Audi RS 5 TDI najszybszym dieslem na torze

Świetny wynik koncepcyjnego modelu napędzanego silnikiem z elektryczną turbosprężarką

Rekord został ustanowiony przez duńskiego kierowcę wyścigowego, Nickiego Thiima, w ramach Dnia Rekordów na torze Sachsenring. Audi RS 5 TDI competition concept "wykręciło" najlepszy czas dla aut z silnikami wysokoprężnymi: 1 min. 35,35 sekundy, o 1,87 sekundy lepszy od rekordu obowiązującego od lutego 2015 r.

"Jestem dumny z tak świetnych osiągów na torze. Podkreślają one wiodącą rolę Audi na polu rozwoju wysoce wydajnych, sportowych silników wysokoprężnych" - mówi Ulrich Weiß, kierownik działu rozwoju silników TDI w Audi AG. "Przy budowaniu Audi RS 5 TDI competition concept uwzględniliśmy wszystkie zalety lekkiej konstrukcji, koncepcji podwozia i oczywiście napędu. Wykorzystaliśmy cały potencjał TDI i wzmocniliśmy go dodatkową mocą pochodzącą z elektrycznej sprężarki, która już wkrótce będzie montowana w modelach seryjnych."

Audi RS 5 TDI competition concept powstało na bazie konceptu, zaprezentowanego latem 2014 roku z okazji 25-lecia silnika TDI. Od tego momentu, auto poddane było stale modyfikowane z myślą o jak osiąganiu jak najlepszych wyników na torze. Wykorzystywany w nim silnik 3.0 TDI biturbo ma moc podniesioną do 435 KM, a maksymalny moment obrotowy wzrósł do 800 Nm. Dzięki temu samochód do 100 km/h przyspiesza w zaledwie 4 sekundy, a do 200 km/h w mniej niż 16 sekund. 

Reklama

Główną innowacją wprowadzoną do silnika biturbo V6 TDI, oprócz dwóch konwencjonalnych turbosprężarek, jest sprężarka napędzana elektrycznie (EAV). Dzięki niej, szybciej wzrasta ciśnienia doładowania przy niskich obrotach, a reakcja silnika jest bardziej dynamiczna. Choć sprężarka napędzana jest niewielkim silnikiem elektrycznym o mocy 7 kW, w czasie 250 milisekund przyspiesza wirnik turbiny do 72 000 obrotów na minutę, wytwarzając w ten sposób ciśnienie doładowania niezależnie od energii spalin. Konwencjonalna turbosprężarka potrzebuje około dwa, trzy razy więcej czasu do osiągnięcia porównywalnej liczby obrotów wirnika.


By zaopatrzyć elektryczną sprężarkę w niezbędną do jej pracy energię, wykorzystywany jest częściowy system pokładowej instalacji elektrycznej 48V. Dodatkowa instalacja elektryczna to ważny element strategii elektryfikacji Audi. Umożliwia ona szybkie przenoszenie większych ilości energii elektrycznej i dlatego idealnie nadaje się do napędzania elektrycznej sprężarki EAV. Oba rozwiązania już wkrótce znajdą się w produkcji seryjnej.

Audi RS 5 TDI competition concept jest 241 kilogramów lżejsze niż model podstawowy. Wiele rozwiązań z dziedziny lekkiej konstrukcji znacząco wpłynęło na redukcję jego masy. Maska silnika zrobiona jest z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFK), drzwi z aluminium, układ wydechowy w znacznej mierze z tytanu. W środku zamontowano fotele sportowe z CFK, a tylny rząd siedzeń został usunięty, tak by też wnętrze pojazdu spełniało wymagania lekkiej konstrukcji. Poza tym, zastosowano tu szyby z cienkiego szkła i z tworzywa sztucznego.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Audi RS 5
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy