Oto pierwszy na świecie hybrydowy diesel. Kupiłbyś go?

Coraz większą popularnością cieszą się samochody z napędem hybrydowym. Powody są dwa: wyraźnie mniejsze niż w przypadku klasycznych aut zużycie wciąż drożejącego paliwa, a także... moda.

Kupując taki wóz prezentujemy się otoczeniu jako ludzie potrafiący myśleć niebanalnie, otwarci na nowe technologie, troszczący się o środowisko naturalne. Rosnące zainteresowanie klientów spotyka się z działaniami producentów, którzy też chcą być postrzegani jako firmy, którym bliskie są eko-idee. Wiadomo przecież, że spaliny wyrzucane w powietrze przez samochody uważa się za jedną z głównych przyczyn globalnego ocieplenia klimatu.

Reklama

Tej jesieni debiutuje peugeot 3008 HYbrid4, według koncernu PSA - pierwszy na świecie hybrydowy crossover z silnikiem Diesla.

Zacznijmy właśnie od napędu - HYbrid4 łączy silnik wysokoprężnego HDI o pojemności dwóch litrów i mocy 163 KM z silnikiem elektrycznym o mocy maksymalnej 37 KM. Razem daje to okrągłe 200 KM i zapewnia niebagatelny moment obrotowy - do 500 Nm (przy małych prędkościach 450 Nm).

Według zapewnień producenta, peugeot 3008 HYbrid4 - pojazd o długości znacznie przekraczającej cztery metry i z napędem na 4 koła - ma zużywać w cyklu mieszanym średnio 3,8 litra oleju napędowego na 100 km, co jednocześnie oznacza zejście z emisją CO2 o jeden gram poniżej magicznej granicy 100 g/km.

Kierowca ma do wyboru cztery tryby jazdy, ustawiane pokrętłem na konsoli środkowej.

Pierwszy z nich to tryb AUTO, przy którym całym systemem steruje pokładowa elektronika. To ona decyduje, czy korzystamy wyłącznie z silnika wysokoprężnego, napędzającego przednią oś, czy napędzane są obie osie (tylna przez silnik elektryczny), czy też pojazd w całości napędzany jest silnikiem elektrycznym. Zmiany biegów, obroty silnika oraz wykorzystanie jednostki elektrycznej są zoptymalizowane pod kątem zmniejszenia ogólnego zużycia paliwa. Z informacji producenta wynika, że 2/3 jazdy po mieście odbywać się może bez udziału silnika spalinowego.

Przestawiając napęd na tryb ZEV (Zero Emission Vehicle) korzystamy głównie z silnika elektrycznego. Silnik spalinowy uaktywnia się tylko w momentach dynamicznego i długotrwałego przyspieszenia. W trybie tym akumulatory muszą być naładowane co najmniej w 50 proc., a pojazd - przy zerowym poziomie emisji i hałasu - zmienia się w auto typowo miejskie. Można je rozpędzić maksymalnie do 70 km/godz. i przejechać wyłącznie na "elektryce" dystans do 4 km. Kiedy poziom naładowania baterii nie będzie wystarczający do dalszego napędzania pojazdu silnikiem elektrycznym, silnik zrestartuje się i tryb jazdy przełączy się na Auto.

Tryb 4WD. Sprawia, że jeśli tylko jest to możliwe, oba silniki pracują razem. Tylną oś napędza wówczas silnik elektryczny, a przednią - wysokoprężny. Na tył pojazdu przekazywane jest do 40 proc. momentu obrotowego, przy czym wartość ta zmienia się w zależności od nawierzchni oraz prędkości jazdy. Z trybu 4WD można korzystać nawet przy wyczerpanych akumulatorach, gdyż część mocy silnika spalinowego służy do zasilania alternatora-rozrusznika wtedy, kiedy jest to konieczne.

Tryb SPORT włączamy, gdy chcemy jeździć bardziej dynamicznie. Zapewnia on szybszą zmianę biegów przy wyższych prędkościach obrotowych silnika niż dzieje się to w trybie Auto.

Ważnym elementem sterowania napędem jest system Stop&Start, który przełącza silnik wysokoprężny w tryb gotowości i ponownie go uruchamia, gdy wymagają tego warunki jazdy (naciśnięcie pedału przyspieszenia, niski poziom naładowania akumulatorów itd.). Kiedy pojazd rusza, napęd elektryczny jest automatycznie aktywowany, aby wspomóc tę czynność.

Silnik HDI sprzężono ze sterowaną elektronicznie, sześciostopniową, sekwencyjną przekładnią manualną.

Silnik elektryczny wraz z osprzętem znajduje się w tylnej części pojazdu. Dzięki temu nie trzeba było przeprojektowywać komory silnika spalinowego. Jednocześnie takie usytuowanie komponentów elektrycznych nie ograniczyło stylistyki i rozplanowania przedziału pasażerskiego, a także pojemności bagażnika (377 dm sześc. według normy VDA-210).

Hybrydowy peugeot 3008 jest wyposażony w system, który podczas hamowania odzyskuje część energii i doładowuje nią zespół akumulatorów. O stopniu ich naładowania, a także o statusie pracy napędu informują kierowcę wskaźniki kreskowe, widoczne (w zależności od opcji wyposażenia) na 7-calowym, kolorowym ekranie lub na wielofunkcyjnym wyświetlaczu.

Rozstaw kół tylnych "hybrydy" 3008 jest o 8 mm większy niż w standardowej wersji tego modelu, co pozwoliło zmniejszyć przechył nadwozia oraz poprawić stabilność pojazdu. Jeśli chodzi o przednie zawieszenie, to w 3008 HYbrid4 zastosowano kolumnę pseudo-McPhersona. Wielowahaczowa konstrukcja tylnego zawieszenia została zapożyczona z modeli 407 i 508. Pojazd może być wyposażony w kilka rodzajów opon: 16-, 17- lub 18-calowe.

Peugeot 3008 to mieszanka kilku motoryzacyjnych koncepcji: SUV, hatchback, kompaktowy MPV oraz coupé. W wersji z napędem hybrydowym, która produkowana będzie we Francji (w Sochaux i Miluzie, gdzie wytwarzana będzie tylna oś pojazdu), stanowi propozycję nader nowoczesną, oryginalną i atrakcyjną. Choć nie oszukujmy się - z pewnością nie będzie tani.

Dowiedz się więcej na temat: powody

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje