Hyundai i30 samochodem bezpiecznym

Hyundai chce wyznaczać trendy wśród pojazdów kompaktowych. Najnowsze model koreańskiej marki - nowy i30 - oferowany jest z szeregiem innowacyjnych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa.

Standardem jest tu np. autonomiczny system hamowania awaryjnego z funkcją ostrzegania przed kolizją i utrzymywania pasa ruchu. W podstawowych odmianach otrzymamy też "inteligentne" światła drogowe i - zupełną nowość - system kontroli poziomu uwagi kierowcy. Lista opcji obejmuje ponadto: aktywny tempomat, system wykrywania martwego pola, ostrzegania przed pojazdami nadjeżdżającymi z tyłu, zapobiegający potrąceniu pieszego, czy informowania o ograniczeniu prędkości. Jak to wszystko działa?

System hamowania awaryjnego (AEB) - wykorzystujący radar przedni i kamery - pracuje w trzech fazach. Po wykryciu zagrożenia najpierw ostrzega kierowcę wizualnie i dźwiękowo, a następnie dozuje siłę hamowania zależnie od poziomu zagrożenia i maksymalnie ją zwiększa, by uniknąć lub zminimalizować skutki kolizji. System uaktywnia się w przypadku wykrycia pojazdu lub pieszego przed samochodem podczas jazdy z prędkością powyżej 10 km/h.

Reklama

Po raz pierwszy samochód Hyundaia został wyposażony w funkcję kontroli poziomu uwagi kierowcy. System analizuje pewne parametry, jak np. kąt skrętu kierownicy, moment obrotowy kierownicy, położenie pojazdu na pasie ruchu i czas jazdy. Ponadto kierowca może wyregulować pewne ustawienia, które decydują o czułości układu. Jeśli system wykryje cechy wskazujące na nieuważną jazdę, rozlega się sygnał akustyczny, a na panelu tablicy wskaźników wyświetlany jest odpowiedni komunikat.

Aktywny tempomat, wykorzystujący przednie czujniki radarowe, umożliwia automatyczne utrzymywanie ustawionej prędkości i odległości od poprzedzającego pojazdu bez potrzeby naciskania pedału przyspieszenia lub hamulca. System działa przy prędkości od 0 do 180 km/h.

System monitorowania martwego pola (BSD) z asystentem pasa ruchu monitoruje obszar z tyłu pojazdu, także przy użyciu radaru. W razie wykrycia innego pojazdu zapalają się lampki ostrzegawcze w zewnętrznych lusterkach. Jeśli kierowca włączy wtedy kierunkowskaz, emitowany jest sygnał akustyczny. Dotyczy to również sytuacji, w której podczas zmieniania pasa ruchu zostanie wykryty inny pojazd.

Koreańczycy proponują też system ostrzegania o ruchu porzecznym, który zmniejsza ryzyko zderzenia z innym pojazdem podczas wyjeżdżania tyłem z miejsc o ograniczonej widoczności. RCTA monitoruje przy użyciu radaru obszar w promieniu 180 stopni za samochodem i ostrzega kierowcę wizualnie i dźwiękowo o nadjeżdżających pojazdach.

Oferowany w i30 system LKAS, będący wyposażeniem standardowym, ostrzega kierowcę przed niebezpiecznymi manewrami przy prędkości powyżej 60 km//h, analizując położenie samochodu. Emituje on ostrzeżenie dźwiękowe przed niezamierzonym przekroczeniem białych, szarych lub niebieskich linii albo punktów odblaskowych rozdzielających pasy ruchu. System ostrzega kierowcę dźwiękowo i wizualnie, a w razie potrzeby koryguje tor jazdy.

W opcji otrzymamy m.in. funkcję SLIF, która rozpoznaje znaki ograniczenia prędkości na podstawie obrazu z przedniej kamery i informacji z nawigacji oraz wyświetla ograniczenia prędkości w czasie rzeczywistym. Informacje są wyświetlane zarówno na wyświetlaczu systemu multimedialnego, jak i na ekranie komputera pokładowego.

Standardowym wyposażeniem jest natomiast asystent świateł drogowych. System wykrywa nadjeżdżające z przeciwka pojazdy i w razie potrzeby zmienia światła drogowe na mijania, aby nie oślepiać innych kierowców. Gdy nie są wykrywane żadne pojazdy, system automatycznie uaktywnia z powrotem światła drogowe, aby kierowca miał lepsze pole widzenia.

Tekst powstał przy współpracy z firmą Hyundai

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy