Jak działają nowe funkcje bezpieczeństwa czynnego Lexusa LS

Lexus przedstawił szczegółowe informacje o nowych funkcjach pakietu bezpieczeństwa czynnego Lexus Safety System + A, w które wyposażona została piąta generacja flagowej limuzyny Lexus LS. To kolejny krok w stronę systemu automatycznego prowadzenia pojazdów.

Wprowadzony w nowym Lexusie LS pakiet Lexus Safety System + A jest rozszerzeniem istniejącego systemu bezpieczeństwa czynnego Lexus Safety System + o nowe funkcje wspomagające kierowcę w różnych sytuacjach oraz pozwalające zmniejszyć ryzyko kolizji lub ograniczyć jej skutki. System działa w sposób jasny i intuicyjny, a informacje są prezentowane kierowcy na przedniej szybie za pomocą dużego wyświetlacza projekcyjnego HUD oraz na wyświetlaczu wielofunkcyjnym.

Dotychczasowe funkcje pakietu bezpieczeństwa, takie jak system ochrony przedzderzeniowej PCS (Pre-Collision System), funkcję ostrzegania o niezamierzonym opuszczaniu pasa ruchu LDA (Lane Departure Alert) i aktywny tempomat Dynamic Radar Cruise Control, udoskonalono i uzupełniono o Active Steering Assist - funkcję pomagającą uniknąć kolizji przez zmianę toru jazdy, Front Cross Traffic Alert (FCTA) - mechanizm ostrzegający o możliwości kolizji na skrzyżowaniach, czy Lexus CoDrive - rozwiązanie wspomagające utrzymanie pasa ruchu i zmianę pasów ruchu w razie potrzeby.

Reklama

PCS z udoskonaloną ochroną pieszych

Po wykryciu przeszkody przed samochodem system ochrony przedzderzeniowej PCS zapobiega zderzeniom, a jeśli są nieuniknione, minimalizuje ich skutki poprzez wspomaganie hamowania lub w przypadku braku reakcji kierowcy inicjowanie hamowania awaryjnego. W nowym modelu LS system wyposażono w pierwszą w świecie funkcję ostrzegania o obecności pieszych (Pedestrian Alert). Określa ona pozycję i kierunek poruszania się pieszych znajdujących się przed samochodem i w razie potrzeby prezentuje stosowne ostrzeżenia w postaci animacji na wyświetlaczu HUD. Jeśli ryzyko potrącenia jest duże, funkcja Active Steering Assist rozpoczyna hamowanie oraz jeśli to konieczne, steruje kierownicą w celu ominięcia pieszego.

Lexus CoDrive - krok w stronę automatycznego prowadzenia

Zaawansowany asystent kierowcy Lexus CoDrive wzbogaca aktywny tempomat o funkcje wspomagania utrzymania pasa ruchu (LTA, Lane Tracing Assist) oraz wspomagania zmiany pasa ruchu (LCA, Lane Change Assist). Odciążają one kierowcę podczas jazdy po drogach ekspresowych, drogach z wieloma zakrętami i w korkach, a jednocześnie wyraźnie informują go o swym działaniu za pomocą wyświetlacza HUD.

LTA - wspomaganie utrzymania pasa ruchu

Lane Tracing Assist pomaga utrzymać samochód na pasie ruchu podczas jazdy z włączonym aktywnym tempomatem, wykorzystując układ elektrycznego wspomagania kierownicy. System śledzi oznakowanie jezdni za pomocą kamery, a jeśli jest ono niewidoczne (na przykład podczas jazdy w korku z małymi odstępami), może podążać za poprzedzającym pojazdem. Jeżeli w oparciu o dane nawigacyjne system wykryje, że przed zakrętem prędkość jazdy jest zbyt duża, ostrzega o tym kierowcę za pośrednictwem wyświetlacza HUD oraz wyświetlacza wielofunkcyjnego i automatycznie zmniejsza prędkość.

LCA -  wspomaganie zmiany pasa ruchu

Po użyciu przez kierowcę kierunkowskazu, funkcja Lane Change Assist po sprawdzeniu otoczenia w bezpieczny sposób dokonuje zmiany pasa ruchu, odpowiednio sterując kierownicą oraz przyspieszaniem i zwalnianiem.

Driver Emergency Stop Assist - awaryjne zatrzymanie pojazdu

Jeśli podczas jazdy po drodze ekspresowej z użyciem funkcji LTA kierowca przez dłuższy czas pozostaje nieaktywny, funkcja Driver Emergency Stop Assist zwraca jego uwagę za pomocą sygnałów dźwiękowych oraz optycznych i zaczyna delikatnie zmniejszać prędkość. Następnie włącza światła awaryjne i używa klaksonu, aby ostrzec innych kierowców, po czym zatrzymuje samochód na pasie ruchu. Po zatrzymaniu odblokowuje drzwi i wysyła sygnał alarmowy przez sieć HELPNET, przyczyniając się do szybkiego udzielenia pomocy.

AHS - dwustopniowe adaptacyjne światła drogowe

Dwustopniowe adaptacyjne światła drogowe (AHS, Adaptive High-beam System) zapewniają optymalne oświetlenie drogi za pomocą reflektorów, z których każdy zawiera 8 diod LED u góry i 16 u dołu. Każdy z rzędów diod może być niezależnie włączany i wyłączany, co umożliwia precyzyjne sterowanie zasięgiem i kształtem snopów światła w sposób pozwalający korzystać ze świateł drogowych bez oślepiania kierowców innych pojazdów.

FCTA - ostrzeganie o ruchu poprzecznym z przodu

System FCTA (Front Cross Traffic Alert) to pierwsze w świecie rozwiązanie, którego celem jest zapobieganie kolizjom na skrzyżowaniach. Za pomocą radaru wykrywa on pojazdy nadjeżdżające z lewej oraz prawej strony i ostrzega o nich kierowcę przy użyciu wyświetlacza HUD, a w przypadku braku reakcji również wyświetlacza wielofunkcyjnego i sygnału dźwiękowego.

RSA - asystent znaków drogowych

Funkcja RSA (Road Sign Assist) automatycznie rozpoznaje znaki drogowe korzystając z kamery i wykorzystuje informacje z map nawigacyjnych, wyświetlając obowiązujące w danym miejscu znaki na wyświetlaczu HUD i wyświetlaczu wielofunkcyjnym. Ogranicza to ryzyko przeoczenia znaków przez kierowcę, zwiększając w ten sposób bezpieczeństwo jazdy.

Udoskonalenia dotychczasowych funkcji bezpieczeństwa czynnego

Lexus udoskonalił istniejące rozwiązania PCS, LDA i aktywny tempomat, wchodzące w skład pakietu Lexus Safety System +, którego rozwinięciem jest Lexus Safety System + A obecny w nowym LS.

System PCS za pomocą radaru milimetrowego i stereoskopowej kamery wykrywa pojazdy i pieszych, zapobiegając kolizjom przez ostrzeganie kierowcy i wspomaganie hamowania lub w razie braku reakcji inicjowanie hamowania awaryjnego. Udoskonalony PCS wykrywa również rowerzystów i lepiej działa w nocy, a także zapewnia większą skuteczność samoczynnego hamowania, pozwalając zmniejszyć prędkość o 60 km/h po wykryciu pieszego.

Funkcja LDA, pomagająca uniknąć niezamierzonego opuszczenia pasa ruchu, wykrywa teraz również granice między jezdnią a powierzchniami takimi jak trawa, piasek czy krawężnik, dzięki czemu może ostrzegać kierowcę również podczas jazdy po drogach pozbawionych oznakowania poziomego.

Udoskonalony radar i kamery zapewniają większą skuteczność i zasięg rozpoznawania obiektów, co pozwoliło ulepszyć również funkcjonowanie aktywnego tempomatu. Dzięki temu jazda z jego użyciem jest teraz bardziej płynna i komfortowa, dając pasażerom poczucie bezpieczeństwa.

Asystent hamowania przy manewrowaniu

Aby zmniejszyć ryzyko kolizji podczas manewrowania np. na parkingu, gdzie oprócz obiektów nieruchomych mogą poruszać się pojazdy i ludzie, oprócz dotychczasowych ultradźwiękowych czujników zbliżeniowych (ICS, Intelligent Clearance Sonar) oraz funkcji automatycznego hamowania po wykryciu ruchu poprzecznego przy cofaniu (RCTAB, Rear Cross Traffic Auto Brake) wprowadzono funkcję ostrzegania i automatycznego hamowania po wykryciu przez tylną kamerę pieszych podczas cofania.

Monitor panoramiczny

Ułatwiający poruszanie się w ciasnych miejscach monitor panoramiczny został wzbogacony o funkcje widoku odstępów bocznych oraz widoku przy skręcaniu. Widok odstępów bocznych ukazuje na 12,3-calowym wyświetlaczu obraz przestrzeni przed samochodem tak, jak byłaby widziana znad jego tyłu. Daje to kierowcy lepszą orientację co do odstępów po bokach pojazdu w wąskich miejscach. W tym trybie widok przy skręcaniu przedstawia samochód widziany od tyłu pod kątem od strony odpowiedniej dla kierunku skrętu, co ułatwia uniknięcie kolizji z przeszkodami.

Cyfrowe lusterko wsteczne

Cyfrowe lusterko pokazuje widok z tylnej kamery na wyświetlaczu wbudowanym w lusterko wsteczne. Pozwala ono kierowcy obserwować obraz nie zasłonięty np. głowami pasażerów, poprawia widoczność w nocy i podczas deszczu, a także umożliwia obserwację nawet po zaciągnięciu zasłony tylnej szyby. Za pomocą dźwigienki można wybrać cyfrowy lub zwykły, optyczny tryb pracy lusterka.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy