Nissan IMx Kuro. Auto, które czyta w myślach kierowcy

W Genewie, po raz pierwszy w Europie, zaprezentowany został koncepcyjny Nissan IMx KURO. To zapowiedź przyszłych, zelektryfikowanych modeli japońskiej marki.

Kuro, co po japońsku oznacza "czarny", jest kontynuacją koncepcji zaprezentowanej modelem IMx na Salonie Samochodowym w Tokio (październik 2017 roku). W stosunku do pierwowzoru samochód otrzymał nowe, czarne wykończenie, inne koła, zmodernizowany wlot powietrza oraz nowy ciemnoszary kolor nadwozia.

Zmiany wprowadzone w Nissanie IMx KURO obejmują także innowacyjną technologię Nissana Brain-to-Vehicle (B2V). B2V interpretuje sygnały z mózgu kierowcy, pomagając mu w prowadzeniu pojazdu, oraz umożliwiając autonomicznym i obsługiwanym manualnie systemom "uczenie się" stylu jazdy kierowcy.

Reklama

Technologia Nissana B2V jest pierwszym na świecie systemem tego rodzaju. Kierowca ma na sobie urządzenie mierzące aktywność fal mózgowych, która jest następnie analizowana przez autonomiczne systemy. Wychwytując oznaki wskazujące, że mózg kierowcy ma zainicjować jakiś ruch — jak np. obrócenie kierownicy czy naciśnięcie pedału przyspieszenia — systemy wspomagania mogą zapewnić szybsze wykonywanie odpowiednich czynności. Efektem może być skrócenie czasu reakcji i usprawnienie manualnego prowadzenia auta.

Nissan IMx KURO to samochód autonomiczny. Podstawą technologiczną pojazdu jest przyszła wersja systemu jazdy autonomicznej ProPILOT. Po wybraniu trybu jazdy system chowa kierownicę w desce rozdzielczej i odchyla oparcia wszystkich foteli, aby kierowca i pasażerowie mieli więcej przestrzeni i mogli lepiej zrelaksować się w czasie podróży. W trybie manualnym kierownica wysuwa się, a fotele wracają do normalnego położenia. Panoramiczny panel wskaźników z ekranem OLED wyświetla w tle widok otoczenia pojazdu.

Źródłem napędu są dwa silniki elektryczne dużej mocy (po jednym na każdą z osi). Łącznie generują one aż 435 KM i aż 700 Nm momentu obrotowego — więcej niż Nissan GT‑R. Źródłem energii jest akumulator o dużej pojemności, którego konstrukcję dopracowano pod kątem zwiększenia gęstości energetycznej. Pozwala on na przejechanie ponad 600 kilometrów na jednym ładowaniu, co oznacza możliwość swobodnego podróżowania na długich trasach.

Auto pochwalić się też może kilkoma ciekawymi rozwiązaniami z dziedziny elektromobilności. Przykładowo - IMx KURO potrafi sam zaparkować w miejscu umożliwiającym podłączenie się do sieci elektroenergetycznej i działać jako wirtualna elektrownia, oddając nadwyżkę prądu do sieci. Funkcja ta jest rozszerzeniem koncepcji wykorzystywania samochodu jako źródła energii dla domów mieszkalnych i innych budynków.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy