California2California

Volkswagen California ma już 30 lat

Równo 30 lat temu na rynku pojawiła się California pierwszej generacji. Do dzisiaj fabryki opuściło ponad 157 500 egzemplarzy modelu, który jako kamper jest wiernym towarzyszem dalekich i bliskich podróży. Do tej pory powstały cztery generacje Californii. Wszystkie miały ten sam charakterystyczny detal – podnoszony dach, rodzaj namiotu rozstawianego prawie dwa metry nad ziemią.

Mimo że z generacji na generację rozwiązania techniczne Californii zmieniały się niemal rewolucyjnie, Volkswagen do dzisiaj pozostał wierny konstrukcyjnym zasadom pierwszego modelu. Jedna z tych zasad zakłada, że auto ma zajmować jak najmniejszą powierzchnię, ale przestrzeń jego wnętrza powinna być przy tym urządzona najbardziej funkcjonalnie jak to możliwe. Starannie przemyślane i szczegółowe rozwiązania we wnętrzu tego rekreacyjnego pojazdu można porównać raczej do tych stosowanych na małych jachtach, niż do rozwiązań znanych z konwencjonalnych dużych kamperów

Reklama

Cztery generacje Californii

W każdej generacji tego modelu był dostępny podnoszony dach, pod którym znajdują się dwa miejsca do spania. O ile dla właścicieli potężnych kamperów zazwyczaj najważniejszy jest komfort, a swój pojazd traktują jak dom na kołach, o tyle dla miłośników Californii liczy się przede wszystkim swoboda poruszania się dokądkolwiek zechcą. Chodzi np. o możliwość swobodnego wjazdu samochodem na najwęższe drogi, w zaułki czy na ciasne miejskie parkingi, chodzi też o możliwość codziennego, między dalekimi podróżami, korzystania z Californii jak z vana.

Spojrzenie wstecz - Transporter jako najlepsza podstawa do konstrukcji

Wszystkie modele Californii powstały na bazie Transportera, noszącego też przydomek Bulli - auta, w którym w przemyślany sposób zagospodarowano każdy milimetr powierzchni. Pierwsze pojazdy do dalekich wypraw stworzone na bazie Transportera były oferowane wyłącznie przez niezależne firmy. Najbardziej znaną z nich jest Westfalia - niemiecki producent nadbudów, który miał w swojej ofercie m.in. model Joker. We współpracy z Westfalią powstały dwie pierwsze generacje Californii: T3 (1988 do 1990 r.) oraz T4 (1990-2003 r.). W 2004 wprowadzono do sprzedaży model T5, który produkowano do 2015 roku; w 2015 roku pojawił się współczesny T6.

California T3: 1988-1990 r.

Historia Californii zaczyna się w 1988 roku wraz z pojawieniem się wersji specjalnej rekreacyjnego auta, które skonstruowano na bazie Transportera trzeciej generacji. Stworzona wspólnie z Westfalią i produkowana w Rheda-Wiederbrück, gdzie znajduje się siedziba tej firmy, pierwsza California została zaprezentowana podczas Caravan Salon w Essen w Zagłębiu Ruhry w Niemczech.

Na Caravan Salon widać, że założenia konstrukcyjne, sprawdzone rozwiązania techniczne i wyposażenie nowej Californii T3 pochodzą od Westfalii Joker - i inżynierowie wcale się tego nie wypierają. Z zewnątrz ten model specjalny, początkowo limitowany, różni się od Jokera masywnymi zderzakami z ekskluzywnego Multivana Carat. Californię można zamówić w kolorach białym pastelowym i "Czerwonym Marsala". Fotele i kanapę z tyłu pokryto jasnoszarym welurem w kratkę. Projektanci wnętrza udowadniają, że nie brak im wyczucia stylu i montują w aucie zaadaptowane z Jokera, biało-szare i niezwykle oszczędne w formie wyposażenie kuchenne. California nie ma natomiast stosowanych w Jokerze podwójnych szyb pełniących także funkcję izolacyjną. Za to nowy model kosztuje 39 900 marek, czyli o około 10 000 marek mniej niż model Westfalii i także dlatego od razu staje się bestsellerem. Już w pierwszym roku Volkswagen sprzedaje 5000 egzemplarzy Californii. Auto jest dostępne w wersjach z podnoszonym dachem albo z dachem podwyższonym z dużą panoramiczną szybą.

Osoby decydujące się na zakup auta z podnoszonym dachem mogą odpoczywać w nocy na łóżku o powierzchni 1850 x 1220 mm i podziwiać gwiazdy przez przesłonięte moskitierą duże okno w przedniej części "namiotu". Kto zdecyduje się na Californię z dachem podwyższonym może korzystać z miejsca do leżenia o wymiarach 1940 x 1160 mm. Wysoki dach ma niewątpliwe zalety, gdy na zewnątrz ciągle pada i jest zimno, z kolei auto z dachem jedynie podwyższanym na noc, kiedy jest potrzebne miejsce do spania, jest niższe (2080 do 2610 mm), a przez to mieści się do każdego typowego prywatnego garażu i na piętrowych parkingach. Ta zaleta spowoduje, że Volkswagen od generacji T6 będzie produkował Californię wyłącznie w wersji z dachem podnoszonym.

Dzisiaj nie da się dokładnie stwierdzić dlaczego model ten nazwano "California". Początkowo ta nazwa odnosiła się tylko do modelu specjalnego. Jesienią 1989 roku pojawiła się luksusowa odmiana rekreacyjnego auta o nazwie "Atlantic" (w odróżnieniu od Californii dostępna - w ramach opcji - także z napędem na cztery koła). W kolejnych latach model specjalny "California" stopniowo przekształcił się w nową odrębną serię aut rekreacyjnych o tej samej nazwie.

Rozplanowanie wnętrza i konstrukcja dachu pierwszej Californii istnieją w podobnym kształcie do dzisiaj; z przodu montuje się odrębne obrotowe fotele, z tyłu składaną kanapę, którą można przekształcić w miejsce do spania o wymiarach 1.880 x 1.200 mm. We wnętrzu, z boku po stronie kierowcy, znajduje się zabudowa kuchenna (od środkowego słupka dachowego B); taki podział wnętrza (noszący nazwę "Berlin") pojawił się już w modelu T2. W T3 w skład mobilnej kuchni weszły lodówka (elektryczna lub gazowa), dwupalnikowa kuchenka oraz zlewozmywak ze stali nierdzewnej. W głębi nadwozia znajdują się kolejne szafki. Butla gazowa, ogrzewanie postojowe, gniazdo prądu 220V, osobna bateria w części mieszkalnej oraz zbiorniki na świeżą wodę i nieczystości to kolejne elementy wyposażenia, dzięki którym miłośnicy kempingów tak bardzo doceniają zalety Californii. Do końca produkcji tej generacji modelu w 1990 roku na zakup Californii T3 z silnikiem o mocy 112 KM zdecydowały się 22 000 klientów.

California T4 - 1990 do 2003 r.

Zmianę modelu T3 na T4 w sierpniu 1990 roku można porównać do rewolucji technicznej. Od czterech dziesięcioleci Transporter miał napęd na tylne koła i czterocylindrowe silniki typu bokser, teraz specjaliści z działu samochodów użytkowych Volkswagena postanowili wszystko odwrócić - przenieśli silnik na przód, a jego siłę napędową skierowali do przednich kół. Z tego powodu zmieniło się wszystko: stylistyka nadwozia, zawieszenie, silniki i wnętrze samochodu. W T3 silnik typu bokser zabierał sporo miejsca z tyłu, teraz pojawiła się tam wolna przestrzeń. Pewną jej część wypełniła nowa tylna oś z wahaczami skośnymi oraz elementy opcjonalnego układu napędowego na cztery koła ("Syncro"), jednak całą resztę można było wykorzystać jako bagażnik. T4 stał się dłuższy z przodu, żeby można było zmieścić cztero- i pięciocylindrowe rzędowe silniki oraz aby stworzyć lepsze zabezpieczenie podczas ewentualnego zderzenia.

W drugim roku produkcji model T4 pojawia się także jako California z podnoszonym dachem. Jest produkowana - podobnie jak California T3 - w firmie Westfalia. Nowe auto ma klasyczny rozkład wnętrza o nazwie "Berlin", który okazuje się bardzo praktyczny. Za obrotowymi fotelami kierowcy i pasażera znajduje się zestaw kuchenny z szafkami po stronie kierowcy - przeciwnej niż przesuwane drzwi. Lodówkę zasilaną z akumulatora, lub z zewnętrznego źródła prądu przesunięto do tyłu auta, do jej zawartości można się teraz dostać od góry, a nie jak wcześniej przez drzwiczki z przodu. Daje to większą swobodę ruchów osobom zasiadającym w części wypoczynkowej.

California staje się też stopniowo samochodem wykorzystującym najnowocześniejsze rozwiązania techniczne z zakresu komfortu i bezpieczeństwa - ma czołowe poduszki powietrzne, elektroniczne blokady mechanizmów różnicowych, po raz pierwszy również ESP i system radiowo-nawigacyjny. Takie elementy wyposażenia dodatkowego jak kabina prysznicowa zwiększają komfort życia na pokładzie auta. Pasażerowie siedzący z tyłu nie muszą już oglądać świata przez podatne na zadrapania okienka z tworzywa sztucznego lecz przez seryjne izolowane szyby ze szkła. Nowa California jest również wyposażana seryjnie w podnoszony dach i nadal jej wysokość nie przekracza dwóch metrów, co sprawia, że bez kłopotu mieści się w zwykłym garażu czy na piętrowym parkingu. Nadal dostępna jest również wersja z wyższym dachem, pod którym znajdują się miejsca do spania, teraz dach jest wysunięty ponad przednią szybę.

W 1992 roku California zamienia się w Californię Coach. W wersji z podnoszonym dachem można ją rozpoznać m.in. po tym, że ostatnie okno z boku między słupkami C i D po stronie kierowcy nie jest wypełnione szybą lecz zabudowane blachą - wewnątrz w tym miejscu znajduje się szafka. Po raz pierwszy do oferty dołączają dwie wersje Californii ze zwiększonym rozstawem osi z wysokim dachem (z miejscami do spania w przedniej części pod nim). Są to California Club

W 1994 roku zadebiutowała kolejna wersja auta z wysokim dachem, ale ze zwykłym rozstawem osi - na 150-lecie firmy Westfalia powstał limitowany do 500 egzemplarzy model specjalny California Highway z wyższym dachem o aerodynamicznym kształcie, bez sypialni pod nim i z indywidualnym wyposażeniem. Po wyprzedaniu tej wersji auta ten sam rodzaj nieco wyższego dachu zastosowano w "zwykłej" Californii Coach.

W 1996 roku T4 zostaje poddany głębokim modyfikacjom, a wraz z nim modele California. Aby mocniej odróżnić je od użytkowych wersji Transportera we wszystkich odmianach Caravelle, Multivana i Californii zmieniono przód nadwozia nadając mu bardziej elegancki wygląd. Uporządkowano ofertę różnych odmian nadwoziowych tak, by stała się bardziej przejrzysta. Od tej chwili do wyboru są California Coach z krótkim rozstawem osi i z klasycznym podnoszonym dachem (z łóżkiem pod nim) oraz dwie wersje ze stałym wyższym dachem - Compact (bez łóżka) i Alkoven (z łóżkiem). Oprócz nich w ofercie znajduje się najdroższa California Exclusive z większym rozstawem osi, kuchnią i toaletą.

Każdego roku Volkswagen prezentuje wersje specjalne z bogatszym wyposażeniem. Przykładem są California Biker (1995 r.), California Beach (1996 r.), California Advantage (1999 r.), California Event z okazji 50-lecia samochodów rekreacyjnych Volkswagena oraz - jako ostatnia edycja - California Freestyle (2002 r.). Jest ona dostępna m.in. z metalizowanym lakierem, klimatyzacją, stelażem na drzwiach bagażnika służącym do transportu czterech rowerów oraz z elegantszym wyposażeniem wnętrza. Łącznie do zmiany modelu w 2003 roku w zakładach firmy Westfalia w Rheda-Wiedenbrück wyprodukowano 39.000 modeli California T4 z silnikami o mocy do 204 KM. Duża część tych aut do dzisiaj jeździ po drogach całego świata.

California T5 - 2004 do 2015 r.

Wiosną 2003 roku Volkswagen przedstawił na wystawie Automobil International w Lipsku nową, piątą generację Transportera, nazywaną krótko - T5. Tak jak T4, również w tym aucie silniki umieszczono z przodu i zastosowano przedni napęd. Dodatkowo T5 można było wyposażyć również w nowo opracowany układ napędowy na cztery koła 4MOTION, w którym siła napędowa była płynnie rozdzielana za pośrednictwem sterowanego elektronicznie sprzęgła wielopłytkowego między oś przednią i tylną. 4MOTION został następcą napędu "Syncro" na cztery koła, który w T4 działał w oparciu o sprzęgło wiskotyczne - nie tak oszczędne jak nowe rozwiązanie.

Model T5 miał też dłuższą przednią część nadwozia, w której teraz znalazło się miejsce na tablicę rozdzielczą przypominającą te stosowane w tradycyjnych samochodach osobowych - z bardziej rozbudowanym sprzętem multimedialnym; dłuższe nadwozie pozwoliło na opracowanie lepszych zabezpieczeń przed skutkami zderzenia. W maju 2003 roku w salonach sprzedaży pojawiły się pierwsze T5 w wersjach Multivan i Transporter. Światowa premiera nowej Californii miała miejsce późnym latem podczas wystawy Caravan Salon.

W następnym roku California T5 pojawia się na rynku. Początkowo oferuje się ją w dwóch wersjach wyposażenia: "Trendline" oraz "Comfortline". Obydwie można zamówić z dachem podnoszonym elektrohydraulicznie (seryjnie) albo (od 2005 roku) z wysokim dachem. Bardziej elegancka California Comfortline ma tablicę rozdzielczą podobną do tej w autach osobowych, taką samą jak stosowana w Multivanie (a nie jak w Transporterze). Po raz pierwszy nowa California jest produkowana przez Volkswagen Samochody Użytkowe w Hanowerze. Pojazdy bazowe wytwarzane w głównym zakładzie w dzielnicy Stöcken są przewożone do specjalnie wybudowanej fabryki w Limmer, gdzie montuje się kompletne auto.

W tamtym czasie nikt jeszcze nie wiedział, że sukces jaki odniesie California potwierdzi, iż ten ambitny zamiar udał się w pełni. Do 2015 roku sprzedano 54 000 egzemplarzy Californii T5 - jak dotąd najwięcej spośród wszystkich generacji tego auta. Stało się ono również najpopularniejszym na świecie modelem rekreacyjnym swojej klasy.

Zawdzięcza to nie tylko nowym technologiom z dziedziny napędu, bezpieczeństwa, komfortu i multimediów, lecz także zupełnie nowemu wyposażeniu turystycznemu. Zarówno z zewnątrz, jak i w środku auto jeszcze lepiej dostosowano do potrzeb podróżujących osób. Zastosowano np. wykonany z aluminium (a nie z tworzywa GFK) dach, po raz pierwszy podnoszony elektrohydraulicznie. Lekkie ale stabilne są również aluminiowe szafki we wnętrzu. W podnoszonych drzwiach bagażnika znalazło się z kolei miejsce na dwa kampingowe krzesła. Po przyjeździe na piknik wystarczy unieść tylne drzwi, rozsunąć zamek, wyjąć krzesła - i gotowe. Stół do kompletu z krzesłami ma swoje miejsce w przesuwanych drzwiach. Właśnie takie drobne, ale praktyczne rozwiązania sprawiają, że California do dzisiaj pozostaje niezastąpionym towarzyszem podróży.

Dbałość o szczegóły widać również we wnętrzu auta. Volkswagen opracował zupełnie nowe wyposażenie - fotele, kuchnię (zachowano jej typowy układ) oraz miejsca przeznaczone do spania. Zależnie od wersji auto jest wyposażone w ramę łóżka zapewniającą maksymalną wygodę, w wiele punktów oświetleniowych we wnętrzu, lampę do czytania w podnoszonej części dachu służącej do spania, w chowane rolety okienne (łącznie z roletą na przedniej szybie chowaną w słupkach dachowych), w schowek w tylnej części dachu, w składany i przesuwany stolik w części kuchennej, 42-litrową lodówkę czy też minisejf umieszczony głęboko w szafce.

W nowym modelu po raz pierwszy zastosowano sprzęt multimedialny. W jego skład wchodzi nie tylko system nawigacyjny, lecz także odtwarzacz CD, telewizor, telefon i interfejs Apple iPod. To, co dzisiaj wydaje się oczywiste, w 2004 roku było wielkim krokiem w przyszłość. Praktyczne zalety miała opcjonalna kamera z tyłu nadwozia, z której obraz pojawiał się na ekranie multimediów. Nowym rozwiązaniem zastosowanym przez Volkswagen Samochody Użytkowe był ponadto panel obsługowy w konsoli pod sufitem, dzięki któremu można było kontrolować np. stan akumulatora i tryb pracy lodówki oraz zbiorników wody, a także obsługiwać mechanizm rozkładanego dachu i ogrzewania postojowego. Na zewnątrz wyprawowego ekwipunku dopełniały stelaż do przewozu czterech rowerów (umieszczony na drzwiach bagażnika), różne systemy bagażników dachowych, namiot rozkładany z tyłu nadwozia (wykorzystywany jako kabina prysznicowa) oraz markiza.

Volkswagen stale wzbogacał ofertę o różne modele specjalne Californii. Pierwszy z nich pojawił się w 2006 roku: California Sonora, która nazwę zawdzięczała pustyni w USA. Z zewnątrz model też można poznać po dwubarwnym nadwoziu, dach zawsze ma metaliczny srebrny kolor. Inne cechy Sonory to najbogatsze wyposażenie i ekskluzywny zestaw czterech toreb.

Jeszcze bardziej indywidualny charakter ma California NoLimit, którą początkowo zaprezentowano jako model studyjny. W wersji limitowanej do 222 egzemplarzy pojawiła się ona na rynku w lipcu 2007 roku jako model specjalny - najbardziej luksusowy i niepowtarzalny spośród wszystkich istniejących wcześniej. Z zewnątrz samochód można rozpoznać dzięki białemu lakierowi "Campanella", eleganckim białym listwom ochronnym z chromowanymi aplikacjami, po 18-calowych obręczach kół z lekkich stopów (sportowa edycja AZEV "R"), dzięki biksenonowym reflektorom, przyciemnianym kloszom tylnych lamp oraz przyciemnianym szybom. We wnętrzu modelu zastosowano tapicerkę skórzaną oraz z alcantary, dywaniki w kolorze "brązu daktyli" oraz lakierowane na wysoki połysk białe szafki kuchenne. Do wyposażenia seryjnego należały ponadto system nawigacyjny, Apple iPod (30 GB), sprzęt multimedialny z 10-calowym ekranem, interfejs telefonu oraz wielofunkcyjna kierownica. Po stronie pasażera można też znaleźć liczbę - od 1 do 222 - oznaczającą konkretny egzemplarz wersji "NoLimit". Cena tego modelu wynosiła w Niemczech 69 996 euro.

Jednak w 2007 roku gdy debiutuje wersja NoLimit, Volkswagen Samochody Użytkowe ma na uwadze wszystkich klientów i jeszcze w tym samym roku wprowadza nową podstawową odmianę auta - Californię Beach. Jest ona dostępna, do wyboru, z podnoszonym dachem lub bez niego, ale zawsze w wersji z kuchnią w środku (cena w Niemczech - poniżej 31 000 euro). Duża liczba odmian Californii, od niedrogiej Beach po wersje topowe, sprawia, że model ten staje się popularny wśród szerokiej rzeszy klientów. Ten sukces łatwo zmierzyć: w 2008 roku Volkswagen Samochody Użytkowe wyprodukował 80-tysięczny egzemplarz licząc od roku 1988. W 2008 roku pojawia się ponownie model specjalny California Biker z seryjnym stelażem do przewozu rowerów na drzwiach bagażnika. W maju 2009 roku Volkswagen wprowadza wersję California Black Edition w liczbie ograniczonej do 50 egzemplarzy. Auto ma czarne nadwozie, bogaty pakiet elementów chromowanych, 18-calowe obręcze kół, biksenonowe reflektory, a wewnątrz tapicerkę skórzaną i z alcantary oraz białe szafki - to bliski krewny wersji NoLimit.

Jesienią 2009 roku przeprowadzono głęboki face lifting Californii. Zmodernizowaną wersję T5 Volkswagen przedstawił mediom z całego świata w Rzymie. W oczy rzucał się przede wszystkim zmieniony przód nadwozia. Wszystkie turbodiesle z pompowtryskiwaczami zastąpiono przez nowe czterocylindrowe jednostki napędowe z wtryskiem typu common rail o mocy do 180 KM. Zamiast automatycznej skrzyni biegów zastosowano dwusprzęgłową DSG, która teraz może być montowana również w autach z napędem na cztery koła 4MOTION. Nowy system Side Assist ostrzega przed pojazdami znajdującymi się w tzw. martwym polu.

We wnętrzu zastosowano m.in. nowe wskaźniki, nowe systemy radiowo-nawigacyjne, a także nowy system obsługi klimatyzacji. Wszystko to zastosowano również w modelach California pojawiających się od 2010 roku - "Beach" (teraz seryjnie z podnoszonym ręcznie dachem) oraz "Comfortline", w którym także zmieniono tapicerkę i ozdobne elementy wnętrza.

Późnym latem 2012 roku podczas wystawy Caravan Salon w Düsseldorfie Volkswagen prezentuje kolejną ekskluzywną wersję rekreacyjnego auta - Californię Edition z wewnętrzną częścią podnoszonego dachu lakierowaną w kolorze matowej czerni i z czarnymi elementami nadwozia. Californię Edition można zamówić w kolorach "Candy White", "Salsa Red" i "Reflexsilber". Tak jak NoLimit z 2007 roku i "Black Edition" z roku 2009, również pokazana w 2012 r. wersja "Edition" ma białe wyposażenie kuchni i ekskluzywny charakter. W 2013 roku na 25-lecie modelu pojawia się wersja specjalna California Generation. Oprócz napisu "Generation" z tyłu nadwozia i na podświetlanych progach model ten ma także m.in. przyciemniane szyby, 17-calowe obręcze kół z lekkich stopów oraz szarą tapicerkę ze skóry i z alcantary. Zaledwie rok później Volkswagen Samochody Użytkowe prezentuje podczas Caravan Salon kolejny ekskluzywny model - istniejący tylko w jednym egzemplarzu. Dlaczego? California Comfortline w kolorze "Natural Grey" ze 140-konnym silnikiem TDI i z 7-biegową skrzynią DSG to 50-tysięczny egzemplarz Californii skonstruowany na bazie produkowanego w Hanowerze T5.

California T6 - od 2015 roku

Latem 2015 roku Volkswagen przedstawił Transportera szóstej generacji, a wraz z nim nową Californię. W chwili rozpoczęcia sprzedaży w czerwcu samochód był dostępny w trzech wersjach wyposażenia: "Beach", "Coast" i "Ocean". Jego zewnętrznym znakiem rozpoznawczym jest nowy przód, w którym klasycznemu połączeniu osłony chłodnicy i reflektorów (tutaj, zależnie od wyposażenia, diodowych) nadano nową, współczesną formę. Podobnie jest w wypadku tylnej części karoserii, w której znajdują się LED-owe lampy (także zależnie od rodzaju wyposażenia). Nowe są ponadto zestawy obręczy kół i kolorów lakieru. Po raz pierwszy od wielu lat znowu można kupić Californię lakierowaną w dwóch kolorach - to nawiązanie do pierwszego T1. "Namiot" powstający po podniesieniu dachu jest teraz wykonany z trwalszego i odporniejszego na działanie wody materiału syntetycznego, a nie z bawełny.

We wnętrzu auta znajduje się nowa tablica rozdzielcza. Zdobiący ją panel jest dopasowany kolorystycznie do barwy nadwozia i poszycia podnoszonego dachu. Ozdobna aplikacja na tablicy może być lakierowana w jednym z sześciu kolorów: "Kirsch Rot", Anthrazit Metallic", "Bambusgarden Green", "Mojave Beige", "Acapulcoblau" lub "Black Glossy". Podłoga auta ma wzór przypominający drewno, na fotelach i kanapie wykorzystano tapicerkę ze skóry i alcantary, a w kuchni i na szafkach ozdobne elementy (w kolorach "Dark Wood" i "White Wood"). Usprawniono też drobne rozwiązania we wnętrzu - np. prowadnice rolet i przesuwanych drzwi, a w mocowaniu fotela pasażera umieszczono mocowaną magnesem latarkę, która ładuje się podczas jazdy.

Pod względem technicznym nowa California wyróżnia się dzięki jeszcze oszczędniejszym silnikom, nowym systemom multimedialnym z możliwością podłączenia smartfonów poprzez aplikacje App-Connect dla Apple i Androida, a także dzięki licznym systemom asystującym. Znajdują się wśród nich np. system "Front Assist" monitorujący przestrzeń przed autem i wyposażony w funkcję hamowana awaryjnego przy niskiej prędkości (City), system automatycznego hamowania po kolizji zapobiegający po wypadku kolejnym uderzeniom auta w przeszkodę, czujnik zmęczenia kierowcy, aktywny tempomat, system ułatwiający zjazd ze wzniesienia (w autach z napędem 4MOTION), automatyczny przełącznik świateł "Light Assist" oraz "Side Assist" wspomagający kierowcę podczas zmiany pasa ruchu.

Od 2016 roku podnoszony dach jest dostępny nie tylko w wersji "Alpin Grey", lecz także z tkaniną w kolorach czerwonym ("Strawberry Red") lub niebieskim ("Glacier Blue"). W 2017 roku Volkswagen Samochody Użytkowe po raz kolejny wzbogacił wyposażenie. W ramach opcji jest teraz dostępny system oświetlenia wnętrza "Camper" - w ekskluzywnej wersji "Ocean" można mieć dodatkowe stylowe oświetlenie części kuchennej, oświetlenie wnętrza szafy ubraniowej oraz dolnych szafek, a także diodowe oświetlenie drzwi bagażnika i sypialni pod podnoszonym dachem. Dodatkowe schowki, nowe relingi oraz trzyczęściowy roboczy blat (zamiast stosowanego dotąd blatu dwuczęściowego) nad lodówką, kuchenką i zlewozmywakiem sprawiają, że kuchnia stała się jeszcze bardziej funkcjonalna

W 2017 roku California T6 ustanowiła pod tym względem nowy rekord, do klientów trafiło 15 155 egzemplarzy tego modelu. Do tej pory sprzedano 37 000 sztuk Californii najnowszej generacji. Od prezentacji pierwszej Californii T3 jest to już 157 500 egzemplarzy.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy