W 2012 r. wzrosła w Polsce sprzedaż aut premium

Dwucyfrowe wzrosty sprzedaży odnotowali w 2012 r. na polskim rynku najwięksi producenci samochodów osobowych segmentu premium. Niemiecka "wielka trójka" sprzedała łącznie ponad 16 tys. pojazdów.

Dwucyfrowe wzrosty sprzedaży odnotowali w 2012 r. na polskim rynku najwięksi producenci samochodów osobowych segmentu premium. Niemiecka "wielka trójka" sprzedała łącznie ponad 16 tys. pojazdów.

Liderem w tej kategorii zostało BMW, przed Mercedesem i Audi. Jak wynika ze statystyki Centralnej Ewidencji Pojazdów, uwzględniającej nowe pojazdy rejestrowane w Polsce, od stycznia do końca grudnia zarejestrowano 5555 samochodów marki BMW, czyli o 21,9 proc. więcej niż rok wcześniej, 5415 pojazdów Mercedes-Benz - o 11,4 proc. więcej niż rok wcześniej i 5111 samochodów Audi - o 23,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Lexus - japoński konkurent niemieckiej "wielkiej trójki" - pozostaje w tyle z 557 pojazdami. Daje mu to 2,6 proc. wzrost w porównaniu z 2011 r.

Reklama

Według eksperta, szefa Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar Wojciecha Drzewieckiego, dobra sprzedaż samochodów luksusowych w kryzysowym 2012 roku to przede wszystkim zasługa zakupów ze strony klientów instytucjonalnych. Pokazuje też narastające rozwarstwienie polskiego społeczeństwa, gdzie grupa potencjalnych klientów marek premium wciąż rośnie.

"W przypadku marek premium udział klientów instytucjonalnych jest znacznie większy, niż w przypadku marek popularnych i przekracza 70 proc. Klient instytucjonalny jest tym klientem, który wciąż kupuje samochody. Firmy kierują się nieco innymi prawami, tutaj wymiana aut jest wymianą częstszą i pewną, nawet pomimo kryzysu" - powiedział PAP Drzewiecki. Zastrzegł, że rynek samochodów luksusowych jest zdecydowanie mniejszy od rynku pojazdów popularnych, dlatego dużo łatwiej wygenerować na nim znaczące zmiany w statystykach, zarówno na plus, jak i minus.


W jego opinii, w tym roku segment aut premium nadal będzie rósł. "Być może już nie w takim stopniu, jak dotychczas, ale wygląda na to że tutaj niewiele się zmieni" - ocenił.

Przedstawiciele największych producentów samochodów klasy premium z "umiarkowanym optymizmem" patrzą na 2013 rok. Katarzyna Gospodarek z BMW Group Polska powiedziała, że w tym roku producent z Bawarii przewiduje dalszy zrównoważony wzrost na polskim rynku.

"Jesteśmy przekonani, że nasza oferta modelowa jest bardzo atrakcyjna dla klientów, czekają nas też premiery, w tym pierwszego w pełni elektrycznego auta BMW i3" - oceniła. Według niej w tym roku poszerzona zostanie sieć dealerska BMW o cztery nowe lokalizacje w Krakowie, Gliwicach, Częstochowie i Toruniu.

Ewa Łabno-Falęcka z Mercedes-Benz Polska poinformowała, że rozpoczynającym się roku producent ze Stuttgartu liczy na niewielki, ale jednak wzrost sprzedaży w Polsce.

"Jesteśmy umiarkowanymi optymistami. Nie spodziewamy się boomu, ale tez raczej nie przewidujemy głębokiego załamania. Liczymy przede wszystkim na sukces naszych nowych modeli, które pomagają nam przyciągać nowych klientów" - oceniła.

W 2013 roku Mercedes-Benz zapowiada na premiery: całkowicie nowego modelu: Klasy CLA, na rynek w tym samym czasie wejdzie też odmieniona Klasa E od razu w wszystkich czterech wersjach (limuzyna, kombi, coupe i cabrio). W połowie roku w salonach pojawi się nowa luksusowa Klasa S.

"Nowy rok to też pierwszy pełen rok sprzedaży nowej Klasy A, która zarówno w Polsce jak i w Europie cieszy się ogromnym wzięciem" - dodała Łabno-Falęcka.

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy