Właściwa odległość to kwestia bezpieczeństwa

Oryginalne czy zamienniki - które tarcze i klocki hamulcowe wybrać?

Koszty stałe utrzymania samochodu to często spora kwota. Oprócz paliwa, obowiązkowych przeglądów czy ubezpieczenia musimy liczyć się także z wydatkami na naprawy oraz wymianę wyeksploatowanych części. Czy w trosce o finanse warto skusić się na tańsze zamienniki?

Prawidłowe działanie hamulców to gwarancja bezpieczeństwa na drodze. Zarówno klocki hamulcowe, jak i tarcze ulegają w trakcie jazdy zużyciu. Układ hamulcowy pracuje w trudnych warunkach, jest bowiem narażony nie tylko na obciążenia mechaniczne, ale także zmiany temperatur czy kontakt z wodą i zanieczyszczeniami. Częstotliwość wymiany poszczególnych elementów zależy nie tylko od sposobu jazdy czy rodzaju pokonywanych tras. Znaczenie ma także jakość części - te wykonane z gorszych materiałów będą zużywały się szybciej oraz pracowały znacznie gorzej. Wydłużona droga hamowania, piski podczas zatrzymywania auta, klocki niszczące tarcze hamulcowe to tylko niektóre konsekwencje doboru części złej jakości.

Reklama

Części oryginalne i zamienniki: jak je rozpoznać?

Przepisy unijne wskazują jasny podział na części oryginalne oraz zamienne. Części oryginalne oznaczane są jako OE lub OEM. Te produkowane są nie tylko przez producentów samochodów, ale także przez inne marki, przykładowo cenionym producentem oryginalnych części samochodowych jest Bosch. Koncern zapewnia różne klocki hamulcowe do różnych typów pojazdów, a produkowane w nim tarcze hamulcowe  są wykonane dokładnie tak samo, jak tarcze montowane przez producentów pojazdów.

Tańsze zamienniki oznaczane są jakością znakiem Q oraz P. Elementy oznaczane pierwszą z liter to komponenty, które zostały wyprodukowane według specyfikacji produkcyjnych zalecanych przez producenta. Litera P to części, które prezentują jakość podobną do oryginałów, choć są wykonane z całkowicie innych materiałów. Oznaczenia PT lub PC oznaczają weryfikację niezależnych instytutów motoryzacyjnych.

Z rozwagą należy podejść do używania części zamiennych z szerokiej kategorii "zamienników pozostałych", oznaczonych literą Z. Nie tylko nie ma pewności co do jakości tarcz hamulcowych i klocków z takim znakiem, ale także używanie takich elementów wiąże się z ryzykiem utraty gwarancji pojazdu.

Cena ma znaczenie

Jeżeli samochód wciąż jest objęty oryginalną gwarancją, nie warto kupować tanich zamienników nieposiadających rekomendacji producenta. Utrata gwarancji w dalszej perspektywie oznacza znaczący wzrost kosztów utrzymania samochodu.

Czy jednak warto sięgać po najtańsze zamienniki, gdy termin gwarancji dawno minął? Także tutaj odpowiedź jest negatywna. W takim wypadku warto sięgnąć po części, które posiadają specyfikację zgodną z wytycznymi producenta oraz posiadają jego rekomendacje. Wyższa cena oznacza w tym wypadku pewność, że wymiana elementów nie będzie przyczyną dalszych usterek oraz nie doprowadzi do niebezpiecznego wypadku. Co zdecydowanie przemawia za tym, że w tym temacie nie warto oszczędzać.

Części samochodowe: wybierz najwyższą jakość

Wybór tańszych produktów o nieznanej jakości może być nie tylko zagrożeniem dla zdrowia i życia uczestników ruchu. Decydując się na zamienniki niższej jakości kierowca może paść ofiarą powiedzenia "chytry dwa razy traci". Klocki i tarcze hamulcowe nieokreślonej jakości czy wyprodukowane z materiałów innych niż zalecane przez producenta, bez odpowiednich certyfikatów jakościowych mogą przyczynić do powstania kolejnych uszkodzeń wymagających napraw. Niska jakość oznacza także zmniejszoną skuteczność hamowania, a to w połączeniu z szybszym zużywaniem się sprawia, że oszczędności są tylko pozorne.

Zakup klocków oraz tarcz hamulcowych powinien uwzględniać nie tylko styl jazdy oraz rodzaj samochodu. Warto zwrócić uwagę także na zużycie tarcz - twarde klocki przyspieszą konieczność wymiany tarcz, miękkie pozwolą na dłuższą eksploatację. Istotny jest więc skład klocka oraz okładziny (która może podczas ścierania się wytwarzać zbyt dużo pyłu). Klocki tworzone przez uznane marki, jak choćby Bosch, testowane są w każdych możliwych warunkach, a specjalny stop High Carbon HC pozwala na większy przebieg między wymianami tarcz hamulcowych.

Artykuł z ekspozycją partnera

.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy