Audi testuje komunikację między samochodami

Poruszające się po drogach samochody są dużo bardziej efektywne, komfortowe i bezpieczne, jeśli komunikują się z kierowcą, infrastrukturą i innymi pojazdami. W trakcie badań rozwiązań simTD, prowadzonych przez cztery ostatnie lata we Frankfurcie nad Menem, Audi pozyskało szereg informacji, które wykorzystano w projekcie Ampelinfo online.

W eksperymencie simTD (bezpieczna i inteligentna mobilność na terenie Niemiec), w ramach konsorcjum współpracę podjęło siedemnastu partnerów, w tym sześciu producentów samochodów. Był to jeden z największych na świecie projektów tego typu. Audi wzięło na siebie odpowiedzialność za tzw. analizę oczekiwań. Inżynierowie z Ingolstadt i Neckarsulm kierowali ponadto kilkoma projektami składowymi, w tym pracami nad asystentem zmiany świateł sygnalizatorów ulicznych, przewidywaniem ruchu ulicznego i poszerzoną nawigacją. Uczestniczyli także w pracach nad stworzeniem asystenta regulującego ruchem na skrzyżowaniach. W całym teście wzięło udział 20 pojazdów marki Audi.

Reklama

Na potrzeby projektu "Asystent zmiany świateł sygnalizatorów", w obrębie regionu Frankfurtu nad Menem, dwadzieścia sygnalizatorów zmodyfikowano w taki sposób, by biorące udział w testach pojazdy mogły się z nimi komunikować. Celem było możliwie efektywne regulowanie ruchem ulicznym w aglomeracji.

Informacje z sygnalizatora świetlnego są przekazywane do samochodu i wyświetlane w formie grafik na monitorze systemu informacji kierowcy. Wskazują kierowcy optymalną prędkość, z jaką powinien się poruszać, by dotrzeć do następnego sygnalizatora na tzw. zielonej fali. Sygnały akustyczne ostrzegają z kolei przed mającym się pojawić czerwonym światłem. Z monitora można również odczytać czas oczekiwania na zielone światło.

Samochody komunikują się z komputerem danego sygnalizatora za pomocą UMTS. Dzięki temu, nie trzeba wyposażać świateł sygnalizacyjnych w dodatkowe moduły. Trzydzieści pięć egzemplarzy Audi A1 e-tron biorących udział w projekcie "Schaufenster Elektromobilität" (pol. witryna elektromobilność), prowadzonym pod egidą rządu niemieckiego, korzysta już z ulepszonej wersji tego nowego rozwiązania technicznego.

Dodatkowo, informacja o zmianie sygnalizacji świetlnej pozwala obniżyć emisję dwutlenku węgla nawet o 15 procent. Odpowiada to oszczędności ok. 900 milionów litrów paliwa rocznie, jeśli takie rozwiązania zastosować na terenie całych Niemiec. Propozycja właściwie osiągnęła już stadium dojrzałości rynkowej. Spotkała się z dużym zainteresowaniem wielu niemieckich miast i gmin.

W trakcie kończącej się sześciomiesięcznej fazy testów praktycznych, podsumowującej cały projekt, 500 kierowców użytkujących 120 samochodów i trzy motocykle, pokonało ponad 1,65 mln kilometrów. Pojazdy połączono ze sobą za pomocą specjalnie skonstruowanego przekaźnika radiowego i skoordynowano w centrum sterowania ruchem. Dzięki temu, kierowcy mogli informować się wzajemnie o warunkach na drodze i o pojawiających się zagrożeniach.

msob

Mrocza twarz Audi A7 - TUNING

Audi A3 w wersji sedan od 99 700 zł - MOTORYNEK

magazynauto.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy