Jeep

Skąd się wzięła marka Jeep?

Jeśli wskażemy na samochód terenowy dowolnego producenta, większość przechodniów, bez namysłu, określi go mianem Jeepa. Podobnego wizerunkowego sukcesu nie zanotowano w całej, liczącej już grubo ponad sto lat, historii motoryzacji!

W jaki sposób rodziła się marka, która na dobre wpisała się w historie całych pokoleń i narodów?

Początki legendarnego producenta sięgają lipca 1940 roku. Wtedy - szykująca się do nieuchronnego starcia z Hitlerem i Cesarstwem Japonii - armia amerykańska ogłosiła przetarg na nowe motocykle i "lekkie pojazdy rozpoznawcze". Nowy samochód spełniać musiał szereg wymagań: masa nie mogła przekraczać 590 kg, rozstaw osi - 1905 mm. Ponadto auto musiało się wykazywać dużą zdolnością terenową (napęd 4x4 i dwustopniowa skrzynia rozdzielcza), ładownością - co najmniej - 272 kg i ekonomicznym, prostym w obsłudze silnikiem "zdolnym do długotrwałej jazdy z prędkościami od 5 do 80 km/h". Nie bez znaczenia były też kwadratowe, pudełkowate kształty karoserii - niezwykle ważne z punktu widzenia transportu lotniczego i morskiego.

Reklama

Początkowo jedynymi firmami, które zgłosiły akces do przetargu były Willys-Overland i American Bantam Car Manufacturing Company. Wkrótce dołączył do nich także Ford Motor Company.

Na zbudowanie swego pojazdu Bantam potrzebował zaledwie 49 dni. Twórcą prototypu o nazwie Willys Quad był wiceprezes ds. inżynierii Willys-Overlanda - Delmar G. Roos. Ford przedstawił model GP (General Purpose, czyli ogólnego użytku) z napędem zaadaptowanym z ciągnika rolniczego Ford/Ferguson.

W listopadzie 1940 roku samochody poddano próbom terenowym w Camp Holabird w stanie Maryland. Okazało się wówczas, że żaden z pojazdów nie spełnia wymogu masy poniżej 590 kg. W związku z tym U.S. Army podniosła obowiązujące limity wagowe. W marcu 1941 roku ogłoszono kolejny etap przetargu.  Niedługo potem - w wyniku  testów polowych i weryfikacji prowadzonych przez specjalistów armii - podstawowym pojazdem amerykańskich sił zbrojnych wybrano konstrukcję Willys-Overland.

Po serii modyfikacji Willys Quad  zamienił się w Willysa MA, a następnie w Willysa MB. Armia amerykańska i świat ochrzciły ten pojazd mianem "Jeepa". Skąd wzięła się słynna nazwa, która złotymi zgłoskami wpisała się w historię motoryzacji? Jej dokładna geneza nie jest znana. Wszystko wskazuje na to, że chodzi o niedbałą, stosowaną przez żołnierzy, wymowę liter GP będących skrótem od słów "General Purpose" określających auto "ogólnego przeznaczenia". Część historyków wskazuje również na postać "Eugene the Jeep" z  popularnej kreskówki "Popeye". Bez względu na swą genezę, nazwa Jeep przyjęła się na dobre i została synonimem pojazdu terenowego, a sam samochód - ikoną historii II wojny światowej.

Willys MA miał dźwignię zmiany biegów na kolumnie kierownicy, głębokie wycięcia w burtach nadwozia, dwa zestawy wskaźników na desce rozdzielczej i dźwignię hamulca ręcznego po lewej stronie siedzenia kierowcy. Na potrzeby armii amerykańskiej Willys-Overland wyprodukował ponad 368 000 pojazdów, a Ford - na mocy licencji - około 277 000. Surowy lecz solidny i niezawodny pojazd w kolorze oliwkowym na zawsze utrwalił się w zbiorowej pamięci, jako współtwórca zwycięstwa aliantów w II wojnie światowej.

Po zakończeniu wojny Willys dokonał zastrzeżenia znaku towarowego "Jeep" i rozpoczął adaptację pojazdu, jako "terenowy do celów rolniczych". Pierwszy cywilny Jeep - słynny CJ (właśnie od słów "Civilian Jeep") - powstał już w roku 1945. Samochód był "ucywilizowaną" wersją Willisa. Wyposażenie obejmowało otwieraną klapę tylną, koło zapasowe na burcie nadwozia, powiększone reflektory oraz zewnętrzny korek wlewu paliwa i wiele innych detali, niespotykanych w jego militarnym pierwowzorze. Wszystkie późniejsze modele - w mniejszym lub większym stopniu - nawiązywały do tego właśnie pojazdu. Współczesnym spadkobiercą CJ-a jest - produkowany od 1987 roku - Wrangler.

Chociaż przez dziesięciolecia z fabryk Jeepa wyjechały dziesiątki ciekawych modeli, w świadomości Europejczyków, oprócz Willysa i Wranglera - szczególnie zapisały się jeszcze dwa: Cherokee i Grand Cherokee. Pierwszy, zaprezentowany w 1984 roku, Cherokee XJ był jednym z pionierów aut segmentu SUV. Auto mogło się pochwalić pudełkowatym, samonośnym nadwoziem i zaskakująco dużą dzielnością terenową. Drugi - zaprezentowany po raz pierwszy w 1993 roku - Grand Cherokee zapoczątkował trwającą do dziś modę na niezwykle komfortowe i bogato wyposażone terenówki.

Obecnie marka Jeep jest częścią koncernu Fiat Chrysler Automobiles. Przejęcie pakietu kontrolnego amerykańskiego giganta przez Włochów zaowocowało odświeżeniem palety modelowej - zmodernizowanym Grand Cherokee i kolejną generacją Cherokee, wyróżniającego się nietypową stylistyką. Na rynku pojawił się także zupełnie nowy, opracowany wspólnie z Fiatem, model - Renegade. Zwłaszcza ten ostatni, najmniejszy Jeep, przypadł do gustu Europejczykom, dzięki czemu słupki sprzedaży amerykańskiej marki na Starym Kontynencie poszybowały w górę.

Tylko w lutym bieżącego roku z europejskich salonów Jeepa wyjechało aż 7 900 samochodów.  Skumulowana sprzedaż Jeepa w Europie, po pierwszych dwóch miesiącach roku, wyniosła 15 700 egzemplarzy, czyli o przeszło 28 proc. więcej niż w okresie styczeń-luty 2015!

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Jeep
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy