Ford Ranger Raptor trafi do Europy

Ford potwierdził dziś, że nowy Ranger Raptor - najwytrzymalsza i najmocniejsza wersja najlepiej sprzedającego się w Europie pickupa - również będzie sprzedawany na Starym Kontynencie. Auto zostanie zaprezentowany na targach Gamescom w Kolonii w Niemczech.

Opracowany przez Ford Performance, pierwszy w historii Ranger Raptor trafi do sprzedaży w Europie w połowie 2019 roku. Samochód napędzany będzie wersją Bi-turbo 2-litrowego silnika wysokoprężnego EcoBlue, dysponującego mocą 213 KM i momentem obrotowym 500 Nm. Pojazd otrzyma nową 10-stopniową automatyczną przekładnię Forda.

Firmy Ford i Microsoft ujawniły też, że nowy Ranger Raptor pojawi się w nowej wersji gry Forza Horizon 4 jeszcze w tym roku. Prezentując nowego Forda Rangera Raptora na Gamescom - czyli na największej imprezie tego typu w Europie, Ford stał się pierwszym producentem, który zaprezentował nowy pojazd w ramach tego wydarzenia.

Podwozie Rangera Raptora zbudowano tak, by wytrzymało ekstremalne przygody w terenie. Wyjątkowa, niezwykle mocna rama korzysta z wysokowytrzymałej stali niskostopowej, by przetrwać obciążenia przenoszone w czasie rajdów terenowych.

Wywodzące się z rajdów terenowych zawieszenie Raptora zostało specjalnie zaprojektowane, by poradzić sobie przy dużej prędkości z trudnym terenem, pozwalając mu utrzymać pełną kontrolę, a nawet komfort jazdy. Amortyzatory FOX z tłumieniem zależnym od położenia zapewniają wyższe siły tłumiące w ekstremalnych warunkach, gwarantując niezrównane możliwości jazdy w terenie, oraz niższe siły tłumienia w bardziej umiarkowanych warunkach, co zapewnia płynniejszą jazdę drogową.

Reklama

Z przodu wysokowydajne amortyzatory z tłokami o średnicach 46,6 mm współpracują z aluminiowymi wahaczami i są osadzone w wysokich kolumnach amortyzatorów. W specjalnie zaprojektowanym, nowym zawieszeniu tylnym z kolumnami coilover i drążkami Watta uzyskano ruch pionowy tylnej osi w górę i w dół przy bardzo niewielkich przemieszczeniach bocznych. Hamowanie odbywa się za pomocą dwutłoczkowych przednich zacisków hamulcowych i wentylowanych tarcz o średnicy 332 mm o grubości 32 mm. Z tyłu wentylowane tarcze o średnicy 332 mm mają grubość 24 mm.

Terenowe opony BF Goodrich 285/70 R17 zostały opracowane specjalnie dla modelu Ranger Raptor. Opony mierzące 838 mm średnicy i 285 mm szerokości, posiadają wytrzymałe ścianki boczne, które pozwalają na pewne poruszanie się w najbardziej nieprzyjaznych środowiskach, a agresywnie terenowy wzór bieżnika zapewnia "żelazną" przyczepność w warunkach nawierzchni mokrych, błotnych, piaskowych i śniegowych.

Ranger Raptor otrzymał ponadto bardzo solidną ochronę podwozia, która pozwala mu nie bać się przeszkód terenowych. Nowa podwoziowa płyta osłonowa wykonana jest z wysokowytrzymałej stali o grubości 2,3 mm i jest dodatkiem do standardowej osłony silnika Rangera i osłon dolnych reduktora.

Z kolorem nadwozia znanym już jako Ford Performance Blue, z kontrastującymi akcentami w kolorze Dyno Grey, nowy agresywny design Rangera Raptora odwołuje się do osiągów samochodu i jego funkcjonalności.

Niemożliwy do przeoczenia przedni wlot powietrza, inspirowany możliwościami pierwszego na świecie seryjnego pojazdu terenowego o tak wysokich osiągach - Fordem F  150 Raptor - dominuje w przestrzeni między ksenonowymi reflektorami i mocowanym do ramy przednim zderzakiem. Chroniący przed pustynnymi przygodami przedni zderzak zawiera również nowe diodowe światła przeciwmgielne oraz funkcjonalne kanały powietrzne, poprawiające opływ powietrza wokół nadwozia.

Wyjątkowo szerokie, kompozytowe błotniki przednie nie boją się uszkodzeń powodowanych przez przemieszczenia terenowych opon, pozwalając na dłuższy skok zawieszenia i stosowanie większych rozmiarów opon. Zewnętrzne progi boczne są specjalnie zaprojektowane, by zapobiec uderzeniom kamieni w tylne elementy pojazdu, a dodatkowo zostały wyposażone w otwory odpływowe odprowadzające piasek, błoto i śnieg.

Siedzenia gwarantujące pewne podparcie są specjalnie zaprojektowane do szybkiej jazdy w terenie. Wyposażono je w siedziska o zwiększonej sprężystości, co zapewnia najwyższy komfort i wykończono materiałem o fakturze zamszu, gwarantującej lepszą przyczepność.

Lekkie, wykonane z magnezu sportowe łopatki sterowania przekładnią umożliwiają dynamiczne zmiany biegów i są łatwo dostępne za perforowanymi skórzanymi uchwytami na kole kierownicy, na którym umieszczono znacznik położenia zero, pomagający kierowcom w kontrolowaniu pozycji kół w terenie, a samą kierownicę ozdobiono wytłaczanym logo Raptor.


Ranger Raptor umożliwia kierowcy wybór spośród sześciu trybów pracy systemu Terrain Management, by umożliwić optymalne radzenie sobie z różnymi scenariuszami jazdy i rodzajami warunków terenowych, a w tym:

Tryb normalny (Normal) - zorientowany na komfort, oszczędność paliwa i drogowe właściwości jezdne,

Tryb sportowy (Sport) - dostosowany do dynamicznej jazdy w terenie,

Tryb trawa/szuter/śnieg (Grass/Gravel/Snow) - przewidziany do bezpiecznej i pewnej jazdy po śliskich i nierównych nawierzchniach,

Tryb błoto/piasek (Mud/Sand) - dostrajanie reakcji pojazdu w celu uzyskania optymalnej przyczepności i momentu napędowego w głębokich, miękkich nawierzchniach, takich jak luźny piasek i błoto,

Tryb jazdy po skałach (Rock) - specjalnie dostosowany do skalistego terenu pokonywanego przy niskiej prędkości, gdzie kluczową rolę odgrywa precyzyjna kontrola sytuacji,

Tryb rajdu pustynnego (Baja) - dostrajanie reakcji do szybkiej sportowej jazdy w terenie, ten tryb wybrałby kierowca startujący w słynnym Baja Desert Rally.

Inżynierowie Forda dokładnie przetestowali potężny 2-litrowy silnik Bi-turbo EcoBlue i 10 -biegową przekładnię automatyczną Rangera Raptora, aby sprawdzić wytrzymałość w najtrudniejszych warunkach, w tym działanie turbosprężarki wysokociśnieniowej i niskociśnieniowej, dopóki nie rozgrzały się do czerwoności - nieprzerwanie przez 200 godzin.

Obie turbosprężarki pracują szeregowo przy niższych prędkościach obrotowych silnika, zwiększając moment obrotowy i szybkość reakcji na działania kierowcy. Przy wyższych obrotach, większa, niskociśnieniowa turbosprężarka zapewnia osiąganie mocy maksymalnej.

10-biegową przekładnię automatyczną Forda zapożyczono od F-150 Raptora. Została ona zbudowana ze stali o wysokiej wytrzymałości, stopów aluminium i kompozytów, by zoptymalizować jej wytrzymałość i masę. Większy zakres przełożeń przekłada się na lepsze przyspieszenia, dynamiczniejsze reakcje i mniejsze zużycie paliwa. Algorytmy dostosowywania harmonogramu zmian biegów w czasie rzeczywistym pomagają w wyborze najwłaściwszego przełożenia w najwłaściwszym momencie. Unikalna konfiguracja przekładni obejmuje również funkcję "Live in Drive" z łopatkami zmiany biegów dostępnymi w każdej chwili do ręcznego wybierania biegów.

Systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy, zwiększające pewność siebie u kierowców zmagających się z nieznanymi wyzwaniami terenowymi lub trudnymi środowiskami pracy, obejmują: ulepszoną wersję systemu Ford Stability Control z funkcją łagodzenia przechyłów, elektroniczną kontrolę stabilności, kontrolę wężykowania przyczepy, asystenta ruszania na wzniesieniu, kontrolę zjazdu ze wzniesienia i dostosowywanie charakterystyk pojazdu do obciążenia.

W skład rozwiązań zaprojektowanych tak, by nowy Ranger Raptor był komfortowy i wygodny na drodze i w terenie wchodzi system łączności i rozrywki SYNC 3, który umożliwia kierowcom kontrolowanie dźwięku, nawigacji i podłączonych smartfonów za pomocą prostych poleceń głosowych również w języku polskim. System jest kompatybilny z Apple CarPlay oraz z Android Auto, posiada także funkcję SYNC AppLink pozwalającą na głosową aktywację całego szeregu smartfonowych aplikacji.

Centralny 8-calowy kolorowy ekran dotykowy jest także wyposażony w nwigację satelitarną,  która szczególnie przydaje się w czasie jazdy terenowej w miejscach odległych od cywilizacji, oferując nawet funkcję rejestrowania aktualnej lokalizacji, aby pozostawić ślad podczas odkrywania nieznanych bezdroży. Zastosowanie wbudowanego modemu FordPass Connect zapewnia łączność w czasie jazdy.

Nowy Ford Ranger Raport trafi do polskich salonów w przyszłym roku.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy