Ford Focus RS! Bulgocze, strzela i trzaska

​Ford zaprezentował przed chwilą nowego Focusa RS - samochód sportowy o ekstremalnych osiągach.

Będzie miał napęd na wszystkie koła oraz układ TVC poprawiający stabilność na zakrętach.  Nowy RS, pod maską którego pracuje silnik 2,3 litra EcoBoost ma ponad 320 koni mechanicznych.

Nowy Ford Focus RS jest pierwszym modelem serii RS, który będzie sprzedawany na rynkach całego świata. Produkcja tego modelu z przeznaczeniem na globalny rynek rozpocznie się pod koniec tego roku w należącej do Forda Fabryce w Saarlouis w Niemczech.

Nowy RS wykorzystuje  system napędu na cztery koła Ford Performance All-Wheel-Drive z rozdziałem momentu obrotowego (Dynamic Torque Vectoring). System ten opiera się na dwóch elektronicznie sterowanych zestawach sprzęgłowych po obu stronach tylnego mechanizmu różnicowego. Zarządzają one nie tylko rozdziałem napędu między przednią a tylną osią, ale i dystrybucją momentu obrotowego pomiędzy prawe i lewe koło na tylnej osi. Dzięki temu umożliwiają "wektorowanie momentu obrotowego", co ma ogromny wpływ na zachowanie się auta w zakrętach i stabilność w łuku.

Reklama

Sterownik tylnego mechanizmu różnicowego dokonuje rozdziału siły napędowej, zarówno w zakresie międzyosiowym, jak i między kołami osi tylnej, dostosowując się do każdej sytuacji drogowej i monitorując dane z rozlicznych czujników samochodu, aż stukrotnie w ciągu każdej sekundy.

Do tylnej osi może być dostarczone maksymalnie 70% momentu napędowego, z czego do 100% może otrzymać oddzielnie każde z tylnych kół.

Podczas pokonywania zakrętu sterownik tylnej osi przekierowuje siłę napędową do "zewnętrznego" koła, opierając się na danych takich jak kąt skrętu kierownicy, przyspieszenie boczne, odpadanie (odchodzenie z obranej przez kierowcę trajektorii) i prędkość. Ów "transfer napędu" daje w efekcie "wpychanie" samochodu do wnętrza skrętu, poprawiając zwinność skrętną i stabilność w łuku, dosłownie eliminując podsterowność.

System AWD dopracowano tak, by zapewniał wyjątkową przyczepność - z przyspieszeniami bocznymi przekraczającymi 1 g - oraz najlepszą w klasie prędkością pokonywania łuku oraz przyspieszeniem na wyjściu ze skrętu. Zapewniając neutralne zachowania i regulowane reakcje w zakresie granicznym oraz zdolność do uzyskiwania kontrolowanych poślizgów nadsterownych, Focus RS dostarcza kierowcy najwspanialszych doznań z gatunku przyjemności z prowadzenia auta.

Wśród innych  cech układu jezdnego wymienić należy sportowe zawieszenie, którego charakterystyka sprężyn, łożyska i stabilizatory są sztywniejsze niż ich odpowiedniki  w Fordzie Focusie ST, oraz amortyzatory o przełączanych trybach pracy i twardości, pozwalające na przestrojenie samochodu do jazdy torowej.

Skalibrowany układ kierowniczy o elektrycznym wspomaganiu, współpracujący ze sztywniejszą konstrukcją przednich kolumn resorujących i zwrotnicami niewspółosiowymi, na krótszych wahaczach, zapewnia "czucie" przednich kół i responsywność układu na niespotykanym poziomie.

Źródłem napędu nowego Focusa RS jest silnik z technologią EcoBoost, która znajduje się obecnie w prawie każdym nowym modelu Forda. Dzięki dużej mocy i wysokiemu momentowi obrotowemu, specjalnie opracowana jednostka o pojemności 2,3 litra współpracująca z układem napędu na wszystkie koła oferuje doskonałe przyspieszenie.

Silnik rozwijający znacznie więcej, niż 320 KM dzieli podstawową strukturę z aluminiową, czterocylindrową jednostką 2,3 litra montowaną w nowym Fordzie Mustangu. Konstrukcja zastosowana w Fordzie Focusie RS została jednak poddana zakrojonym na szeroką skalę modyfikacjom.

Wyższa moc to zasługa zastosowania nowej turbosprężarki typu twin-scroll o niskiej bezwładności wyposażonej w większy kompresor, która zapewnia dużo lepszy przepływ powietrza. Z kolei znacznie większy intercooler dba o dostarczanie do silnika czynnika o większej gęstości. Wyższa wydajność to również zasługa wykorzystania mniej restrykcyjnego układu dolotowego oraz wyczynowego układu wydechowego o dużej średnicy z elektronicznym zaworem zintegrowanym z końcowym elementem, który optymalizuje przeciwciśnienie  i charakterystykę dźwięku.

Głowica cylindrów - wykonana ze wzmocnionego aluminium w odpowiedzi na wyższe temperatury pracy - została zamontowana na bardziej wytrzymałej uszczelce o zwiększonej wydajności cieplnej. Z kolei blok cylindrów zawiera żeliwne tuleje o wysokiej wytrzymałości.

 Inżynierowie z Ford Performance zadbali o to, aby Ford Focus RS generował satysfakcjonujący, sportowy dźwięk podczas dynamicznej jazdy, uzupełniany charakterystycznym dla modeli RS "bulgotaniem", "strzelaniem" i "trzaskaniem".

Sześciobiegowa przekładnia manualna została zoptymalizowana z uwzględnieniem wymagań kierowców preferujących dynamiczną jazdę - drążek jest krótszy, co pozwala na szybszą  i bardziej precyzyjną zmianę biegów. Zmianom konstrukcyjnym poddano zarówno przekładnię, jak i sprzęgło, wykorzystując bardziej wytrzymałe komponenty z uwagi na wyższy moment obrotowy generowany przez silnik.

Design nadwozia nowego  RS jest tyleż atletyczny, co funkcjonalny.

Ma potężny przedni pas z trapezoidalnym grillem, i głębokim przednim splitterem, oferującym największe możliwe wloty powietrza chłodzącego silnik. Szeroka, atletyczna postawa jest podkreślana przez fartuchy boczne i wielkie wloty po obu stronach, które doprowadzają chłodzenie dla tarcz hamulcowych  i obejmują pionowe lampy przeciwmgłowe.

Tylny pas zupełnie zdominował wielki dyfuzor, który optymalizuje odpływ powietrza spod samochodu, redukując wznoszenie. Zintegrowano w nim także dwie okrągłe, wyczynowe końcówki układu wydechowego oraz (na rynkach europejskim i azjatyckim) centralną tylną lampę przeciwmgłową. Spoiler dachowy jest  wkomponowany w sylwetkę samochodu dzięki bocznym panelom lakierowanym na kolor nadwozia i opatrzonym logo RS.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy