40 tys. zł za 42-letnie auto. Fabrycznie nowe!

5 kwietnia w Rosji świętowano 42 urodziny Łady Nivy, oferowanej obecnie jako Łada 4x4. Produkcja samochodu, który śmiało uznać można za prekursora współczesnych SUVów, dawno już przekroczyła poziom 2,5 mln egzemplarzy.

Pierwsza Niva zjechała z linii montażowej fabryki w Togliatti 5 kwietnia 1977 roku. Samochód niemal w całości był dziełem radzieckich konstruktorów, mimo że w ogromnym stopniu bazował na podzespołach VAZa 2121 Żiguli - czyli licencyjnej wersji Fiata 124.

Piecze nad projektem sprawował Piotr Prusov, który w latach 1998-2003 piastował stanowisko głównego konstruktora AutoVAZ. Rosjanie samodzielnie opracowali nie tylko samonośne (!) nadwozie, ale też skrzynię rozdzielczą (permanentny napęd na cztery koła z reduktorem i blokadą centralnego mechanizmu różnicowego) i komfortowe - wykorzystujące sprężyny śrubowe - zawieszenie. Auto, już w końcówce lat siedemdziesiątych, mogło się więc pochwalić wszystkimi rozwiązaniami cechującymi współczesne crossovery!

Reklama

Oficjalne dane mówią o ponad 2,5 mln wyprodukowanych egzemplarzy. Według monitorującej rosyjski rynek agencji Avtostat, niemal połowa z nich do dziś jeździ po rosyjskich drogach. Obecnie u naszych wschodnich sąsiadów zarejestrowanych jest ponad 1,18 mln egzemplarzy, co odpowiada za 2,7 proc. ogółu pojazdów wykorzystywanych w Rosji. Ponad 70 proc. egzemplarzy ma więcej niż 10 lat. Aż 86 proc. to "pierwotna" odmiana z trzydrzwiowym nadwoziem.

Jeszcze kilka miesięcy temu wydawało się, że dni modelu są już policzone. Z końcem ubiegłego roku wygasała bowiem homologacja leciwego auta. Mimo tego Łada 4x4 pozostała w ofercie. Samochód poddano jednak daleko idącej modernizacji, w ramach której otrzymał m.in.: wzmocnienia boczne (w drzwiach) czy przekonstruowany napęd (inne wały napędowe) i układ kierowniczy. Auto oferowane jest obecnie w pięciu odmianach - do wyboru są różne poziomy wyposażenia i dwie wersje nadwoziowe (3d i 5d).

Dostępne są m.in.: wspomaganie kierownicy, sterowana elektrycznie blokada centralnego mechanizmu różnicowego, a nawet klimatyzacja. Lista opcji obejmuje ponadto: elektrycznie sterowane szyby i lusterka czy podgrzewane fotele przednie.

Źródłem napędu pozostaje benzynowy, czterocylindrowy silnik 1,7 l z ośmiozaworową głowicą. Wyposażona we wtrysk paliwa jednostka generuje skromne 83 KM (5000 obr./min) i 129 Nm (4000 obr./min). Auto przyspiesza do 100 km/h w 17 s i osiąga prędkość maksymalną 142 km/h. Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym to - wg producenta - 12 l/100 km. W układzie przeniesienia napędu pracuje pięciostopniowa, ręczna skrzynia biegów.

Ceny podstawowej odmiany 3d na rynku rosyjskim startują dziś od około 25 500 zł. Topowa wersja Bronto (taka jak na zdjęciach) to wydatek niespełna 40 tys. zł.

PR


INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy