Rynek paliw

Gdzie sprzedają "chrzczone paliwa"? Mamy czarną listę

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów od początku roku sprawdził jakość paliwa na 1376 stacjach. Inspektorzy pobierali najczęściej próbkę tylko jednego paliwa. Na ponad trzydziestu stacjach próbki były niezgodne z normami. Gdzie lepiej nie tankować? Oto kompletna lista.

Woj. kujawsko-pomorskie
- Bydgoszcz, Oil-Gaz Group, ul. Mińska 7: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)

Woj. lubelskie
- Turów, Petro-Tur, Turów 56: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)
- Osiny, Paw-Tank, Osiny 271C: benzyna (niewłaściwa badawcza i motorowa liczba oktanowa oraz temperatura końca destylacji)

Woj. lubuskie
- Torzym, Mad, ul. Świebodzińska: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zablokowania zimnego filtra CFPP)
- Zielona Góra, Mad, ul. Elektronowa 9: benzyna (niewłaściwa temperatura końca destylacji)

Reklama

Woj. łódzkie
-  Łódź, Repoil, ul. Przybyszewskiego 99: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)
-  Łódź, MMK Petrol, Solec 3/5: benzyna (niewłaściwa temperatura końca destylacji)

Woj. małopolskie
- Wieliczka, R8motorsport, ul. Narutowicza 5: olej napędowy (niewłaściwa stabilność oksydacyjna)
- Prandocin-Iły, Dogis, Prandocin-Iły 93A: olej napędowy (nieprawidłowy skład frakcyjny)

Woj. mazowieckie
- Węgrzynowo, Ewa Łazarz Grzegorz Łazarz, Węgrzynowo 92, Mała Wieś: olej napędowy (niewłaściwa stabilność oksydacyjna)

Woj. podkarpackie
- Czudec, Instal, Wyżne 1: olej napędowy (niewłaściwy skład frakcyjny, niewłaściwa stabilność oksydacyjna)

Woj. podlaskie
- Siemiatycze,  Orlen, ul. Białostocka 14: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)
- Grajewo, Mlekpol, ul. Robotnicza 2: benzyna
- Goniądz, LTL, ul. Wojska Polskiego 68A: olej napędowy (niewłaściwy skład frakcyjny)
- Mężenin, MGR, Mężenin 1: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)

Woj. pomorskie
— Reflex, Gdynia, ul. Morska116: benzyna (niewłaściwa prężność par)

Woj. śląskie
-  Katowice, Lotos, ul. Mikołowska 58: olej napędowy (niewłaściwa stabilność oksydacyjna)
-  Zawiercie, UL Trans II, ul. Polska 21: benzyna (niewłaściwa zawartość siarki)
-  Łazy, Oil Trust, ul. Wiejska 3: benzyna (niewłaściwa zawartość węglowodorów aromatycznych)
- Częstochowa, Ewander Fuel, ul. Wręczycka 11B: benzyna (zawartość węglowodorów typu aromatycznego)
- Bielsko-Biała, Sky Energia, ul. Regera 81: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)

Woj. wielkopolskie
- Skórzewo, Darimex, ul. Malwowa 152: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)

Woj. warmińsko-mazurskie
- Iłowo Osada,  Józef Zmudczyński Stacja Paliw, ul. Jagiellońska 28A: benzyna
- Nowakowo, Petrolux, Nowakowo 16: olej napędowy (niewłaściwy skład frakcyjny)

Woj. zachodniopomorskie
- Malechowo, Agro-Invest, Malechowo 3: olej napędowy (niewłaściwa zawartość siarki)
- Rąbino, Stacja Paliw Tadeusz Żelazek, Rąbino 1C: benzyna (niewłaściwa badawcza liczba oktanowa)

LPG

Woj. lubelskie
- Stanin, Zakład Usługowo-Handlowy Goławski Robert, Stanin 2G: niewłaściwy wynik badania działania korodującego na płytce miedzianej

Woj. łódzkie
- Sieradz,  Elprom, ul. Sadowa 1: niewłaściwy wynik badania działania korodującego na płytce miedzianej, niewłaściwa zawartość siarki

Woj. małopolskie
- Babice, Krom-Gaz, ul. Krakowska 93: niewłaściwa zawartość siarki

Woj. mazowieckie
- Sokołów Podlaski, M.T.M. Handel, ul. Repkowska 53: niewłaściwy wynik badania działania korodującego na płytce miedzianej

Woj. śląskie
- Górki Wielkie,  Uniwar, ul. Bielska 16: niewłaściwy wynik badania działania korodującego na płytce miedzianej, niewłaściwa zawartość siarki

Jest lepiej, ale...

Nie jest dobrze, ale jakość paliwa systematycznie się poprawia. Dotyczy to przede wszystkim oleju napędowego, który znacznie łatwiej chrzcić. Z benzyną jest to trudniejsze. Jak pokazują wyniki badań, liczba stacji, na których pojawia się paliwo, niespełniające norm zmniejsza się z roku na rok.

Najczęściej w raporcie UOKiK wymienia się niewłaściwą odporność na utlenianie się oleju napędowego, co może doprowadzić do zwiększenia zużyci paliwa i zatykania dysz wtryskiwaczy. Szczególnie jest to istotne przy silnikach z systemem wtrysku Common Rail.

Olej napędowy często ma także nieodpowiedni skład frakcyjny (silnik kopci i powstaje nagar), niewłaściwą temperaturę zapłonu (silnik traci moc i lubi się przegrzewać), a także przekracza normy zawartości siarki (istnieje ryzyko nagaru oraz zielonkawego nalotu na końcówce rury wydechowej.

Juliusz Szalek

Listę wszystkich skontrolowanych stacji paliw znajdziecie TUTAJ.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy