Opel Ampera-e i jazda "jednopedałowa"

Opel Ampera‑e dysponujący zasięgiem 520 kilometrów samochodem elektrycznym, który zapewni pełną mobilność nabywcom. W przypadku prawie 90 procent kierowców, którzy codziennie przemieszczają się między domem a miejscem pracy, litowo-jonowy akumulator o pojemności 60 kWh i podporządkowane efektywności rozwiązania techniczne zastosowane w modelu Ampera‑e pozwolą na użytkowanie tego pojazdu jak każdego innego tradycyjnego samochodu.

Opel wprowadza Amperę‑e najpierw w krajach, które dysponują już pewną infrastrukturą dla samochodów elektrycznych lub które mają ambicję zostania liderami pod względem popularności takich pojazdów. Obecnie Amperę‑e można kupić w Norwegii, na najbardziej dojrzałym rynku samochodów elektrycznych w Europie. Jeszcze w tym roku model trafi do salonów sprzedaży w Niemczech, Holandii i Szwajcarii.

Opel Ampera-e zmienia definicję elektrycznej mobilności dzięki zasięgowi na akumulatorze wynoszącym ponad 520 km — o 100 km więcej niż najbliższy rywal w tym segmencie. O ile jednak wartość zmierzona według NEDC jest istotna dla porównań, o tyle w praktyce zasięg zależy od wielu różnych czynników, takich jak rodzaj nawierzchni, warunki pogodowe, styl jazdy lub dodatkowe obciążenie. Dlatego firma Opel testowała Amperę‑e w warunkach zbliżonych do profilu prędkości określonego w WLTP (skrócona procedura testowa). 

Reklama

Wyniki testów WLTP są bliższe rzeczywistym wartościom odnotowywanym przez użytkownika pojazdu. Również i w tym przypadku Opel Ampera‑e wypadł znakomicie: na podstawie przeprowadzonych testów inżynierowie szacują, że zasięg w cyklu mieszanym mierzony według standardu WLTP przekroczy 380 kilometrów. Oczywiście zasięg w codziennym użytkowaniu będzie się zmieniał w zależności od stylu jazdy kierowcy oraz czynników zewnętrznych. Jednakże największa przeszkoda w podjęciu decyzji o zakupie samochodu elektrycznego — obawa o wystarczający zasięg — została wyeliminowana. Ponadto przy wszystkich zaletach wynikających z futurystycznych rozwiązań i proekologicznego elektrycznego napędu Ampera‑e oferuje także przyspieszenie mocnego, tradycyjnego samochodu.

Koncentracja na efektywności i osiągach przejawia się także w przemyślanym kształcie nadwozia. Mimo kompaktowych wymiarów zewnętrznych zbliżonych do Opla Corsy w środku Ampera‑e okazuje się bardziej przestronna od większej Astry. Przedział pasażerski znajduje się nad zamontowanym w podłodze akumulatorem. Wynikająca z tego wyższa pozycja foteli zapewnia podobne wrażenia, jak w przypadku jazdy pojazdami typu SUV, cieszącymi się coraz większą popularnością wśród nabywców nowych samochodów.

Opel Ampera-e ma jednak znacznie więcej do zaoferowania: ten samochód elektryczny pozwala na swobodne i niemal bezgłośne przemieszczanie się, a jego akumulatory mogą być ładowane także w czasie jazdy. W tym celu kierowca musi jedynie zwolnić pedał przyspieszenia w normalnym trybie "Drive". Ampera-e odzyskuje energię automatycznie w trybie wybiegu i pozyskuje energię z silnika elektrycznego, który pełni również funkcję generatora. Siła hamowania silnika wzrasta, gdy kierowca włącza tryb "Low", co dodatkowo zwiększa ilość odzyskiwanej energii. 

Ponadto za pomocą umieszczonej za kierownicą manetki kierowca może włączyć tryb "Regeneration on Demand" ("regeneracja na żądanie") w celu maksymalnego zwiększenia ilości odzyskiwanej energii. Moment hamujący silnika w trybie "Low/Regen on Demand" jest tak wysoki, że aby zmniejszyć prędkość nawet do pełnego zatrzymania pojazdu w normalnym ruchu, nie trzeba naciskać pedału hamulca. Prędkość Ampery-e można więc kontrolować za pomocą pedału przyspieszenia ("jazda jednopedałowa"). Oczywiście w sytuacji zagrożenia wciąż konieczne jest użycie pedału hamulca. Wstępne symulacje wskazują na to, że dzięki opcji "jazdy jednopedałowej", umożliwiającej odzyskiwanie energii w maksymalnym zakresie w czasie jazdy w intensywnym ruchu ulicznym wymagającym częstego zatrzymywania się i ruszania, kierowca może zwiększyć zasięg samochodu nawet o pięć procent w porównaniu z trybem "Drive".

Silnik elektryczny rozwija moc 204 KM, a jego maksymalny moment obrotowy wynosi 360 Nm.  Kompaktowy samochód przyspiesza od 0 do 50 km/h w ciągu zaledwie 3,2 sekundy, a zwiększenie prędkości z 80 do 120 km/h w średnim zakresie obrotów zajmuje mu tylko 4,5 sekundy (dane wstępne), co ma szczególne znaczenie przy wyprzedzaniu. Prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 150 km/h z myślą o zwiększeniu zasięgu.

Ampera-e mierzy 4,16 m, ale komfortowo może w nim podróżować nawet pięć osób, a pojemność bagażnika, wynosząca 381 litrów, jest większa niż samochodach o porównywalnych wymiarach zewnętrznych. Tak przestronne wnętrze to efekt sprytnego rozmieszczenia dziesięciu modułów akumulatora. Cały pakiet umieszczono na spodzie nadwozia, a jego kształt dostosowano do konturów samochodu. To zapewnia optymalne wykorzystanie przestrzeni. Akumulator złożony z 288 ogniw litowo-jonowych o łącznej pojemności 60 kWh został opracowany wspólnie z firmą LG Chem.

Umieszczając akumulator pod podłogą, konstruktorzy Ampery‑e opracowali nową strukturę nadwozia, która chroni źródło energii, a jednocześnie pozwala zmniejszyć masę pojazdu. Zastosowanie różnych gatunków wysokowytrzymałej stali oraz aluminium pozwoliło ograniczyć masę bez uszczerbku dla bezpieczeństwa czy solidności konstrukcji. Około 81,5 procent elementów strukturalnych nadwozia Ampery‑e jest wykonanych ze stali o podwyższonej wytrzymałości lub zaawansowanej stali o podwyższonej wytrzymałości. Dalsze obniżenie masy — o sześć procent w porównaniu z konwencjonalną stalą — uzyskano poprzez zastosowanie aluminium w profilach zamkniętych, takich jak maska silnika, drzwi i klapa bagażnika.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy