Opona z nowym systemem do aut elektrycznych

Na trwającym właśnie Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym w Genewie prezentują się nie tylko producenci samochodów. Firma Goodyear pokazała np. prototypową oponę dla rozwijającego się rynku pojazdów elektrycznych.

Nowe ogumienie o nazwie EfficientGrip Performance wyposażono w technologię Electric Drive. To prototypowe rozwiązanie opracowane dla samochodów elektrycznych, które pojawią się na europejskich drogach w 2019 roku.

Reklama

Testy przeprowadzone przez Goodyear wykazały, że tradycyjne opony zamontowane w pojazdach elektrycznych zużywają się nawet o 30 proc. szybciej. To wypadkowa dostępnego od najniższych obrotów wysokiego momentu obrotowego charakterystycznego dla silników elektrycznych i dodatkowego ciężaru akumulatorów.

Kup nowe opony na sezon letni.

Oprócz wyższej trwałości, producenci samochodów elektrycznych oczekują od opon poprawionych parametrów w zakresie oporów toczenia. Z kolei priorytetem konsumentów jest wydłużenie zasięgu pojazdów, ponieważ w większości krajów sieć stacji ładowania jest jeszcze niedostatecznie rozwinięta. Kolejnym ważnym dla użytkowników aspektem jest poziom hałasu i komfort jazdy. Przy niskich prędkościach samochody elektryczne wytwarzają nawet o połowę mniej hałasu niż tradycyjne pojazdy.

Jak poradzili sobie z tymi wyzwaniami konstruktorzy firmy Goodyear? Prototyp EfficientGrip Performance z technologią Electric Drive wyposażono w cieńsze kanały w rzeźbie bieżnika. Tworzą one większą powierzchnię styku z nawierzchnią niż tradycyjne rowki radialne. Dzięki większej ilości gumy stykającej się z drogą, opona lepiej sobie radzi z dużym momentem obrotowym, utrzymując jednocześnie wysokie osiągi na mokrej nawierzchni. Konstrukcja bieżnika zapobiega również przedostawaniu się fal dźwiękowych do rowków, co zmniejsza hałas wewnątrz i na zewnątrz pojazdu.

Na tym jednak nie koniec. Kształt komory opony został zoptymalizowany pod kątem przenoszenia dodatkowej masy pojazdu spowodowanej ciężarem baterii, przy zachowaniu optymalnej, zapewniającej wysokie osiągi, powierzchni styku z nawierzchnią. Materiałowe właściwości mieszanki bieżnika zostały dostosowane do bardzo niskiego oporu toczenia, który wydłuża zasięg pojazdów, a jednocześnie radzi sobie z wysokim momentem obrotowym. Zadbano nawet o testy w tunelu powietrznym. Kształty ściany bocznej zmniejsza opór aerodynamiczny, a sam profil posiada mniejszą masę obrotową, co redukuje ogólne zużycie energii.

Pierwsze opony z serii EfficientGrip Performance Electric Drive pojawią się na rynku w przyszłym roku.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje