Nowy Mercedes klasy C - mała "eska"

Do 100 kg lżejszy, bardziej aerodynamiczny i oszczędny, a do tego wyposażony w innowacyjne systemy bezpieczeństwa - nowy Mercedes klasy C nie tylko z wyglądu przypomina najnowszą klasę S.

Klasa C to najpopularniejszy model w gamie Mercedesa. Poprzednia generacja (oznaczenie W204) od 2007 roku znalazła na całym świecie ponad 2,4 mln nabywców. Nową odsłonę klasy C wyróżniają zapatrzone w "eskę" kształty, lżejsza konstrukcja (m.in. za sprawą niemal w pełni aluminiowego nadwozia), niedostępne wcześniej elementy wyposażenia i bardziej oszczędne silniki.

Nadwozie
W stosunku do poprzednika nadwozie nowej klasy C znacznie urosło - jest o 9,5 cm dłuższe (468,6 cm) i o 4 cm szersze (181 cm). Rozstaw osi wzrósł o 8 cm, do 284 cm, a pojemność bagażnika - z 475 do 480 l. Dla porównania, najpopularniejsze w segmencie BMW serii 3 ma rozstaw osi równy 281 cm, a jego bagażnik również mieści 480 l.

Reklama

Model ma dwie twarze: sportową, z trójramienną gwiazdą umieszczoną na wlocie powietrza, oraz elegancką, zarezerwowaną dla linii Exclusive - z klasyczną osłoną chłodnicy i gwiazdą na masce.

W portfolio dostępny będzie także wariant z pakietem stylizacyjnym AMG.

Za dopłatą oferowane będzie LED-owe oświetlenie przednie (statyczne lub dynamiczne). Tylne lampy we wszystkich odmianach korzystają z diod LED.

Wnętrze
Mercedes postanowił odkupić swe winy i dopieścić tych, którzy początkowo wytykali obecnej klasie C kokpit zapożyczony z klasy B. Przypomnijmy, że dopiero po liftingu jego architektura upodobniła się do tej z klasy E. Deska rozdzielcza nowej generacji modelu zwraca uwagę opadającą łagodnie konsolą środkową w wersjach z przekładnią automatyczną (drążek został umieszczony na kolumnie kierownicy), a także okrągłymi otworami wentylacyjnymi, przywodzącymi na myśl supersportowy model SLS AMG. Nad konsolą góruje wolnostojący ekran systemu multimedialnego o przekątnej 17,8 lub 21 cm. Już bazowy zestaw zapewnia dostęp do internetu za pośrednictwem smartfona.

Jako pierwszy Mercedes, nowa klasa C otrzyma gładzik (touchpad) ułatwiający wprowadzanie komend do nawigacji, a także wyświetlacz typu head-up. Nowością będzie też czujnik wykrywający obecność fotelika dla dziecka na przednim fotelu pasażera, klimatyzacja automatycznie włączająca obieg zamknięty w tunelach w oparciu o dane GPS oraz pakiet AIR BALANCE z aktywnym rozpylaczem zapachów i jonizatorem powietrza.

Lżejsza konstrukcja
Aluminiowe nadwozie klasy C jest o około 70 kg lżejsze od konwencjonalnego, wykonanego ze stali. Łącznie, masa nowego modelu jest o około 100 kg niższa od poprzednika. Aby osiągnąć taki wynik, zastosowano liczne zabiegi odchudzające, m.in. zwiększono udział aluminium w konstrukcji pojazdu z niespełna 10 do blisko 50 proc. Ma to dodatkowe zalety: auto zużywa mniej paliwa bez strat w osiągach, a nisko położony środek ciężkości sprzyja wyważeniu na drodze.

Opływowa karoseria i zmniejszenie szumów
Aby uzyskać niższe wyniki zużycia paliwa, inżynierowie Mercedesa zadbali również o ograniczenie współczynnika oporu powietrza. Odmiana C 220 BlueTEC ECO notuje rekordowy w klasie wynik Cx = 0,24. Przy okazji dopracowano wyciszenie kabiny. Skrupulatnej analizie poddano potencjalne źródła zakłóceń mogących wpływać na samopoczucie i koncentrację podróżujących, m.in. charakterystykę akustyczną dmuchawy, mechanizmów podnoszenia szyb czy przesuwania foteli.

Oszczędniejsze silniki, nowy diesel
Jednostki nowej klasy C zużywają do 20 proc. mniej paliwa od porównywalnych odmian poprzedniej generacji. Wszystkie spełniają normę Euro 6 i współpracują z funkcją ECO start/stop. Początkowo dostępne będą trzy wersje: dwie benzynowe (C 180 i C 200) oraz jeden diesel (C 220 BlueTec).

Nowy Mercedes klasy C: dane techniczne

ModelPoj. (ccm)Maks. moc (KM)Maks. moment (Nm)0-100 km/h (s)Śr. zużycie paliwa (l/100 km)
C 18015951562508,25,0
C 20019911843007,55,3
C 220 BlueTec21431704008,14,0

Wkrótce Mercedes znacznie gamę dostępnych jednostek. Pojawi się w niej nowy, niewielki turbodiesel o pojemności 1,6 litra. Zależnie od wersji, 4-cylindrowy silnik o pojemności skokowej 1598 ccm będzie generował moc 115 lub 136 KM oraz, odpowiednio, 280 lub 320 Nm momentu.

Obok wspomnianej jednostki pojawi się zmodernizowany diesel o pojemności 2,1 litra w kilku wariantach mocy, od 115 KM do 204 KM. Wszystkie wysokoprężne odmiany są uzbrojone w technologię oczyszczania spalin SCR (selektywnej redukcji katalitycznej).

Do wyboru będzie także pięć 4-cylindrowych silników benzynowych o mocy od 156 do 238 KM oraz V-szóstka biturbo o mocy 333 KM. Należą one do rodziny jednostek BlueDIRECT z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Nowa klasa C będzie dostępna również z napędem hybrydowym, wykorzystującym 4-cylindrowy silnik Diesla o mocy 204 KM oraz motor elektryczny o mocy 27 KM. Model C 300 BlueTEC Hybrid ma średnio zużywać zaledwie 3,9 l/100 km. W przyszłości do oferty dołączy także ekonomiczny wariant hybrydowy z jednostką benzynową oraz możliwością zewnętrznego ładowania akumulatorów.

Zależnie od wersji, klasa C otrzyma jedną z dwóch nowych manualnych przekładni 6-biegowych lub zmodernizowaną skrzynię automatyczną 7G-TRONIC PLUS o 7 przełożeniach.

W palecie wersji napędowych pojawią się również warianty 4Matic ze stałym napędem na obie osie.

 

Zawieszenie i układ kierowniczy
Klasa C otrzymała nowe przednie zawieszenie z 4 wahaczami na koło. Z tyłu zastosowano konstrukcję z 5 wahaczami na koło. Standardowo model wyposażony jest w zawieszenie stalowe (na życzenie: komfortowe, sportowe lub sportowe o zmniejszonym o 15 mm prześwicie).

Po raz pierwszy klasa C może być zaopatrzona w elektronicznie sterowane zawieszenie pneumatyczne ze zmiennym stopniem tłumienia i układem samopoziomowania. Kierowca ma do wyboru kilka trybów pracy: "Comfort", "ECO", "Sport" oraz "Sport+", a także dodatkowy program "Individual", pozwalający dobrać poszczególne ustawienia do osobistych upodobań.

Wszystkie odmiany małej limuzyny Mercedesa standardowo otrzymają elektromechaniczny układ kierowniczy Direct Steer z siłą wspomagania dostosowaną do prędkości i zmiennym przełożeniem, zależnym od kąta skrętu kół. Aby w dalszym stopniu ograniczyć zużycie paliwa, pompa wspomagania jest sterowana na żądanie.

Innowacyjne systemy bezpieczeństwa
Nowa klasa C korzysta z licznych układów wspomagających kierowcę, znanych z Klas E i S. Model jest seryjnie wyposażony w ATTENTION ASSIST, ostrzegający kierowcę przed sennością i nieuwagą. Standardowy system COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS chroni przed kolizjami przy niewielkich prędkościach (od 7 km/h) i może rozpocząć autonomiczne hamowanie przy prędkości nawet do 200 km/h, jeśli kierowca nie podejmie działań w obliczu zagrożenia zderzeniem z pojazdem poruszającym się wolniej lub stojącym. Układ ten jest w stanie zapobiec najechaniu na tył poprzedzającego auta do prędkości 40 km/h.

Opcjonalnie dostępne będą innowacyjny systemy wspomagające, zupełnie nowe lub o rozszerzonym zakresie działania. Dla przykładu, Stop&Go Pilot zintegrowany z DISTRONIC PLUS i Steering Assist to półautomatyczny system śledzenia poprzedzającego auta podczas jazdy z prędkością do 60 km/h - nawet w przypadku niewidocznych linii rozdzielających pasy ruchu. PRE-SAFE® Brake reaguje na stojące pojazdy oraz pieszych. W razie nieuwagi kierowcy hamuje automatycznie i zapobiega wypadkom do prędkości 50 km/h oraz ogranicza ich skutki do 72 km/h, a w płynnym ruchu zapewnia analogiczny poziom wsparcia w zakresie prędkości od 7 do 200 km/h.

Gama systemów wspomagających obejmuje także Active Parking Assist, umożliwiający automatyczne parkowanie na miejscach równoległych oraz prostopadłych, kamerę 360° prezentującą widok auta z lotu ptaka i jego otoczenie, system rozpoznawania znaków Traffic Sign Assist oraz aktywne światła drogowe Adaptive Highbeam Assist Plus. 

Nowe systemy multimedialne
Klasa C otrzyma również nową generację multimediów z przejrzystym, animowanym interfejsem, a także układ Frontbass, wykorzystujący przestrzeń w obrębie wzmocnień ściany grodziowej jako komorę rezonansową. W opcji dostępny będzie system nagłośnienia przestrzennego firmy Burmester®. Aby uzyskać dostęp do internetu za pośrednictwem bazowego systemu Audio 20, wystarczy telefon z Bluetooth® i możliwością przesyłu danych. Na postoju zestaw ten pozwala bez ograniczeń surfować w sieci, zaś w ruchu zapewnia dostęp do aplikacji Mercedes-Benz, takich jak prognoza pogody, wyszukiwarka Google z funkcją StreetView czy Facebook.

Topowy system COMAND Online pozwala na odbiór cyfrowej telewizji i korzystanie z bezprzewodowego dostępu do internetu za pośrednictwem hotspota. Lista jego funkcji obejmuje ponadto sterowanie głosowe LINGUATRONIC oraz nawigację z twardym dyskiem i systemem omijania korków. COMAND Online dysponuje większym wyświetlaczem o rozdzielczości 960 x 540 pikseli z klejonym, szklanym ekranem, znanym z tabletów czy smartfonów.

Wersja sedan od 125 900 zł
Nową klasę C w wersji sedan można już zamawiać. Ceny bazowej odmiany C 180 startują od kwoty 125 900 zł (C 200: 139 200 zł; C 220 BlueTEC: 163 500 zł), czyli nieco niższej niż w przypadku poprzednika (129 300 zł). Jesienią przyszłego roku do oferty klasy C dołączy wariant kombi, a w roku 2015 - odmiana coupe i kabriolet.

 

msob

Co się psuje w używanych Mercedesach? - LISTA USTEREK

Używany Mercedes C W203 (2000-2007) - OPINIE

magazynauto.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy