200 KM i turbo - nowe Renault Clio RS 200

Nie 3-, a 5-drzwiowe nadwozie, nie wolnossący, ale turbodoładowany silnik i zautomatyzowana skrzynia dwusprzęgłowa zamiast ręcznej - nowe Clio RS mocno różni się od poprzednika.

Potencjał Clio RS 200 zdradza przedni zderzak z szerokim wlotem powietrza, 17- lub 18-calowe obręcze, spojler dachowy oraz tylny dyfuzor z podwójnym wydechem. W palecie barw nadwozia nie zabrakło znanego z poprzednika kanarkowego lakieru, niedostępnego dla innych wersji. W kabinie czekają porządnie wyprofilowane fotele, metalowe nakładki na pedały oraz podcięta u dołu kierownica z manetkami do zmiany biegów.

W przeciwieństwie do poprzednika, zasilanego 2-litrowym, wolnossącym silnikiem benzynowym, nowy model otrzymał turbodoładowaną jednostkę o pojemności 1,6 litra. Osiąga ona moc 200 KM przy 6000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 240 Nm, dostępny w bardzo szerokim zakresie od 1750 do 5600 obr./min. Dla porównania, silnik Clio III RS generował moc 200 KM przy 7100 obr./min i maksymalny moment obrotowy 215 Nm przy 5400 obr./min. Siła napędowa trafia na przednie koła już nie za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni ręcznej, ale dwusprzęgłowej, zautomatyzowanej przekładni - również o 6 przełożeniach.

Reklama

Najostrzejsze Clio od 0 do 100 km/h rozpędza się w czasie 6,7 s (o 0,2 s szybciej niż poprzednik) i może podróżować z prędkością maksymalną wynoszącą 230 km/h (o 5 km/h wyższą niż odchodzący model). Renault obiecuje, że zużywa średnio 6,7 l/100 km - o 1,5 l/100 km mniej od poprzednika.

Kierowca będzie miał do wyboru trzy tryby jazdy, zmieniające charakter pracy skrzyni i wspomagania kierownicy, reakcję na wciśnięcie pedału gazu oraz poziom ingerencji układu stabilizacji toru jazdy (ESC). W najostrzejszym trybie Race zmiana przełożeń odbywa się w czasie 150 milisekund. To identyczny wynik jak ten osiągany przez Ferrari F430. Jest też układ Launch Control, służący do jak najszybszego ruszenia z miejsca. 

Co ciekawe, specjalny generator symuluje rasowe odgłosy silnika i emituje je... z głośników w kabinie. Do dyspozycji są ścieżki dźwiękowe różnych aut, a wśród nich m.in. Alpine A110, Renault 8 Gordini czy Nissana GT-R. Aplikacja uwzględnia pozycję pedału gazu i prędkość podróżowania, a kierowca może zmieniać poziom natężenia dźwięku.

Lista wyposażenia obejmuje również specjalną aplikację, która na bieżąco pozwala śledzić parametry samochodu, podobną do tej z Nissana GT-R. Wyświetlacz podaje m.in. ciśnienie doładowania, temperaturę oleju w przekładni czy przeciążenia. Dane te można zapisać na pamięci przenośnej za pomocą złącza USB i przeanalizować na domowym komputerze.

Francuski hot hatch będzie dostępny z dwoma rodzajami zawieszenia - standardowym Sport oraz sztywniejszym i obniżonym o 5 mm Cup. W celu skutecznego wytracania prędkości zastosowano wzmocnione hamulce, zaopatrzone w polakierowane na czerwono zaciski. 

Nowe Renault Clio RS 200 EDC wejdzie do sprzedaży w Europie wiosną br. 

msob

magazynauto.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy