Rynek paliw

Kierowcy zapłacą za... modernizację kolei. Logiczne?

Rząd zajmie się we wtorek projektem, który zwiększa opłatę paliwową o 25 zł za tonę lub 1000 litrów. Dzięki temu więcej pieniędzy ma trafić na Fundusz Kolejowy.

 Według resortu finansów podwyżek na stacjach nie będzie, bo jednocześnie spadnie akcyza na paliwa.

Podwyższenie wysokości opłaty paliwowej przewiduje przygotowany przez resort finansów projekt nowelizacji ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (KFD), a także ustawy o Funduszu Kolejowym (FK) i podatku akcyzowym.

W uzasadnieniu projektu napisano, że proponowana zmiana wynika z potrzeby zwiększenia możliwości finansowych niezbędnych do realizacji infrastrukturalnych projektów inwestycyjnych, utrzymania infrastruktury kolejowej, innych wydatków finansowanych z tego funduszu oraz maksymalnego wykorzystania środków pochodzących z Unii Europejskiej w ramach nowej perspektywy finansowej UE na lata 2014-2020.

Reklama

Zgodnie z projektem w latach 2015-2019 stawki opłaty paliwowej zostaną podniesione odpowiednio o 25 zł za 1000 l albo o 25 zł za 1000 kg, w zależności od rodzaju paliwa. Aktualnie w przeliczeniu na litr paliwa silnikowego udział opłaty paliwowej, w zależności od rodzaju paliwa, wynosi od około 7 do 26 groszy (70 do 260 zł za tonę lub tysiąc litrów). W 2013 r. wpływy z tytułu opłaty paliwowej wyniosły ok. 4,65 mld zł.

"Równocześnie z podniesieniem stawek opłaty paliwowej zaproponowano obniżenie stawek podatku akcyzowego od paliw silnikowych o te same wartości, tak aby nie wpłynęło to na ceny tych paliw" - wskazano w projekcie.

Obecnie wprowadzanie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu, wykorzystywanych do napędu silników spalinowych, podlega opłacie paliwowej. Opłata ta stanowi w 80 proc. przychód KFD i 20 proc. przychód FK. Zgodnie z projektem co roku w latach 2015-2019 z KFD do FK ma być transferowane 400 mln zł (w 2015 r. - 500 mln zł). Autorzy projektu wyjaśnili, że według aktualnych przepisów w latach 2010-2015 Fundusz Kolejowy można zasilać kwotą 100 mln zł rocznie.

Projekt przewiduje, że opłata paliwowa będzie objęta obowiązkiem zabezpieczenia akcyzowego (np. gwarancjami bankowymi), tak jak ma to miejsce w przypadku akcyzy od paliw. "Dodanie nowego przepisu ma na celu zminimalizowanie ryzyka powstania nieściągalnych zaległości w opłacie paliwowej, co nabiera znaczenia w sytuacji wzrastających stawek tej opłaty" - wyjaśniono. Zaległości z tytułu opłaty paliwowej wg stanu na koniec listopada 2013 r. wynosiły w skali kraju przeszło 143,8 mln złotych.

W uzasadnieniu do projektu przypomniano, że FK utworzono w Banku Gospodarstwa Krajowego w celu gromadzenia środków finansowych na przygotowanie oraz realizację budowy i przebudowy linii kolejowych czy remonty i utrzymanie linii kolejowych.

MF oszacowało, że projektowane zmiany spowodują w latach 2015-2019 obniżenie wpływów budżetowych z tytułu akcyzy od paliw o ok. 500 mln zł w skali roku oraz wzrost o tę samą kwotę przychodów z opłaty paliwowej.

W Ocenie Skutków Regulacji projektu napisano, że nowa regulacja, w związku z zakładanym zmniejszeniem wpływów budżetowych z akcyzy, będzie miała wpływ na sektor finansów publicznych. Według MF objęcie opłaty paliwowej zabezpieczeniem akcyzowym nie spowoduje istotnych obciążeń administracyjno-proceduralnych dla przedsiębiorców, bowiem dotyczyć to będzie podmiotów, które już obecnie muszą składać zabezpieczenie akcyzowe.

"Objęcie opłaty paliwowej zabezpieczeniem akcyzowym spowoduje natomiast konieczność podwyższenia jego poziomu w przypadku benzyn silnikowych o ok. 6,6 proc., olejów napędowych o ok. 21,7 proc. oraz gazu o ok. 19 proc., co w przypadku zabezpieczeń akcyzowych składanych w takich formach jak gwarancja bankowa albo ubezpieczeniowa może w niewielkim stopniu zwiększyć koszty jego obsługi" - zapewniono.

"Projektowane zmiany dla Krajowego Funduszu Drogowego w zakresie przychodów pozostaną neutralne (...). W związku z charakterem proponowanych zmian ceny paliw silnikowych, zarówno hurtowe jak detaliczne nie ulegną zmianie z tego tytułu" - dodano.

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy