Już jest MP4-12C!

W Anglii zanosi się na wielkie świętowanie. Oto pojawia się bowiem nowy samochód made in England!

Pierwszy od... no, nie od czasów kolonialnych, ale dobrych kilkunastu lat. Brytyjczycy wszak konsekwentnie kolejno doprowadzali do upadku i sprzedaży wszystkie angielskie marki. Nie ma już Rovera, Land Rover jest hinduski, Mini - niemieckie. Poza małymi wytwórniami samochodów sportowych ostał się tylko McLaren. Co prawda to też mała wytwórnia samochodów sportowych, ale ma jeszcze zespół F1, więc może pełnić funkcję dumy Albionu...

Reklama

I właśnie McLaren zaprezentował oficjalnie nowy model o nazwie MP4-12C.

Auto zbudowano zgodnie z tradycyjnym przepisem na sportowy samochód. Nowy McLaren powstał na ramie nazwanej carbon monocell, silnik umieszczono centralnie, a napęd trafia na tylne koła.

W MP4 zastosowano jednostkę V8 o pojemności 3,8 l wspomaganą przez podwójne doładowanie. Dzięki temu moc wynosi 600 KM, a moment obrotowy - 600 Nm.

Jednostka wyposażona jest m.in. w suchą miskę olejową i potrafi kręcić się z prędkością 8500 obr/min. Aż 80% maksymalnego momentu obrotowego dostępne jest już od 2 tys. obr/min. Za przeniesienie mocy na asfalt odpowiadać ma siedmiostopniowa, dwusprzęgłowa skrzynia biegów z preselekcją o nazwie SSG (Seamless Shift Gearbox). Na czy polega preselekcja? Skrzynią steruje się za pomocą łopatek przy kierownicy, a żeby zmienić bieg należy poruszyć łopatkę tylko do połowy. Skrzynia, korzystając z drugiego sprzęgła, zapnie odpowiedni bieg, dzięki czemu ruch łopatką do końca sprawi, że zmiana przełożenia odbędzie się bezzwłocznie. W ten sposób wyeliminowany zostaje jedyny mankament skrzyń dwusprzęgłowych, czyli chwila zwłoki w zmianie przełożenia, jeśli samochód "spodziewał się" dalszego przyspieszania, a kierowca przyhamował (zamiast wyższego biegu potrzebny jest niższy).

Dzięki zastosowaniu na szeroką skalę materiałów lekkich (włókno węglowe, aluminium) MP4-12C waży tylko 1300 kg. Wraz z potężnym silnikiem oznacza to świetne osiągi - przyspieszenie do 100 km/h zajmuje zaledwie 3 sekundy, prędkość maksymalna nie została ujawniona.

McLaren planuje zbudować około 1000 sztuk swojego najnowszego modelu. Wcześniej powstało kilka serii przedprodukcyjnych. Początkowe auta, które brały udział w testach dynamicznych i crashtestach oznaczono jako XP. Późnym latem zeszłego roku powstała udoskonalona seria aut nazwanych XP Beta. W styczniu tego roku rozpoczęto produkcję 26 pojazdów zaliczanych do serii VP. One - znacznie bardziej zbliżone do aut produkcyjnych - również będą poddawane różnym testom, posłużą także jako pojazdy homologacyjne. Natomiast produkcja docelowych samochodów rozpocznie się pod koniec roku.

Jedna czwarta z zakładanej produkcji ma znaleźć nabywców na rodzimym rynku, a na całym świecie powstanie zaledwie 35 punktów sprzedaży McLarena (m.in. we Francji, Niemczech, Hiszpanii, Włoszech, Szwajcarii, USA i Kanadzie, Bahrajnie, Kuwejcie i Arabii Saudyjskiej oraz w Japonii, Australii i Singapurze).

Cena MP4-12C nie jest znana. Sam producent określił ją w przedziale 125-175 tys. funtów.

Oceń swoje auto. Wystarczy wybrać markę... Kliknij TUTAJ.

Dowiedz się więcej na temat: nowy samochód

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje