Samochód na powietrze

Doczekaliśmy się. Indyjska firma Tata Motors rozpoczyna seryjną produkcję samochodu napędzanego sprężonym powietrzem.

Choć będzie to pojazd indyjski, to jego pomysłodawcą jest francuska firma MDI, należąca do inżyniera konstruującego niegdyś silniki do samolotów i bolidów F1 - Guy Negre.

Pierwszy na świecie seryjnie produkowany pojazd napędzany powietrzem CAT potrafi rozpędzić się maksymalnie do 110 km/h. Na jednym "tankowaniu" model CAT przejeżdża ponad 200 km. Z tym, że istnieje także możliwość doładowania zbiornika powietrza w trakcie jazdy. Zbiornik, wyprodukowany przez Airbusa, mieści 90 metrów sześciennych powietrza pod ciśnieniem 300 barów. Stamtąd powietrze trafia do silnika tłokowego, który wprawiany jest w ruch. Oprócz takiego zapasu powietrza samochód wyposażony jest w pokładową sprężarkę, którą można doładować zbiornik i zwiększyć zasięg o kolejne 200 km. Silnik, jak łatwo się domyślić, nie produkuje żadnych spalin. Śladowe ich ilości powstają jedynie przy doładowywaniu zbiornika za pośrednictwem elektrycznego kompresora (energię czerpie się z przetwarzania paliwa mineralnego), którym można doładować zbiornik podczas jazdy.

Reklama

Napęd przekazywany jest za pomocą automatycznej skrzyni biegów opracowanej przez MDI. Komputer kontroluje prędkość i dobiera właściwe przełożenie.

MDI pracuje także nad samochodem z napędem hybrydowym powietrzno-spalinowym, w którym silnik benzynowy będzie poruszał sprężarkę. Ma on być jeszcze prostszy w obsłudze. OneCAT, bo taką nazwą ma nosić ten pojazd, będzie miał 3,4 m długości, prędkość będzie taka sama jak w modelu CAT, ale dzięki napędowi wspomaganemu przez silnik spalinowy zasięg zwiększy się do 800 km. Zużycie paliwa przy wykorzystaniu silnika spalinowego wyniesie od 1,5 do 1,7 l na 100 km. Wersja trzyosobowa kabriolet kosztuje 3500 euro, a sześcioosobowa z pełną zabudową 5300 euro.

Więcej informacji o samochodzie, technologii napędu a także jego zdjęcia można znaleźć w najnowszym wydaniu tygodnika AutoBit.

W najnowszym numerze znajdziesz także:

- Seata alteę XL w redakcyjnym teście

- Toyotę highlander 2008

- W dziale używanych plusy i minusy citroena C4

Te i wiele innych artykułów znajdziecie w tygodniku AutoBit - w kioskach południowej Polski.

Autobit
Dowiedz się więcej na temat: silnik | firma | Pojazd | powietrze
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy