Taka będzie nowa londyńska taksówka?

Czarna londyńska czy żółta nowojorska taksówka to samochody, które trwale zapisują się w historii motoryzacji.

Nic więc dziwnego, że wielu producentów marzy, by to właśnie ich samochody woziły pasażerów po ulicach największych światowych aglomeracji. W samym Londynie taksówki przewożą codziennie około 300 tys. osób.

Reklama

Własną wizję londyńskiej taksówki zaprezentował właśnie Nissan. Samochód nosi nazwę NV200 london taxi i - jak wskazuje nazwa - bazuje na kompaktowym vanie NV200 (debiut w 2009 roku, sprzedano już ponad 100 tys. egzemplarzy). Samochód ten w wersji taxi pokazano już w Tokio, a Nowy Jork wybrał ten model jako "taksówkę przyszłości".

Wersja taksówkarska ma pomieścić pięciu pasażerów, trzech na tylnej kanapie i dwóch na składanych siedzeniach, ustawionych tyłem do kierunku jazdy. Przedni fotel pasażera został usunięty, by zrobić miejsce na bagaż. Przedział pasażerski i kierowcy zostały rozdzielone częściowo przeszkloną ścianką, ponadto posiadają niezależne oświetlenie i klimatyzację.

Samochód wyróżnia się przesuwnymi drzwiami pasażerskimi. Rozwiązanie to jest też znacznie bezpieczniejsze dla pieszych, rowerzystów i innych pojazdów - nie trzeba się obawiać, że otwierające się na zewnątrz drzwi staną się dla kogokolwiek potencjalną przeszkodą.

Pojazd Nissana spełnia również wszystkie wymogi prawne stawiane przed londyńskimi taksówkami. Między innymi samochód musi dawać możliwość przewiezienia pasażera na wózku inwalidzkim, a promień zawracanie nie może przekraczać 7,6 m. Ta wartość wywodzi się ponoć stąd, że przed sławnym hotelem Savoy na ulicy Strand w Londynie znajdowało się małe rondo, które taksówki musiały objeżdżać dookoła w jednym manewrze.

Nissan NV200 london taxi ma 4,4 m długości (czyli tyle i przeciętny samochód kompaktowy), jego rozstaw osi to 2,72 m, szerokość wynosi 2,1 m (z lusterkami), a wysokość - 1,86 m.

Nissan NV200 ma być znacznie tańszy w eksploatacji w porównaniu z innymi londyńskimi taksówkami. Silnik 1.5 dCi o mocy 110 KM z 6-stopniową ręczną skrzynią biegów spala średnio w cyklu pomiarowym 5,3 litra na 100 kilometrów, to jest niemal 50% mniej niż spala najoszczędniejsza obecnie używana taksówka TX4, dla której zużycie paliwa w cyklu pomiarowym wynosi 8 litrów na 100 km. Oczywiście nie można zapominać, że cykl pomiarowy to co innego niż rzeczywiste zużycie paliwa, szczególnie taksówek, które z założenia poruszają wyłącznie po mieście.

W przyszłym roku Nissan przeprowadzi również testy samochodu o napędzie wyłącznie elektrycznym. Szanse wdrożenia do produkcji modelu e-NV200 będą jednak zależały od rozwoju infrastruktury, czyli stacji ładowania.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje