Acura MDX - japońska konkurencja BMW X5

Na północnoamerykańskim rynku debiutuje nowa generacja Acury MDX - 7-osobowego SUV-a, konkurującego z BMW X5 i Mercedesem ML.

Acura MDX to 7-osobowy SUV, produkowany od 2001 roku. Druga generacja modelu zadebiutowała w USA jesienią 2006 roku i oferowana była tam z 3,7-litrowym silnikiem V6 oraz 5- lub 6-biegową skrzynią automatyczną.

Nowe wydanie MDX-a powstało na nowej, sztywniejszej platformie, w ponad połowie zbudowanej z wysokowytrzymałej stali. Wygładzone nadwozie jest o 5 cm dłuższe, o 3 cm węższe i o ponad 3 cm niższe od poprzednika (dł./szer./wys.: 492/196/172 cm), a rozstaw osi wzrósł z 275 do 282 cm. Aż o 125 kg spadła za to masa własna (1830-1960 kg, zależnie od wersji).

Reklama

Wizytówką Acury są LED-owe przednie lampy, znane już z limuzyny RDX. W trosce o lepsze wyciszenie zastosowano grubsze szyby (przednie mają od 4,5 do 4,8 mm, a tylne - 5 mm grubości). W kabinie - typowo hondowska deska rozdzielcza z dwoma ekranami, przesuwna tylna kanapa z elektrycznym systemem składania ułatwiającym dostęp do ostatniego rzędu siedzeń oraz więcej (większych) schowków.

Pod maską MDX-a pracuje 3,5-litrowy silnik V6 o mocy 294 KM i 362 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Względem stosowanej wcześniej jednostki generuje on o 8 proc. więcej siły napędowej poniżej 2750 obr./min. Uzbrojono go w bezpośredni wtrysk benzyny oraz system odłączania cylindrów Variable Cylinder Management (VCM). Ten ostatni odłącza dwa lub trzy cylindry zależnie od warunków (np. podczas jazdy autostradą) i ogranicza w ten sposób zużycie paliwa. Aby zminimalizować dyskomfort związany z nadmiernymi wibracjami czy hałasem, japońscy inżynierowie zastosowali aktywne poduszki silnika (sterowane elektronicznie) oraz układ ACS, emitujący z głośników we wnętrzu dźwięki o niskich częstotliwościach, niwelujące niepożądane odgłosy. 

Za transfer momentu obrotowego do kół odpowiada 6-stopniowa skrzynia automatyczna. Poza wersją z napędem na obie osie (SH-AWD z możliwością "przerzucania" do 100 proc. siły napędowej między tylnymi kołami) po raz pierwszy dostępna będzie odmiana przednionapędowa. W połączeniu z lepszą aerodynamiką nowy model jest o około 15 proc. oszczędniejszy od poprzednika - zależnie od wersji, ma średnio zużywać od 10,2 do 11,2 l/100 km.

Acura otrzymała też nowe, tylne zawieszenie wielowahaczowe o bardziej zwartej budowie oraz elektrycznie wspomagany układ kierowniczy o bardziej bezpośrednim przełożeniu.

Lista wyposażenia wzbogaciła się o najnowsze zdobycze z dziedziny aktywnego bezpieczeństwa, m.in. system ostrzegania przed kolizją czołową FCW, układ monitorowania toru jazdy LKW i "martwego pola" BSI, a także aktywny tempomat ACC. O komfort na pokładzie dba opcjonalny system rozrywki z 16,2-calowym wyświetlaczem i ponad 500-watowe audio z 12 głośnikami.

Produkcja trzeciej generacji MDX-a została przeniesiona z kanadyjskiego stanu Ontario do Alabamy w USA. Jego sprzedaż za oceanem ruszy w lipcu br. Podstawowa wersja z przednim napędem kosztuje 42 990 dolarów. 

msob

Kolejne niepowodzenie Acury?

magazynauto.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy