Samochody elektryczne

Rośnie liczba elektrycznych autobusów miejskich. Ale są też problemy

W Polsce przybywa elektrycznych autobusów miejskich. Wzrost ich liczby jest wymuszony przez ustawę o elektromobilności.

Do połowy tego roku 64 polskie przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej będą dysponować autobusami elektrycznymi w swoich flotach; w ciągu kolejnych miesięcy łączna liczba e-busów w Polsce wyniesie prawie 850 sztuk - wynika z raportu Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).

Na podstawie danych Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej (IGKM), która jest jednym z partnerów merytorycznych raportu, na dzień 31 grudnia 2021 r. w polskich miastach jeździło 615 autobusów elektrycznych. To prawie 5,2 proc. całego parku autobusów miejskich w Polsce.

Najwięcej elektrycznych autobusów jest w Warszawie

Największą flotą składającą się ze 160 e-busów dysponuje MZA Warszawa. Pojazdy zeroemisyjne stanowią prawie 11 proc. floty stołecznego przedsiębiorstwa. Na kolejnych miejscach znajdują się: MPK Kraków (79 szt., 13,7 proc. floty), MPK Poznań (59 szt., 18,3 proc.), PKM Jaworzno (44 szt., 62,9 proc. - to najwyższy procentowy udział w Polsce wśród przedsiębiorstw posiadających co najmniej 3 e-busy) oraz MZK Zielona Góra (43 szt., 48,3 proc.).

Reklama

Jak podkreślono, zeroemisyjny transport publiczny, podobnie jak inne obszary elektromobilności w Polsce, koncentruje się przede wszystkim w największych miastach.

"Ponad połowa (54,1 proc.) wszystkich autobusów elektrycznych zarejestrowanych w Polsce (333 szt.) wchodzi w skład flot kursujących w niektórych miastach powyżej 300 tys. mieszkańców, czyli w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Szczecinie, Bydgoszczy oraz w Lublinie. W wybranych ośrodkach miejskich liczących od 150 tys. do 300 tys. mieszkańców (Katowice, Częstochowa, Radom, Sosnowiec, Rzeszów, Gliwice) jeżdżą 83 takie pojazdy (13,5 proc. floty w Polsce)" - wyliczył dyrektor Centrum Badań i Analiz PSPA Jan Wiśniewski.

Problem z małymi gminami

"Autobusami elektrycznymi dysponują zaledwie 3 polskie przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej z siedzibą w gminach liczących od 100 tys. do 150 tys. mieszkańców (Zielona, Góra, Włocławek, Tychy). W ich flotach porusza się łącznie 48 e-busów (7,8 proc. parku takich pojazdów w Polsce) z czego aż 43 w Zielonej Górze" - dodał.

Zwrócił uwagę, że coraz częściej pojazdy zeroemisyjne zamawiają również mniejsze gminy, nieobciążone obowiązkami wynikającymi z ustawy o elektromobilności, co jest efektem wsparcia ze środków publicznych.

Rosną ceny prądu, jazda staje się droższa

W raporcie zwrócono uwagę, że rozwój elektromobilności w komunikacji miejskiej wiąże się z coraz większymi kosztami. Skokowy wzrost m.in. cen energii elektrycznej stawia operatorów komunikacji miejskiej w bardzo trudnej sytuacji ekonomicznej i to w chwili, gdy wciąż są odczuwalne skutki kryzysu pandemicznego.

"W obliczu poważnego kryzysu finansów publicznych bardzo niepokoimy się o przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej. Im mniejsze miasto, tym konsekwencje deficytu budżetowego mogą być gorsze dla funkcjonowania sieci transportu publicznego. Musimy pamiętać o tym szczególnie przy wdrażaniu nowych technologii - w tym elektrycznych autobusów" - podkreślił dyrektor ds. rozwoju Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej, Marcin Żabicki.

Pod koniec ubiegłego roku na dostawę do flot polskich operatorów oczekiwały 233 autobusy elektryczne. Otrzymają je 36 przedsiębiorstwa prowadzące działalność w obszarze zbiorowego transportu publicznego. Najwięcej autobusów zeroemisyjnych trafi do flot PKA Gdynia (24 szt.), MZK Gliwice i MPK Łódź (po 17 szt.), PKM Gliwice (16 szt.) oraz MPK Wrocław 11 szt.

22 operatorów, którzy oczekują na dostawy e-busów, nie dysponowało wcześniej pojazdami zeroemisyjnymi. Do przedsiębiorstw z miast liczących od 300 tys. do 1 mln mieszkańców (Łódź, Lublin, Wrocław, Gdańsk, Szczecin) zostaną dostarczone 42 zamówione e-busy (18 proc. wszystkich zamawianych pojazdów). Floty podmiotów z siedzibą w gminach liczących od 150 tys. do 300 tys. mieszkańców (Katowice, Częstochowa, Gdynia, Radom, Toruń, Sosnowiec, Gliwice) otrzymają 72 autobusy zeroemisyjne (31 proc. wszystkich zamawianych pojazdów). Polskie przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej z siedzibą w gminach liczących od 100 tys. do 150 tys. mieszkańców (Zielona, Góra, Opole, Gorzów Wielkopolski) zakontraktowały lub zamierzają zakontraktować w najbliższym czasie 21 e-busów (9 proc. wszystkich zamawianych pojazdów). 

Pomagajmy Ukrainie - ty też możesz pomóc

***

PAP/INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: autobusy miejskie | samochody elektryczne w Polsce
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy