5 rzeczy, które powinieneś wiedzieć o zimowych oponach

Pogoda za oknem jednoznacznie sugeruje, że już niebawem powinniśmy pomyśleć o wymianie opon z letnich na zimowe. Nim wybierzesz się do wulkanizatora, sprawdź, co powinieneś wiedzieć o zimowym ogumieniu.

Brak obowiązku

W wielu krajach Unii Europejskiej przepisy nakazują sezonową wymianę opon. W Polsce, choć mówi się o tym od dawna, jeszcze nie wprowadzono tego obowiązku. Mimo to znaczna część kierowców (niektóre badania pokazują, że nawet 90 proc.), pośród innych zimowych przygotowań samochodu do zimy, decyduje się właśnie również na zmianę ogumienia.

- Największe zainteresowanie oponami zimowymi notujemy w czasie, kiedy słupek rtęci spada w okolicę siódmej kreski - mówi ekspert z firmy Oponeo. - Siedem stopni to taka magiczna granica, bo gdy przez kilka dni temperatury oscylują na takim właśnie poziomie, należy pomyśleć o wymianie opon, zarówno w letnim, jak i w zimowym sezonie.

Reklama

Inny skład

Do stworzenia opony zimowej wykorzystuje się zupełnie innej mieszanki gumowej niż w przypadku modelu letniego. Opony na zimę produkowane są ze stosunkowo miękkiej gumy o dużej zawartości krzemionki. Dzięki takiej recepturze ogumienie jest odpowiednio plastyczne nawet, gdy pojawi się duży mróz. To właśnie elastyczność gumy zapewnia dużo lepszą przyczepność na śliskiej, oblodzonej powierzchni.

Poznasz po bieżniku

Podstawowe różnice między oponami zimowymi a letnimi leżą w różnych rodzajach bieżnika. Modele letnie mają nieliczne nacięcia i dość szerokie kanały odprowadzające. Taka budowa sprawia, że opona praktycznie całą powierzchnią "przykleja" się do asfaltu i zapewnia maksymalnie stabilny tor jazdy i wysoką trakcję. Bieżnik w oponach zimowych jest intensywnie nacięty i wyposażony w lamele (drobne, równoległe nacięcia, które niczym miniaturowe haczyki zaczepiają się o oblodzoną powierzchnię i pomagają zachować przyczepność w kopnym śniegu). Kanały odprowadzające wodę zwężają się w centralnym punkcie po to, by sprawniej usuwać błoto pośniegowe na boki.

Kontrowersyjne kolce

Niektórzy kierowcy rozważają pójście o krok dalej, czyli zakup opon zimowych wyposażonych w kolce. Niestety, bez względu na warunki panujące na drodze, ich używanie jest zakazane i zagrożone wysokim mandatem. Powód jest prozaiczny.  Kolce niszczą nawierzchnię jezdni. Można za to, gdy wymaga tego sytuacja na drodze, sięgnąć po łańcuchy śniegowe. Od prawie dwudziestu lat na licznych górskich trasach umieszczone są znaki informujące o konieczności założenia łańcuchów.  Warto pamiętać o tym, że niestosowanie się do takich znaków, zwłaszcza za granicą, skutkuje wysokimi mandatami.

Mniej trwałe

Opony zimowe, ze względu na swój charakterystyczny skład i trudne warunki, w jakich są użytkowane, są stosunkowo mniej trwałe niż letnie.

- Używanie opon zimowych, kiedy temperatura powietrza przewyższa 10 stopni Celsjusza, znacznie skraca ich żywotność. Trzeba pamiętać, że zużyte opony zimowe mogą być bardzo niebezpieczne. Prawo dopuszcza użytkowanie opon o głębokości bieżnika 1,6 mm, ale opony zimowe gwałtownie tracą swoje właściwości już przy głębokości 4 mm - podpowiada ekspert Oponeo. W kwestii wyboru konkretnej marki najlepiej poradzić się ekspertów lub bliskich osób, którym ufamy. Co roku rankingi opon opon, na podstawie opinii użytkowników, publikuje sklep internetowy oponeo.pl

 Materiał powstał we współpracy z marką Oponeo.

.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy