Opel bezpieczniejszy w mieście

Opel uczestniczy w projekcie badawczym UR:BAN, obejmującym systemy wspomagania zorientowane na użytkownika i zarządzanie siecią transportową. Dzięki komunikacji z miejską infrastrukturą transportową samochody mogą w przyszłości być bezpieczniejsze, a przy tym bardziej oszczędne.

Projekt skupia się na trzech zasadniczych obszarach: wspomaganiu kierowcy (tzw. kognitywne, czyli poznawcze systemy wspomagania), synchronizacji pojazdów i elementów infrastruktury transportowej oraz interakcji człowiek-maszyna dostosowanej do specyfiki ruchu miejskiego.

W ramach pierwszego z nich Opel rozwija zestaw systemów aktywnego bezpieczeństwach, wykorzystujących kamerę za przednią szybą auta, radar oraz zmodyfikowany układ kierowniczy i hamulcowy. Jeśli kierowca nie zareaguje odpowiednio w obliczu kolizji, system zaingeruje w celu uniknięcia zderzenia.

Reklama

Opel współpracuje z innymi producentami (m.in. Audi, BMW i Mercedes) nad projektem wzajemnej komunikacji Car-to-X, w ramach którego samochody porozumiewają się ze sobą oraz z elementami infrastruktury, takimi jak sygnalizatory, za pomocą bezprzewodowego połączenia internetowego.

Podobnie jak w przypadku Audi Online traffic light information, na podstawie pobranych informacji samochód wskazuje kierowcy czas pozostały do zmiany świateł (fot. po prawej) oraz prędkość, jaką ten musi osiągnąć, aby przejechać przez skrzyżowanie bez konieczności zatrzymywania się. W rezultacie ruch zyskuje na płynności, spada też zużycie paliwa:

Inżynierowie Opla pracują również nad algorytmami, które mogą rozpoznawać intencje kierowcy w oparciu o dane z czynników auta. Z badań specjalistów wynika, że przed rozpoczęciem manewrów można zaobserwować u kierowców określone wzorce zachowań wpływających na ustawienie pojazdu. Dane te mogłyby posłużyć do oceny, czy w sytuacji podbramkowej kierowca będzie w stanie właściwie zareagować i dzięki zmianie kierunku jazdy bądź hamowaniu uniknąć wypadku. Jeśli tak, elektronika opóźni lub wstrzyma swoją interwencję.

Projekt UR:BAN współfinansuje niemiecki rząd; jego zakończenie planowane jest na rok 2016.

msob

Używane: Opel Astra III, Volkswagen Golf V - PORÓWNANIE

Monza - tak mają wyglądać nowe Ople - ZDJĘCIA

magazynauto.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama