Smart to teraz smart EQ. Wyłącznie na prąd

W maju, wraz z premierą limitowanej serii Final Collector’s, Smart na dobre pożegnał się z silnikami spalinowymi. Wkrótce, na salonie we Frankfurcie, zadebiutują odświeżone modele, mające za zadanie zmianę wizerunku producenta.

Przypomnijmy - wg planów Daimlera Smart budować ma wyłącznie auta o napędzie elektrycznym. Transformacja w producenta aut bateryjnych to trudne zadanie, zwłaszcza jeśli uświadomimy sobie, że ma ona miejsce w połowie cyklu produkcyjnego oferowanych dziś modeli. Nie dziwi więc, że firma zdecydowała się właśnie na lifting, chociaż zakres zmian może nieco rozczarowywać.

Fani marki zauważą zapewne przemodelowane pasy przednie smarta EQ (jak teraz nazywa się ten model). Inne są też reflektory (w całości w technologii LED) i grill. Styliści postanowili zróżnicować modele Fortwo i Forfour tak, by już na pierwszy rzut oka, wyłącznie po kształcie przodu, można było rozróżnić, z którą serią modelową mamy do czynienia. W przypadku Fortwo i Fortwo Cabrio, umieszczone w narożnikach zderzaka wloty powietrza są pionowe, a okrągłe reflektory halogenowe montowane na zewnątrz osłony chłodnicy. W większym Smarcie Forfour zastosowano większy grill, w którego dolnej partii zamontowano lampy przeciwmgłowe, a wloty powietrza w narożnikach zderzaka ustawiono pod innym kątem.

Reklama

Co jeszcze? Z tyłu pojawiły się reflektory o nowej grafice, a w palecie kolorów zadebiutowały cztery nowe lakiery (dwa dla Fortwo i dwa dla Forfour).

W kabinie zmieniła się m.in. konsola środkowa. Przed wybierakiem "skrzyni biegów" (a w zasadzie selektorem trybu jazdy) zamontowano duży, zamykany za pomocą rolety, schowek, który pomieścić może największy nawet smartfon albo dwa kubki z kawą. W kategorii nowości można też traktować nowy system info-rozrywki z 8-calowym wyświetlaczem.

Bez zmian pozostał za to sam układ napędowy. Wszystkie modele wykorzystują tę samą architekturę - napędzający tylną oś elektryczny silnik (80 KM i 160 Nm) i baterię litowo-jonowych akumulatorów o pojemności 17,6 kWh (składającą się z 96 ogniw). Zasięg - w zależności od modelu - waha się między 140 a 159 km (wg starego cyklu pomiarowego NEDC, w rzeczywistości będzie to więc bliżej 100 km).

Smart Fortwo przyspiesza do 100 km/h w 11,6 s (w 4,8 s od 0 km/h do 60 km/h). Większy Smart Forfour na sprint do 100 km/h potrzebuje 12,7 s (5,2 s od 0 km/h do 60 km/h). Prędkość maksymalna obu modeli to 130 km/h.

Pełne ładowanie akumulatorów przy użyciu pokładowej ładowarki (4,6 kWh) trwa około 3,5 godziny. Wykorzystując opcjonalną szybką ładowarkę (22 kW) elektrycznego Smarta doładować można do 80 proc. nominalnej pojemności baterii w około 40 minut.


INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy