Genewa 2016

Porsche 911 R. Najlżejsze w gamie!

​Podczas targów motoryzacyjnych w Genewie Porsche zaprezentowało model 911 R - purystyczny samochód sportowy.

Wolnossący silnik typu bokser o pojemności 4 litrów i mocy 368 kW (500 KM) oraz 6-stopniowa, sportowa, manualna skrzynia biegów wpisują 911 R w tradycję jego historycznego wzorca - homologowanego do jazdy po publicznych drogach, wyścigowego modelu o tej samej nazwie z 1967 roku.

Limitowane Porsche 911 R (litera "R" pochodzi od słowa "Racing", czyli "wyścigowy") startowało w rajdach, w wyścigu Targa Florio, i brało udziału w biciu rekordów świata. Projekt nowego 911 R, tak jak i jego przodka, opiera się na systematycznej redukcji masy, maksymalnych osiągach i wrażeniach z jazdy. Specjalna, limitowana do 991 egzemplarzy edycja waży 1370 kg jest obecnie najlżejszą wersją modelu 911.

Reklama

Wysokoobrotowy, wolnossący, 6-cylindrowy silnik i manualna, sportowa skrzynia biegów po raz kolejny potwierdzają zaangażowanie Porsche w segment szczególnie emocjonujących aut o wysokich osiągach. Nowe 911 R, opracowane przez wyścigowy ośrodek we Flacht, dołącza do modeli 911 GT3 oraz 911 GT3 RS, poszerzając spektrum samochodów z wyczynowymi jednostkami wolnossącymi. 

Przy tylnej osi 911 R pracuje 6-cylindrowy bokser o pojemności 4 litrów, znany z 911 GT3 RS. Jednostka generuje moc 500 KM przy 8250 obr./min i maksymalny moment obrotowy 460 Nm przy 6250 obr./min. Model przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,8 s. Silnik współpracuje wyłącznie z 6-stopniową, sportową przekładnią manualną. Maksymalna prędkość 911 R wynosi 323 km/h, a jego średnie zużycie paliwa w cyklu pomiarowym to - 13,3 l/100 km.

Specjalnie zestrojony układ skrętnej tylnej osi zapewnia wyjątkowo bezpośrednią charakterystykę i precyzyjne prowadzenie przy zachowaniu wysokiej stabilności. Mechaniczna blokada tylnego dyferencjału pomaga w uzyskaniu maksymalnej trakcji, a o skuteczne wytracanie prędkości dbają standardowe hamulce ceramiczno-kompozytowe Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB). Z przodu zaopatrzono je w imponujące tarcze o średnicy 410 mm, a z tyłu - 390 mm. Za kontakt z nawierzchnią odpowiadają opony klasy UHP (Ultra High Performance), zamontowane na 20-calowych, kutych obręczach z lekkich stopów z centralną śrubą mocującą w kolorze matowego aluminium. 

Na potrzeby 911 R wyścigowy oddział Porsche specjalnie zestroił system kontroli stabilności Porsche Stability Management (PSM). Za naciśnięciem przycisku kierowca może aktywować funkcję podwójnego wysprzęglenia, pomocną w przeprowadzaniu perfekcyjnych redukcji przełożeń. Na życzenie model dostępny jest również z jednomasowym kołem zamachowym. Efekt: jeszcze bardziej spontaniczna i wysokoobrotowa natura jednostki napędowej. Aby zachować nieograniczoną praktyczność na co dzień, nabywcy mogą zamówić też system unoszenia przedniej osi: wystarczy wcisnąć przycisk, a prześwit z przodu zwiększa się o 30 mm.

Przy masie własnej równej 1370 kg nowe 911 R jest o 50 kg lżejsze od 911 GT3 RS. Przednią pokrywę i błotniki wykonano z włókien węglowych, a dach - z magnezu. Pozwala to dodatkowo obniżyć środek ciężkości samochodu. Do produkcji tylnej szyby i bocznych tylnych okien posłużyły lekkie tworzywa sztuczne. Dodatkowo, w ramach zabiegów ograniczających masę własną, zrezygnowano z niektórych elementów izolacji akustycznej oraz tylnej kanapy. Ofiarami kuracji wyszczuplającej padły również opcjonalna klimatyzacja i radio z systemem audio.

Z zewnątrz 911 R wygląda stosunkowo skromnie - na pierwszy rzut oka jego nadwozie przypomina modele Carrera. Jedynie przedni i tylny pas z 911 GT3 zdradzają miejsce urodzenia 911 R, czyli wyścigowy oddział Porsche we Flacht. Z technicznego punktu widzenia nowy model ma wiele do pokazania: technologia układu napędowego pochodzi z 911 GT3 RS, a wszystkie lekkie elementy nadwozia i kompletne podwozie - z 911 GT3.

Z uwagi na homologację drogową nie wyposażono go jednak w zamocowane na stałe tylne skrzydło, ale w ruchomy spojler znany z modeli Carrera. Niezbędną siłę docisku zapewnia tylny dyfuzor pochodzący z rodziny "R" modelu 911. Samochód otrzymał również lekki, sportowy układ wydechowy z elementami z tytanu i przeprojektowany spojler przedniego zderzaka. Po bokach pojawiły się napisy "Porsche", a przez nadwozie biegną czerwone lub zielone pasy, podkreślające związek z legendarnym pierwowzorem.

Kierowca siedzi w kubełkowym fotelu, którego środkową część obito tkaniną w pepitkę, nawiązującą do pierwszej "911" z lat 60. W oczy rzuca się również sportowa kierownica GT o średnicy 360 mm oraz krótki drążek zmiany biegów - oba elementy w specyfikacji "R", a także wykonane z włókien węglowych elementy ozdobne. Aluminiowe oznaczenie numeru limitowanej serii po stronie pasażera wskazuje na numer seryjny danego egzemplarza 911 R. Typowe dla samochodów z rodziny GT są paski, które zamiast klamek służą do otwierania drzwi.

Cena nowego Porsche 911 R w Polsce startuje od 938 720 zł brutto.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Porsche 911
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy