Nissan Serena ProPILOT. Pierwszy z systemem jazdy autonomicznej

Nissan zaprezentował w Japonii nową generację modelu Serena. Samochód będzie wyposażony w technologię autonomicznej jazdy ProPILOT, sprawiającą, że podróżowanie autostradą stanie się łatwiejsze i bezpieczniejsze.

ProPILOT to technologia jazdy autonomicznej, z której można korzystać na autostradzie podczas jazdy bez zmiany pasa ruchu. Nissan jest pierwszym japońskim producentem samochodów, który umożliwia w pełni automatyczne sterowanie układem kierowniczym, przyspieszaniem i hamowaniem, a tym samym ogranicza zmęczenie jazdą.

Dzięki technologii przetwarzania obrazu system ProPILOT rozpoznaje i interpretuje sytuacje na drodze i manewry innych pojazdów. Technologia jest maksymalnie przyjazna dla użytkownika, który za pomocą przycisku na kierownicy może w każdej chwili aktywować lub dezaktywować system. Częścią łatwego do opanowania i obsługi w czasie jazdy interfejsu ProPILOT jest specjalny wyświetlacz prezentujący stan działania systemu.

Sterowanie przyspieszaniem, hamowaniem i układem kierowniczym odbywa się na podstawie informacji uzyskiwanych z jednoobiektywowej kamery i zaawansowanego oprogramowania do przetwarzania obrazu. ProPILOT interpretuje trójwymiarowy obraz obejmujący zarówno pojazdy poprzedzające, jak i poziome oznakowanie na jezdni.

Po aktywacji ProPILOT automatycznie kontroluje odległość od samochodu poprzedzającego, z uwzględnieniem prędkości zaprogramowanej przez kierowcę (zazwyczaj w przedziale od 30 do 100 km/h). System utrzymuje także samochód pośrodku pasa ruchu, odczytując oznakowanie poziome i dokonując korekty toru jazdy nawet na łukach drogi.

Jeżeli pojazd poprzedzający zatrzymuje się system ProPILOT automatycznie uruchamia hamulce, aż do całkowitego zatrzymania samochodu. Po zatrzymaniu pojazd nie ruszy z miejsca nawet jeżeli kierowca zdejmie stopę z pedału hamulca. Kiedy można będzie wznowić jazdę, ProPILOT aktywuje się, gdy kierowca znów go włączy lub lekko naciśnie pedał przyspieszenia.

Nissan prowadzi intensywne badania nad warunkami jazdy w różnych regionach w celu dostosowania charakterystyki działania systemu ProPILOT do specyfiki innych rynków, na których ma on być oferowany. ProPILOT zastosowany w modelu Serena przeznaczonym na rynek japoński został opracowany w ramach rozwoju łatwej w obsłudze technologii dostosowanej do warunków jazdy na tamtejszych autostradach.

System będzie wprowadzany także w innych pojazdach, w tym w modelu Qashqai sprzedawanym w Europie od 2017 roku. Planowane jest również wprowadzenie tej technologii w Stanach Zjednoczonych i Chinach. Pojawienia się drugiej generacji systemu można oczekiwać w 2018 roku. ProPILOT 2.0 ma umożliwić automatyczną zmianę pasa ruchu na autostradzie. Kolejnym etapem będzie ProPILOT 3.0, który od 2020 roku umożliwi autonomiczną jazdę w mieście i pokonywanie skrzyżowań.


Dowiedz się więcej na temat: samochody autonomiczne | Nissan
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy