Napęd elektryczny czy hybrydowy? Wszystkie zalety obu rozwiązań

Obecnie dyskusja nie toczy się już o to, czy lepszy jest samochód z silnikiem benzynowym, czy Diesla, gdyż patrząc z szerszej perspektywy kolejnych dekad, obydwa te rozwiązania wkrótce prawdopodobnie odejdą do lamusa. Teraz więc warto zastanowić się, czy nasz kolejny samochód powinien być hybrydowy, czy już w pełni elektryczny. Przedstawiamy zalety obydwu rozwiązań.

Zielona rewolucja

Nastała rewolucja w motoryzacji - coraz więcej marek rozszerza swoją ofertę o samochody elektryczne i hybrydowe i nie dotyczy to już wyłącznie samochodów klasy premium, teraz silnik elektryczny znajdziemy również w autach powszechnie kupowanych. Obecnie możemy już zapomnieć o problemach, które towarzyszyły pierwszym zelektryzowanym modelom wypuszczanym na rynek: współczesne samochody elektryczne mają spory zasięg, a akumulatory nie zajmują już dużo miejsca. Rewolucja musiała nastąpić ze względu na pogarszający się stan środowiska i globalne ocieplenie klimatu. Docelowo energia elektryczna, którą zasilane są samochody z silnikiem elektrycznym, ma pochodzić z czystych źródeł. Zanim to nastąpi w Polsce, będziemy jeszcze musieli trochę poczekać, jednak bez wątpienia samochody elektryczne stanowią również naszą przyszłość i już teraz opłaca się je kupić. Jakie zalety mają obydwa rozwiązania?

Reklama

Silnik elektryczny

Przede wszystkim silnik elektryczny jest ekologiczny, gdyż on sam nie emituje zanieczyszczeń, a w dodatku jego ładowanie kosztuje znacznie mniej niż tankowanie czy to benzyny, czy oleju napędowego. W dodatku jest niewielki, więc zwalnia dodatkową przestrzeń bagażową w samochodzie. Silniki elektryczne docenia się także za zdecydowanie mniejszą awaryjność - skomplikowany układ silnika spalinowego częściej wymaga serwisowania, a silnik elektryczny latami może pracować bezawaryjnie. Dlaczego tak się dzieje? Podczas gdy ten pierwszy zbudowany jest z wielu elementów ruchomych, a dodatkowo wymaga jeszcze licznych instalacji towarzyszących jego działaniu, które również mogą ulec awarii, to silnik elektryczny jest o wiele prostszy w budowie, a co za tym idzie - mniej podatny na uszkodzenia. Oszczędzimy nie tylko na drogim serwisowaniu silnika i wymianach elementów eksploatacyjnych takich jak filtry, cewki czy rozrząd, ale również płynach eksploatacyjnych: w końcu nie wymaga ani paliwa, ani oleju silnikowego czy chłodniczego. Miłośnicy motoryzacji doceniają silniki elektryczne również za to, że posiadają moment obrotowy w pełnym zakresie pracy, dzięki czemu mają znacznie lepsze przyspieszenie i błyskawicznie rozpędzają samochód do "setki". Kolejną zaletą tego silnika jest fakt, że nie generuje drgań, co pozytywnie wpływa na komfort kierowcy i pasażerów, a w dodatku pracuje bardzo cicho, tak cicho, że producenci aut elektrycznych specjalnie dodają dźwięk pracy silnika, by bezszelestnie poruszający się samochód nie stanowił zagrożenia dla pieszych, rowerzystów i innych uczestników ruchu.

Rozpowszechnienie układu całkowicie elektrycznego jest czymś, do czego dąży współczesna branża motoryzacyjna. Obecnie samochód elektryczny jest idealnym rozwiązaniem dla osób posiadających własny dom z garażem, w którym auto może być zasilane z domowej sieci i dla mieszkańców dużych miast, którzy mają łatwy dostęp do stacji szybkiego ładowania.

Hybryda i "miękka hybryda"

Silnik hybrydowy jest swojego rodzaju pomostem pomiędzy spalinowym a układem całkowicie elektrycznym. W tego typu samochodach akumulator ładowany jest wyłącznie energią odzyskiwaną w trakcie hamowania, nie może więc być ładowany zewnętrznie, a główną rolę odgrywa silnik spalinowy. Jest więc on jedynie wspierany przez energię elektryczną. Jakie są z tego korzyści? Oczywiście w znaczny sposób wpływa to na zmniejszenie zużycia paliwa. W przypadku Skody Octavii e-TEC, zaliczanej do kategorii tzw. "miękkich hybryd", będzie to mniej o 0,4 l na 100 km. Model ten wykorzystuje rozrusznik z napędem pasowym 48 V oraz akumulator litowo-jonowy 48 V w połączeniu z 7-stopniową skrzynią DSG. Napęd hybrydowy stanowi zatem świetne rozwiązanie dla osób, które chcą obniżyć codzienne koszty użytkowania samochodu. Mniejsze spalanie oznacza również niższą emisję CO2 do atmosfery, taki samochód jest więc również bardziej ekologiczny niż standardowe auto z silnikiem spalinowym.

Silnik hybrydowy typu plug-in

Rozwiązaniem szczególnym jest silnik hybrydowy typu plug-in - układ ten wyposażony jest w litowo-jonowy akumulator, który pozyskuje energię na trzy sposoby: podczas pracy silnika spalinowego, odzyskując energię kinetyczną oraz z gniazdka lub stacji ładowania. Samochód możemy naładować we własnym domu z sieci. W przypadku Skody Octavii iV ładowanie z gniazda o mocy 230 V od 0 do 80 proc. trwa 3 godziny 45 minut, zaś ładowarka o mocy 3,6 kW do pełna naładuje baterię w 3 godziny i 33 minuty.

Takie auto ma wszystkie zalety samochodu elektrycznego i miękkiej hybrydy: jest ekologiczne i ekonomiczne, a dodatkowo, gdy bateria wymaga naładowania i nie możemy dalej jechać, korzystając z silnika elektrycznego, automatycznie przełączy się na spalinowy, który można zatankować na każdym rogu. Dzięki temu pojedziemy w daleką trasę bez obaw i planowania wyjazdu z mapą stacji ładowania. Warto jednak dodać, że Octavia iV ma zasięg wystarczający, by swobodnie poruszać się po mieście. Wyłącznie na silniku elektrycznym przejedziemy do 60 km, czyli spokojnie może posłużyć do codziennych dojazdów do pracy, szkoły czy na zakupy. Warto dodać, że silniki elektryczne, inaczej niż spalinowe, są bardziej oszczędne w mieście, gdyż odzyskują energię z hamowania. Na co dzień samochód w sposób inteligentny używa na przemian obydwu silników, żeby jak najbardziej zoptymalizować zużycie energii, ale możemy również sami przełączyć go na tryb pracy silnika elektrycznego, a na benzynę przechodzić tylko, gdy bateria jest bliska wyczerpaniu. Możliwa jest więc jazda całkowicie ekologiczna, a jeśli nasza domowa sieć elektryczna zasilana jest panelami fotowoltaicznymi - to możemy nawet jeździć za darmo! Samochód w trybie elektrycznym porusza się niezwykle cicho i błyskawicznie osiąga wysoki moment obrotowy. Octavia dostępna jest również w wersji Racing Sport, która zapewnia jeszcze wyższe osiągi - jej moc maksymalna w trybie Sport lub po maksymalnym wciśnięciu pedału przyspieszenia wynosi 180 kW (245 KM).

 

Artykuł z ekspozycją partnera

.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy