zwiększenia wygody użytkowania pojazdu.

YCC wyposażono w sześciobiegową skrzynię Powershift, która daje możliwość wyboru w pełni zautomatyzowanego trybu pracy lub zmiany biegów za pomocą przełącznika przy kolumnie kierownicy. Zastosowanie Powershift oznacza, że w samochodzie znajduje się podwójne mokre sprzęgło, ułatwiające realizację zmiany przełożeń przy odpowiednich prędkościach obrotowych silnika. Rozwiązanie to przyczynia się do zwiększenia płynności jazdy oraz ograniczenia zużycia paliwa.

Dowiedz się więcej na temat: oczekiwania | schowek | kierowca | kierowcy | volvo

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje