Opony wzmacniane – wszystko, co powinieneś wiedzieć

Od kiedy priorytetem producentów aut osobowych stało się zapewnienie jak najwyższego poziomu ochrony pasażerów, pojazdy zaczęły stopniowo przybierać na wadze. Nawet niewielkie samochody miejskie legitymują się dziś masą około 1,5 tony. W przypadku aut segmentu E waga często przekracza 2000 kg.

Jeśli dodamy do tego "wyścig zbrojeń", dotyczący poziomu mocy jednostek napędowych, przestaje dziwić, że wielu producentów decyduje się na stosowanie specjalnych wzmacnianych opon. Co powinniśmy o nich wiedzieć?

Opona wzmacniana oznacza, że dostosowano ją do obciążenia (i ciśnienia) większego niż w wersji standardowej konkretnego rozmiaru. Do tej pory najczęściej spotkać je można było w samochodach użytkowych i reprezentacyjnych limuzynach. Obecnie coraz częściej trafiają one również do stosunkowo popularnych pojazdów niższych segmentów. Jak je rozpoznać?

Reklama

Aktualnie najpopularniejszym oznaczeniem wzmacnianych opon są - wytłoczone na boku - litery XL lub - rzadziej - EXL (oba od angielskich Extra Load). To w zasadzie jedyna możliwość rozpoznania, że mamy do czynienia z oponą "wzmacnianą". Z zewnątrz nie różnią się one niczym od "standardowych" opon danej linii. Identyczne są wymiary czy rodzaj bieżnika.

Różnicę odczuć można dopiero porównując masę dwóch identycznych - na pierwszy rzut oka - opon. Te wzmacniane są z reguły zauważalnie cięższe. Bierze się to z faktu zastosowania zmian w samej konstrukcji opony. W celu dostosowania jej do przenoszenia wyższych obciążeń stosuje się np. dodatkową warstwę osnowy lub "grubszą", wzmocnioną stopkę. W efekcie opona przystosowana jest do pracy z wyższym ciśnieniem i przenoszenia zdecydowanie większych obciążeń.

Jak podkreślają eksperci z Oponeo.pl, użytkowanie tego typu ogumienia ma szereg niepodważalnych zalet, choć nie jest ono przeznaczone dla wszystkich pojazdów. Opony wzmacniane powinny być stosowane w samochodach o dużej masie całkowitej (jak Volkswagen Sharan, Seat Alhambra, czy ciężkie limuzyny). W przypadku samochodów osobowych trzeba liczyć się z odczuwalnym spadkiem komfortu i raczej nie zaleca się ich montażu.

Z punktu widzenia użytkownika największą zaletą jest zdecydowanie wyższa trwałość. Nie chodzi oczywiście o bieżnik, ale odporność na uszkodzenia mechaniczne (np. w kontakcie z krawężnikiem). Dodatkowe warstwy opasania dłużej opierają się działaniom takich czynników jak chociażby temperatura, dlatego też tego typu ogumienie trafia niekiedy do aut o sportowym charakterze.

Producenci dużych pojazdów z segmentu E sięgają również po tego rodzaju ogumienie, by poprawić właściwości trakcyjne. Ścianki boczne opony wzmacnianej w mniejszym stopniu będą się uginać pod wpływem oddziaływania różnych sił na koło. Odczuwalne będzie to szczególnie w przypadku szybkich manewrów cięższym samochodem. Może to mieć także kluczowe znaczenie dla opanowania auta w sytuacji "kryzysowej".

 

Niestety, jak każde rozwiązanie, i te wiąże się z pewnymi kompromisami. Największą wadą tego rodzaju opon są koszty. Nie chodzi wyłącznie o samą cenę zakupu, ale również wydatki związane z eksploatacją. W stosunku do standardowych opon modele wzmocnione mają przeważnie wyższe opory toczenia (wynika to m.in. z grubszego "czoła" opony) i wyższą masę. Obie te cechy przekładają się na wzrost zużycia paliwa. Wyższe ciśnienie robocze i solidniejsza budowa wpływają również na niższy poziom komfortu. Tak zaprojektowana opona odrobinę gorzej radzi sobie bowiem z tłumieniem nierówności.

Należy pamiętać, że biorąc pod uwagę specyfikę opon wzmacnianych, powinny być one stosowane wyłącznie w samochodach do tego przeznaczonych. Montaż tego typu ogumienia łączy się z możliwością szybszego zużycia elementów zawieszenia, takich jak tuleje wahaczy, końcówki drążków kierowniczych czy amortyzatory. Wynika to nie tylko z faktu niższej zdolności do tłumienia nierówności, ale też wyższej masy nieresorowanej.

Kiedy należy zdecydować się na zakup tego typu ogumienia? Opony ze znakiem XL muszą być użytkowane w samochodach, w których zostało to wyraźnie wskazane przez producenta. Najczęściej dotyczy to pojazdów użytkowych, VAN-ów oraz Minivanów. Warto też rozważyć ich zakup dysponując autem o dużej masie i wysokich osiągach. W każdym przypadku zyskamy to, co w przypadku opon jest najważniejsze - bezpieczeństwo.

Materiał powstał we współpracy z Oponeo.

.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy