Aurus Senat. Rosyjska limuzyna "już" w produkcji

W 2019 roku na salonie w Genewie zobaczyć można było - opracowaną ogromnym wysiłkiem - rosyjską limuzynę Aurus Sedan. Spadkobierca krążowników szos spod znaku Ziła trafił właśnie do produkcji seryjnej.

Przeszło dwa lata temu - w lutym 2019 roku - Rosjanie informowali, że rozpoczęli już przyjmowanie zamówień na nową "rządową" limuzynę. W sierpniu 2019 roku uruchomiono pierwszy salon Aurusa w Moskwie, a w marcu 2020 roku lokalne media donosiły, że marce udało się już zebrać "700 wstępnych zamówień". Nikogo nie powinien wiec dziwić fakt, że obecnie - w czerwcu 2021 roku(!) - rosyjskie media triumfalnie donoszą o... rozpoczęciu produkcji samochodu.

Aurus montowany jest w nowo-powstałej fabryce w miejscowości Jełabuga w Tatarastanie, będącej dużym ośrodkiem przemysłu naftowego. Pierwszy "wielkoseryjny" egzemplarz Senata zjechał z linii montażowej w poniedziałek - 31 maja br. W inauguracji produkcji uczestniczył rosyjski minister przemysłu - Denis Manturov - postrzegany jako pomysłodawca idei stworzenia w Rosji luksusowej marki na miarę historycznych Ziłów czy Russo Bałt.

Reklama

Według lokalnej gazety "Vedomosti", cytowanej przez agencję Reuters, jeszcze w tym roku na drogi wyjechać ma między 200 a 300 egzemplarzy Senata. Podstawowa wersja wyceniona została na około 18 mln rubli czyli 245 tys. dolarów (blisko 904 tys. zł).

Stworzenie luksusowych limuzyn "made in Russia" było jednym z elementów odbudowania mocarstwowego wizerunku naszych wschodnich sąsiadów. Jeszcze w 2011 roku podjęto (nieudaną) próbę wskrzeszenia Ziła. Ta zaowocowała opracowaniem nowych wytycznych w ramach zupełnie nowego projektu o nazwie "Orszak" (na zachodzie znany jako Kortezh). Jego opiekunem został właśnie minister handlu Denis Manturov. Słabość Manturova do Porsche (prywatnie właściciel modeli Cayenne i 911) miała ponoć zaowocować wybraniem tej właśnie marki, jako "partnera strategicznego".

Prototypowy egzemplarz Aurusa Senata mieliśmy okazję oglądać w 2018 roku w czasie zaprzysiężenia prezydenta Rosji Władimira Putina na kolejną kadencję. Do tej porty Rosjanie zaprezentowali już model Senat w trzech wersjach: standardowej, przedłużonej i jako kabriolet. Docelowo, w ramach projektu "Orszak", mają też powstać prestiżowy SUV oraz - projektowane raczej z myślą o służbach ochrony i transporcie vipów - luksusowe minivany.

***

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy