Wszystkie alternatywy dla benzyny, czyli rozwiązania, które napędzają ekologiczną rewolucję

W poszukiwaniu alternatywnych, ekologicznych rozwiązań coraz częściej odchodzi się od typowego napędu na benzynę. Na jakie rozwiązania stawiają producenci? Elektryki, napęd na gaz, a może różne warianty napędu hybrydowego? Sprawdzamy, jakie alternatywy dla klasycznych „benzyniaków” znajdziemy dziś na rynku motoryzacyjnym.

Różne oblicza hybrydy

Samochody napędzane przez tradycyjne silniki spalinowe wciąż są tymi najczęściej spotykanymi na ulicach, jednak z każdym rokiem zwiększa się udział rozwiązań alternatywnych. Jednym z głównych powodów jest negatywny wpływ klasycznych "benzyniaków" na środowisko. To między innymi z tego względu coraz większą popularnością cieszą się różne rodzaje samochodów hybrydowych. Jak działa taki napęd i czy "hybryda" znaczy zawsze to samo?

W samochodzie z napędem hybrydowym silnik spalinowy jest dodatkowo wspierany przez silnik elektryczny.  Podczas jazdy energia kinetyczna zostaje przetworzona na elektryczną, a mówiąc prościej: akumulator ładowany jest energią odzyskiwaną w trakcie hamowania. Główną zaletą hybryd jest nie tylko ograniczenie emisji dwutlenku węgla.  Taki napęd pozwala także na niższe średnie zużycie paliwa, ekonomiczną jazdę po mieście oraz mniejszy hałas.

Wariantami klasycznego napędu hybrydowego są tak zwana miękka hybryda (mHEV) oraz napęd PHEV. Obydwa rozwiązania są dostępne np. w najnowszej Skodzie Octavii. Pierwsze z nich pozwala na doładowywanie silnika energią elektryczną w razie potrzeby nawet do 50 Nm. Dzięki temu Octavia e-TEC może przemieszczać się przy całkowicie odłączonym silniku. Wpływa to nie tylko na zmniejszenie emisji CO2, znacznie niższe jest także zużycie paliwa - nawet o 0,4 l na 100 km. Z kolei napęd PHEV, użyty w Octavii iV oraz Octavii RS iV, ma wszystkie zalety hybrydy, a dodatkowo pozwala na jazdę na samym prądzie. Niższa emisja CO2 wynosi zaledwie 30g/km, kierowca może podróżować ekologicznie.

PHEV: więcej niż klasyczna hybryda

W rozmowie o alternatywnych napędach warto skupić się właśnie na zaletach hybrydy typu plug-in. Dlaczego? Nie tylko jest ona rozwiązaniem ekologicznym, ale także ekonomicznym, pozwala bowiem na odczuwalne dla domowego budżetu zmniejszenie wydatków na paliwo.

Pojazdy typu PHEV (jak inaczej nazywa się hybrydy plug-in) wyposażone są w litowo-jonowy akumulator, który pozyskuje energię na trzy sposoby: podczas pracy silnika spalinowego, odzyskując energię kinetyczną oraz z gniazdka lub stacji ładowania. Takie rozwiązanie daje możliwość jazdy z wykorzystaniem wyłącznie silnika elektrycznego na dość dużym dystansie. W przypadku wspomnianej Octavii iV to aż do 60 km w cyklu WLTP, czyli odległość, jaka wystarczy zdecydowanej większości z nas na codzienne dojazdy do pracy czy na zakupy. To znaczna przewaga nad klasyczną hybrydą, ta bowiem daje możliwość pokonania maksymalnie 3 kilometrów wyłącznie na elektrycznym napędzie. Akumulator Octavii można wygodnie naładować, podłączając go do standardowego domowego gniazda sieciowego lub do ładowarki ściennej.

Warto przy tym uspokoić tych, którzy martwią się o osiągi. Octavia iV ma moc 150 kW (204 KM), a maksymalny moment obrotowy wynosi 350 Nm. Z kolei sportowa wersja Octavia RS iV oferuje moc 180 kW (245 KM), a jej maksymalny moment obrotowy to 400 Nm. W trybie Sport model Octavia RS iV przyśpiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 7,3 sekundy, a prędkość maksymalna pojazdu wynosi 225 km/h. Dla porównania wersja z silnikiem benzynowym i przekładnią DSG sprint od 80 do 120 km/h trwa krócej o 2,2 sekundy.

Nie należy zapominać, że neutralność klimatyczna w przypadku elektromobilności może zaistnieć  przy całkowitym odejściu od zasilania węglem. Warto więc wykorzystywać do zasilania choćby przydomowe instalacje fotowoltaiczne, które - oprócz kwestii ekologii - dodatkowo mogą obniżyć koszty ładowania naszego PHEV-a.

W przypadku samochodów z tego typu napędem warto także wspomnieć, że od początku roku 2021 wszystkie samochody elektryczne, napędzane wodorem oraz PHEV z silnikami spalinowymi o pojemności do 2000 centymetrów sześciennych będą całkowicie zwolnione z podatku akcyzowego. Cena tych ostatnich powinna więc obniżyć się o wartość tego podatku, który wynosi 3,1%.

Auta elektryczne

W rozmowie o alternatywnych napędach nie należy także pomijać aut BEV, czyli całkowicie elektrycznych. Ich zalet nie da się podważyć. Wymieniając je należy wymienić chociażby natychmiastowy dostęp do momentu obrotowego czy większą bezawaryjność. Przede wszystkim warto zaznaczyć jednak, że są to pojazdy całkowicie zeroemisyjne  i stawiające na czystą energię.  

Jako zaletę należy także osobno wspomnieć ustawę o elektromobilności. Ta daje kierowcom elektryków wiele przywilejów jak choćby brak opłat za parkowanie na drogach publicznych w strefach płatnego parkowania, poruszanie się po buspasach (koniec ze staniem w korkach!) czy możliwość uzyskania dotacji do kupna auta elektrycznego.

Napęd na gaz

Do ekologicznych alternatyw dla benzyny można zaliczyć także dobrze znany napęd na gaz. Do tej pory instalacje tego typu przykuwały uwagę kierowców głównie niskimi kosztami eksploatacji. Trudno się dziwić - LPG jest znacznie tańszy niż benzyna i olej napędowy, koszt za litr to bowiem około 2 złotych. Wykorzystanie skroplonego gazu to jednak nie tylko zasobniejszy portfel, ale i czystsze środowisko. Przy spalaniu LPG nie powstają związki siarki i ołowiu, jest niższa emisja tlenków azotu, zmniejszone (w porównaniu do benzyny) jest także wydzielanie aerozoli powietrznych (PM).

Jednak LPG to nie jedyna możliwość zasilania pojazdów gazem. Warto także zwrócić uwagę na samochody wykorzystujące sprężony gaz ziemny (CNG). Charakteryzuje go bowiem czystość spalania. Dzięki temu emisja CO2 jest o około 25 procent mniejsza niż przy spalaniu benzyny. Dodatkową zaletą jest także mniejsza emisja tlenków azotu (NOx) oraz brak wytwarzania cząstek sadzy. Ten rodzaj napędu jest oferowany w  Skodzie Octavii w wersji G-TEC. W połączeniu z silnikiem spalinowym pozwala on na zasięg całkowity nawet do 960 kilometrów bez konieczności tankowania. Dzięki wspomnianym  trzem wariantom napędowym nowa Octavia może pochwalić się znacznie mniejszą emisją CO2.

Biodiesel

Ciekawą alternatywą jest także biopaliwo, które może być stosowane do napędu samochodów wyposażonych w silniki wysokoprężne. Najczęściej jest to przetworzony olej roślinny lub jego mieszanina z olejem napędowym. Jako zaletę ekolodzy wskazują na bezsiarkową emisję spalin oraz znacznie korzystniejszy bilans emisji CO2.  Co ciekawe, dzięki dobrym właściwościom smarnym, taki rodzaj napędu może przedłużać żywotność silnika.

 

Artykuł z ekspozycją partnera

.
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy